Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

KL

Hejsan alla i tråden =) Halv åtta hos mig och ni här har inspirerat mig, nu står en mjölkburk och kokar på spisen hos mig med =) Har kokat i en timme nu. Hoppas det blir gott sen! Men det tror jag nog, jag ÄLSKAR kola, så! =D

//r

Gjort chokladcupcakes idag som sambon ska få ta med till jobbet i morgon. Hade tydligen blivit ledsna miner i fredags då han kom tomhänt... så måste kompensera hans polare lite :) Nu börjar det bli lite till en grej att han har fredagsfika med sig :o

dsc_0962_139849284.jpg

dsc_0960_139849429.jpg

dsc_0964_139849546.jpg

12 cupcakes

* 3 ägg
* 2 dl socker
* 2 tsk vaniljsocker
* 2 tsk bakpulver
* 2 1/2 dl vetemjöl
* 2 msk kakao
* 100 g mörk choklad
* 50 g smör
* 4 msk kaffe
* 3 msk mjölk

Sätt ugnen på 180 grader. Vispa ägg & socker ljust & pösigt. Blanda vaniljsocker, bakpulver, mjöl & kakao & vänd ner i smeten. Smält smör & choklad i en kastrull. Blanda ner smörblandningen, kaffet & mjölken. Häll upp i muffinsformar 3/4 & grädda i nedre delen ca. 15 minuter. Låt svalna. Gör under tiden frostingen.
Frosting

* 60 g mjukt smör
* 200 g cream cheese
* 3 dl florsocker
* 1 tsk vaniljsocker
* 200 g mörk choklad 70 %

Vispa smör & crem cheese med en elvisp. Smält chokladen i micron eller i ett vattenbad. Vispa ner florsocker & vaniljsocker. Vispa ner den smälta chokladen. Blir det för rinnig kan du ställa in den i kylskåpet ett tag. Spritsa eller bre ut på dina cupcakes.

Morotskaka är ju sååååå GOTT!
Speciellt detta recept från Piece of cake
Tyvärr följer denna med sambon till jobbet & jag har inte änns provsmakat :(

dsc_0976_140507805.jpg

dsc_0983_140508278.jpg

* 3 ekologiska ägg
* 3 dl socker
* 3 dl vetemjöl
* 1 tsk vaniljsocker
* 3 tsk bakpulver
* 1 1/2 tsk malen kanel
* 1 tsk malen kardemumma
* 1/2 tsk malen ingefära
* 1 nypa salt
* 1 1/2 dl solrosolja
* 4 1/2 dl rivna morötter

Sätt ugnen på 150 grader (175 vanlig ugn)
Vispa ägg & socker vitt & pösigt
Blanda alla torra ingredienser & vänd ner i dem i äggsmeten
Tillsätt solrosoljan & morötter
Fyll smeten i en smord & bröad kakform med löstagbar kant, 24 cm i diameter
Grädda i mitten av ugnen i ca. 55 minuter. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig
Låt kakan svalna

Cream cheese lime frosting

* 60 g mjukt smör
* 4 dl florsocker
* Skal av 1 lime
* 100 g philadelphiaost
* 1 tsk vaniljsocker

Vispa alla ingredienser krämigt
Bred frostingen över kakan

Åh, jag som just tänkt baka morotskaka imorgon efter det receptet =) Vad god din kaka såg ut!

Undrar dock en sak, har inhandlat kryddor idag o tänkte jag hade allt.. hade tänkt chansa på att det gick att ersätta solrosoljan med vanlig matolja, går det? Eller jag ska gå å köpa solrosolja imorgon? Vad blir det för skillnad? Vill ju att kakan ska bli god!

//r

Hallå!
Precis så tänkte jag idag & orkade inte köpa solrosolja då den var slut.
Så jag tog rapsolja, blev minst lika god! Du kan ta vilken smaklös olja som helst, alltså inte olivolja eller liknande. :)

Okej! Vad bra, tack så mycket, då gör jag det =D Hoppas det blir bra! Sist jag bakade morotskaka (minns inte vilket recept jag följde då) tyckte jag den blev rätt smaklös, tyvärr.. men då åt jag den ganska så på en gång med, det smakar väl mer ifall man låter den stå någon/några dagar i kylen, har jag hört?

Funderade på att ta mera av kryddorna än vad som står i receptet, är det en bra eller dålig idé? =) Något annat jag ska tänka på eller så?

//r

Jo den blir ju rätt bra saftig (eller ska jag säga flottig?) av oljan *mums*
Kan tänka mig att den blir godare av att den står en dag eller så, dock har den alltid ätits upp innan så jag har ingen erfarenhet ;)

Ja du kan mixtra med kryddorna hej vilt, men följer du receptet så får du en otroligt god kaka. Har väl hänt att jag slängt i 2 tsk kardemumma istället för en & lite extra kanel... men smakar, det gör det verkligen.

Det jag gör med alla kakor är att om det står 55 min i ugnen så tar jag alltid en provsticka ca. 50 min & kollar om stickan blir kladdig. Blir dne inte kladdig så tar jag ut kakan bums.

Samma med när jag gör muffins, även fast det står 20 minuter i något recept. Så är jag där & sticker några minuter innan för att få ut kakan så forts som möjligt efter den har blivit klar. Jag inbillar mig att den blir som saftigast & godast då.

Men med morotskakan är det inte lika hektiskt, eftersom den blir så saftig ändå pga oljan.

Lycka till nu, du kommer garanterat bli poppis när du bjuder på detta recept.

Tack för svaret! Det låter ju väldigt lovande, saftigt är bra! Jag hoppas verkligen att denna blir lyckad! Tar nog lite, lite mer av kryddorna då =).

Ska snart sätta igång o baka nu:laugh:

//r

Ja den blev riktigt gott betyg på hans jobb, Leilas recept är bäst!

"Hej M,

Mange tak for dejlig gulerodskage! Det var den bedste gulerodskage i mit liv :) Den smagte rigtig lækkert af forår og sommer, godt valg af seasonkage! :) Jeg glæder mig allerede rigtig rigtig meget til næste fredag.

Mange tak for en dejlig morgenkage!

Venlig hilsen "

Hahaha, du kommer aldrig kunna sluta baka till hans jobb efter det här :p Inte så länge du är hemma från jobbet iaf :p

Hahaha, du kommer aldrig kunna sluta baka till hans jobb efter det här :p Inte så länge du är hemma från jobbet iaf :p

Haha eller hur?! Nu är jag fast!
Förra fredagen så fick dom ju inget pga att jag var sjuk & då blev det besvikna miner när sambon kom till jobbet med tomma händer.

Så då fick dom cupcakes i måndags istället :P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka