Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Hur lyckas du få dina kakor att se så gudomligt goda och fina ut? :D Man vill ju bara äta!
Alltid när jag ska baka kakor väller dom ut fult och blir i alla möjliga konstiga former :(

Ja dessa var himla stabila redan ogräddade, degen alltså.
Så dessa lyckas du nog med också!

Jag måste sluta läsa denna tråd :mad::D
Först jättefina bilder på stora chokladcookies:love:, och sedan så skriver du att de blev riktigt sega och kladdiga. Behöver jag säga att det vattnades i munnen då?:angel:
Nä, jag måste nog också baka snart, man blir så inspirerad av att kika här:bump:

Senaste bakverket av mig var i förrgår, då blev det cheesecake :love:
Annars brkar det ofta bli kladdkaka o sånt här med:p

För övrigt funderar jag på utbilda mig till bagare/konditor :D

Jag måste bli sund! :p Som jag skrev i beachtråden spräckte jag ett par jeans idag. Känns ju sådär va. :p

Meeen, jag kan ju titta på dina fina bilder här i tråden och drömma lite iaf. :angel:

Jag måste bli sund! :p Som jag skrev i beachtråden spräckte jag ett par jeans idag. Känns ju sådär va. :p

Meeen, jag kan ju titta på dina fina bilder här i tråden och drömma lite iaf. :angel:

Men man kan spräcka brallor även fast man är sund ;)

Många tycker att jag borde bli konditor också, det lockar...
Men min chef på jobbet vill att jag går chefsutbildningen för butiken jag jobbar på... beslutångest!

OT, men ändå
Jag tänker såhär, eftersom jag också funderat både en och två gånger på att bli konditor, att vill jag verkligen jobba med att baka 8 timmar om dagen? Gå upp supertidigt och ha märkliga arbetstider (vilket ju många har) och är det verkligen roligt i längden?

Och jag brukar komma fram till att nej, jag vill nog inte det. Även om jag älskar att baka på alla möjliga sätt så tror jag att lite av glädjen försvinner när man måste göra det, måste baka samma saker varje dag och dessutom inte får den där positiva responsen på samma sätt som man får när man bakar frivilligt och ger bort eller glädjen som är i att spontant baka något. Sen beror det ju på hur man är som person, men så resonerar jag :)

Så om du trivs på ditt jobb och vill bli chef, så låter det som en bra chans - konditor kan du faktiskt utbilda dig till när du känner för det och om chefsgrejen inte är vad du verkligen vill göra.

Nu bad du kanske inte om råd, men jag tänkte att det kanske kunde vara lite till hjälp iaf :)

Jag behöver hjälp! :D

Sambon fyller år på söndag och vill fixa en fin tårta till honom. Mest för att det verkar så kul att göra fina tårtor! Tänkte göra den så den ser ut såhär:

logo.png

Vill gärna jobba med marsipan men aldrig gjort det förut. Några tips? Och vad ska man använda till det där brunguldiga? Finns det sådan karamellfärg?

Undrar även om någon bakat dom där "chokladcroissainter" som Leila har i någon receptbok? Med mördeg och nutella. Är dom god? Recept? :)

Knapp

Gjorde kladdkakemuffins igår och det blev gott! Exprimenterade lite med olika smaker:

Grunden:
100 g margarin
2 ägg
2 1/2 dl socker
1 1/2 tsk vaniljesocker
1 krm salt
4 msk kakao
2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver

+
Kanel (osäker på mängden, jag smakade av tills jag var nöjd, men en msk är kanske rimligt)
Äppleklyftor

Vispa ägg och socker pösigt, tillsätt de torra ingredienserna, häll upp i formar och in i ugnen 200grader 10-12 minuter.

Jag gjorde en muffins utan kakao och hade bara äpple och kanel som smaksättning. Det blev jättegott, kan tänka mig att det blir ännu bättre med vaniljsås till. Blev lite som en kladdig äpplekaka.

3 muffins hade kanel, kakao och äpple i. Riktigt gott det också!

En hällde jag dessutom lite hackad sötmandel över.

Rekomenderas varmt ;) Idag ska jag ställa mig och göra ett gäng till sambons jobb

jag gjorde en helt otroligt god hallon och björnbärscheesecake idag! mums!
första gången jag gjort cheesecake, och jösses vad enkelt det är.

DSC03281.JPG

självklart!

Botten

200 g digestivekex
75 g smör

Krossa kexen, smält smöret och blanda ihop. Tryck ut smulblandningen hårt i en form med löstagbar kant. Grädda i 175 grader i cirka 5 minuter.

Fyllning
5 gelatinblad
5 dl grädde
6 äggulor
200 g florsocker
1½ dl mixade och passerade björnbär
500 g färskost

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Vispa äggulor och florsocker i cirka 5 minuter. Lyft upp gelatinbladen och smält dem på låg värme i micron tillsammans med ½ dl av björnbären. Vispa grädden lätt. Vänd ihop alla ingredienser till en luftig smet och häll den på den svala bottnen.
Ställ in i kylen en stund.

Topping
5 gelatinblad
3 dl apelsinjuice
300 g mixade och passerade hallon

Blötlägg gelatinbladen i kallt vatten. Smält dem sedan på låg värme i mikron tillsammans med ½ dl juice. Blanda sedan med de passerade hallonen och resten av juicen. Häll blandningen över kakan och låt stelna i kyl i cirka 2 timmar.

jag gjorde en helt otroligt god hallon och björnbärscheesecake idag! mums!
första gången jag gjort cheesecake, och jösses vad enkelt det är.

DSC03281.JPG

Men möms!

Just fått en massa gelé från Norge så ska testa mig på att göra cheesecake med just gelatin. Har bara gjort frozen cheesecake förut....

ska jag vara ärlig så har jag aldrig smakat sån med gelatin förut heller, men sambon älskar det.. så får väl va snäll å baka!

Ni är ju helt sjukt duktiga! Själv tänkte jag sätta igång med bakandet igen så snart vi flyttat och kommit i ordning lite, därför har jag två frågor till er:
Vilka redskap använder ni när ni bakar och dekorerar?
Vilka ingredienser har ni alltid hemma?

Kommer ha en bit till närmsta mataffär med mycket grejer (dvs mer än närbutikens basutbud), då är det ju bra om man har en hel del ingredienser på plats i skåpet när suget efter att baka dyker upp. Att shoppa ingredienser efter recept som ser bra ut funkar bara om det är kalas eller sådant på gång, annars bakar jag bara när andan faller på och då ska sakerna finnas på plats i skåpet ;) .
De jag kommer på på rak arm är mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, kakao, smör, mjölk och ägg... Det är ju en aning begränsande.

KL

Jag ska baka till mina kollegor på jobbet när jag fyller år och skulle behöva lite tips:confused: :D

Det ska vara nåt kakliknade typ cheesecake som ska vara jättegod men samtidigt smal!! Jobbar på viktminskningscenter så det passar sig med smala kakor;)

KL

Jag har ungefär 500 g blockchoklad hemma som jag inte vet vad jag ska göra av, nån som har något tips? :) Havreflarn med choklad har jag redan bestämt men det går bara åt 100 g till det och jag vill göra nåt av resten också ;)

Hm, utöver det du skrev så har jag alltid gelatin hemma, någon form av frysta bär, oftast äpplen, Hm... Kanel, muskot, hjorthornssalt är bra att ha...
Nötter om man tål/tycker om det.
Torrjäst vill jag alltid ha hemma - bra när man vill baka men inte orkar åka för att köpa bara jäst (som ju inte har så lång hållbarhet när den är färsk)
Potatismjöl...
Syltsocker
Gelesocker

Kommer jag på mer säger jag till! :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka