Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Jo du bakar mycket. :p

Den där banoffe pajen måste jag prova någon gång. Ser väldigt gott ut. Kan man köpa dulce de leche eller måste man göra själv?

Man kan säga att man köper den färdig men måste göra den själv :p Dulce de leche får du genom att koka en konservburk i vilken det ligger kondenserad, sötad mjölk i ungefär fyra timmar. När du sedan öppnar burken så kommer den bokstavligt talat att välla över av söt, kolasmaskig goodness! Kondenserad mjölk är nästan gratis i thaibutiker och dylikt.

Alltså, jag måste sluta hoppa in i den här tråden. Men jag kan inte låta bli. Dina cake pops och Banoffe pie... jag vill bara åka hem och göra dem på en gång. Och jag som inte ska äta sötsaker...

*kl*

Har funderat jätte länge på vad en speciell kaka kan tänkas heta, min mamma bakade den alltid när jag var liten men tyvärr finns hon inte längre i livet så jag kan fråga efter namnet. Kakan bakas i allafall i långpanna och påminner mycket om moccarutor men smeten är ljus, glasyren likaså och så toppas den med färglatt strössel (det jag minns bäst) eller cocos. Någon som vet vad denna kaka heter eller känner igen den och har ett recept?

Silviakaka

Ingredienser:
4 ägg
4 dl socker
4 dl mjöl
4 tsk bakpulver
2 dl varmt vatten

Glasyr
150 g margarin
2 dl socker
2 äggulor
2 msk vaniljsocker

Riven kokos

Vispa ägg och socker poröst. Blanda i mjöl, bakpulver och vattnet. Grädda i långpanna i 15-20 min i 175 º C.
Blanda alla ingredienserna till glasyren i en gryta och koka en stund. Bred över glasyren när både den och kakan är varma. Häll över kokosen.

Ja, Mirabell skrev ju det. Tänkte bara om man kunde köpa den färdigkokt så man slipper koka själv.

Tror det är mest vanligt i Usa/England att man kan köpa den färdig på burk. Tror nästan du får koka den själv :P. Koka som sagt 3 timmar & kyl sedan i kallt vatten typ en timme... :laugh:

Blir den inte rinnig när du bara kokar i tre timmar? :) Jag kokar alltid i fyra, då blir det som en tjock kräm. Sjukt gott!

Jag gjorde cake pops igår. Vad lätt det det var! Och sjukt, galet gott! Tur att ett par kompisar kom över, annars hade jag nog ätit upp allihop. (gjorde åtminstone bara en halv sats ;) )
Har oxå "råkat" köpa ingredienserna till Banoffien..

Nu har jag bakat Kärleksmums och så håller jag på med Cake popsen, ska bara doppa dom och dekorera.

Äts de inte med mjölk då?:D
Eller vad är det för märkliga muffins du gör?:D

Sist jag bakade blev det en vanlig sockerkaka med choklad:d

Blir den inte rinnig när du bara kokar i tre timmar? :) Jag kokar alltid i fyra, då blir det som en tjock kräm. Sjukt gott!

dsc_0620_138424442.jpg

Nä den blir inte rinnig av att koka 3 timmar, den blir som på bilden jag tagit :)

har också rååååkat köpt ingridienserna till banoffepajen.... :d
Har ju inte testat den än men verkar ju va värsta innegrejjen nu att baka den för vem man än pratar med så ska de / har de nyss gjort den!

Men själva burken ska den koka i 3 timmar eller puttra lite bara eller? =)

Men så överflödigt av mig att koka i fyra timmar då :) Jag har lärt mig att det är fyra timmar som gäller, men resultatet blir som i din burk så jag antar att tre timmar går minst lika bra.

Jag har bunkrat upp med digestivekex jag med! Tänkte köpa resten av grejerna i helgen.
Åt sån paj när sambons lillebror fyllde år för ett tag sen, det var riktigt gott!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka