Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

KL.
Först måste jag tipsa om världens godaste efterrätt:

I botten är det digestive blandat med smält smör, sen ett lager vaniljvisp (man kan ha marsan också), sen ett lager grädde, som är blandat med philadelphia/florsocker och vaniljsocker, och på toppen hallon :love: munorgasm varenda gång!!
004-4.jpg

Sen måste jag fråga om nån har tips på nån god cheesecake (ej blåbär, citron eller passion) som vill kicka in ett recept, blev så sugen när jag såg halv 8 hos mig nu ikväll.
Sen en undran, MÅSTE det vara gelatin i cheesecake? Är inte så pigg på djurdelar i bakverk liksom :crazy:

Gud jag är jättedålig på recept på cheesecake...

men har bakat drömmar idag!

dsc_0567_138054691.jpg

dsc_0566_138054778.jpg

50 kakor

* 100 g rumsvarmt smör
* 3 dl strösocker
* 2 tsk vaniljsocker
* 1 dl rumsvarm rapsolja
* 1 tsk hjorthornsalt
* 4 d vetemjöl

Gör så här:

Sätt ugnen på 150˚C. Vispa smör, socker och vaniljsocker tills det blir vitt och poröst.
Tillsätt oljan och sikta ner vetemjöl och hjorthornsalt. Blanda snabbt samman till en smidig deg.
Dela degen i 4 bitar, rulla ut och dela varje längd i 12 bitar. Rulla varje bit till en lite boll och lägg på plåt med bakplåtspapper, lägg inte kakorna för tätt, de flyter ut lite i ugnen. Grädda drömmarna mitt i ugnen ca 20 minuter. Låt kakorna svalna på plåten, annars går de lätt sönder.

Jag har bara gjort fryst cheesecake, poppis varje gång! Brukar använda santa marias recept, finns på deras hemsida. :) Där ska det vara en påse caipirinha drinkmix så den blir rätt syrlig men jättegod. Vill man bara ha den söt är det bara att skippa drinkmixen! :)

Och såkalrt ingen gelatin, den stelnar i frysen.

dsc_0577_138191108.jpg

dsc_0579_138191016.jpg

Hallonrutor med glasyrtäcke

30 bitar

* 3 ägg
* 3 dl socker
* 200 g smör
* 8 dl vetemjöl
* 1 msk bakpulver
* 4 dl mjölk
* 2-4 dl frysta hallon

Glasyr

* 200 g cream cheese
* 6 dl florsocker
* 1 msk vaniljsocker
* 150 g rumsvarmt smör
* Kokos till glasyren

Gör så här:

Sätt ugnen på 200 grader. Smörj en långpanna. Vispa ägg & socker pösigt en en skål. Smält smöret & låt svalna några minuter. Blanda under tiden mjöl & bakpulver. Rör ner det smälta smöret. Vänd ner mjölblandningen. Tillsätt mjölken & vispa till en jämn smet. Häll smeten i långpannan & häll över de frysta hallonen. Grädda i ca. 25 minuter. Låt den kallna.

Vispa ihop alla ingredienserna med elvisp. Bred glasyen över kakan & strö på riven kokos. Skär kakan i bitar.

Följde med sambon till jobbet idag tillsammans med drömmarna!
Dom blev så glada så :) Skoj!

Det går inte att se dina fina (mumsiga) bilder längre, datorn kräver lösenord när man kommer in i tråden, för att kunna se dem... (antar att du lösenordsskyddat din blogg...)

Ajdå, jo det hade jag!

Men det var inte meningen att den skulle bli skyddad än...

så nu är det fixat! ska se om jag kan löse det där med bilderna på något sätt...

199609_10150114764054263_579699262_6585712_3336882_n.jpg

Färdig....

Men gud vad jobbigt detta var. Var dessutom superstressad för allt tog mycket längre tid än beräknat så nu blev jag inte nöjd ändå. Blä. Aldrig mer!

Såg helt underbara ut!
Dags att baka lite tror jag... Men en fråga: Cream cheese, typ Philidelphia eller? Men hur blir överdraget rosa?

199609_10150114764054263_579699262_6585712_3336882_n.jpg

Färdig....

Men gud vad jobbigt detta var. Var dessutom superstressad för allt tog mycket längre tid än beräknat så nu blev jag inte nöjd ändå. Blä. Aldrig mer!

Bra jobbat!

Jo är rädd att det tar tid & är massa pyssel... så har aldrig vågat mig på det där... & kavla ut deg... nää jag har för taskigt tålamod.

Ska du skriva något på tårtan oxå?

Ja precis, om man inte hittar något annat märke som är billigare.

Jag färgade det med karamellfärg =)

Gud vad goda dom såg ut. Vad använder du för form när du göra såna där långpannekakor, vad är det för mått på den? Har haft svårt att hitta nån bra, dom som finns i lgh är tyvärr för låga...

Ja, då tänker du rätt för det var ett jävla helvete... Haha. Dessutom är jag så opysslig. Jag tänkte skriva IFK Norrköping på tårtan men skiter nog i det. Sambon tyckte den var stilrenare såhär också. Fy bubblan, ska aldrig kavla marsipan igen (även om det var ganska lätt när man fattat galoppen)

Till denna använde jag lägenhetens... ganska stor, men det såg jag på smeten att det skulle behövas också. Annars gillar jag att använda formar på ca. 30*25 typ när man gör brownies & så!

Herregud människa vad du bakar. Du har väl en liten bebis, hur har du tid egentligen? :O

Nää så mycket bakar jag väl inte :angel:

Ja men han är 8 veckor, så jag har ju all tid i världen just nu! Han sover ju!!! :D

Håller på att tråka ihjäl mig här hemma, då jag inte vill ut i köpcentrum som alla andra lattemammor just nu med han lilla....

Så då blir det till att städa & fixa här hemma istället! :laugh:

Ska testa göra dessa trendiga cakepops någon dag också, men kan ju inte göra sånt då sambon inte kan ta med sakerna till jobbet... han är ledig om helgerna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka