Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

KL

Fick ett ryck igår och bakade lite kanelbullar :)

164727_190703440943743_100000122664714_784977_5448327_n.jpg

Men tycker dock de blev ngt torra, tror ni att det kan bero på att jag använde laktosfritt smör (i degen)? När jag strödde på kanel och socker sen så hade jag vanligt smör. Annars följde jag receptet på baksidan av mjölpaketet (:p) till punkt och pricka.

Du kanske tog för mkt mjöl? Jag tycker det receptet är väldigt bra men efter ca 10 dl mjöl börjar jag hälla i lite i taget och känner efter. Man kanske inte har exakt rätt mängd smör eller mjölk så jag känner när degen är klar istället för att slaviskt följa mjölmängden.

Håller med chili...

Jag brukar få slåss med en riktigt kladdig deg vid utbaket bara för att jag snålar med mjölet.....

För mig blir det inga mer bullar gjorda på ett tag!

Har två veckor kvar till beräknat bf med den bullen jag har i ugnen & den slåss med mig som tusan inne i magen.... huuuaaaa :crazy:

kl

Jag bakar semelbullar nu, men degen ser inte ut att jäsa? Jag bytte ut sockret helt mot ljus sirap, så det bör väl inte vara några konstigheter? Eller? Gud... så många frågor, men jag har aldrig varit med om att degen är så här mörk som den är och ojäst(?)! Förstår inte vad jag har gjort för fel, eftersom jag varje år brukar baka egna semlor. Någon annan som vet? Kan det bli någon skillnad om man blandar i sirapen och diverse kryddor i det smälta smöret och mjölken? Mjölken var fingervarm när jag blandade ut med jästen...

kl

Fick bara lov att gräva fram tråden då jag är sjukt nöjd med tårtan till dottern som fyller år imorrn :D

Hemmagjord tårtbotten m hallonmousse på ett lager och pollymousse på ett. Täckt med marängsmörkräm och ett lock gjort av MMF.
Kittyn är ritad av smält choklad och rosetten gjord av marsipan :laugh:
"snöret" runt allt är MMF och dom rosa grejerna marsipan=)

Visst e den fiiin:love:

163406_491776977803_738772803_6347291_820769_n.jpg

kl

Fick bara lov att gräva fram tråden då jag är sjukt nöjd med tårtan till dottern som fyller år imorrn :D

Hemmagjord tårtbotten m hallonmousse på ett lager och pollymousse på ett. Täckt med marängsmörkräm och ett lock gjort av MMF.
Kittyn är ritad av smält choklad och rosetten gjord av marsipan :laugh:
"snöret" runt allt är MMF och dom rosa grejerna marsipan=)

Visst e den fiiin:love:

163406_491776977803_738772803_6347291_820769_n.jpg

Gud vilken fin tårta ;D En annan är inte värd att nämnas med sina tårtor. Kan bara göra bröd kanelbullar och kakor och sånt där lätt ;D:grin:

KL,

Usch vilken hemsk tråd! Ni borde skämmas! :devil:
... jag har nämligen ingen ugn..
... och försöker bli nyttig av mig..
Det blev man ju inte så pepp på nu inte!

Har inte läst igenom hela tråden, det vågar jag inte med allt smarrigt ni lägger upp!
Men är det någon som har tips på ngt man kan baka som inte kräver ugn? Förutom chokladbollar och rischoklad.. det är jag så trött på efter ett halvår utan ugn.
Jag har micro om någon har ett microrecept? :idea:

Edit, och som gärna är snällt mot en fattig students plånbok..

Jag försökte mig på en microsockerkaka en gång.. det gick inge vidare. Fick ungefär samma konistens som en foppatoffel.. Fick inte loss de, så jag fick slänga hela formen. :P
Har du testat microkladdkaka? Eller något annat bak i micro? Efter min sockerkaka blev jag skeptisk till konceptet. =P

Jag har iofs aldrig testat att göra microkladdkaka, men har ätit dessto fler och dom har blivit jätte bra. Så försök säger jag! :) Dessutom är microkola helt fantastiskt och något jag kan sleva i mig, men det kanske inte riktigt är det du letar efter?

Annars kan du ju göra Semifreddo om du har fys (iofs inte kaka men ändå) och jag har för mig att det är panforte som man mer eller mindre kokar ihop och sen trycker ut i en form. Men ja, mitt tips är att googla kakor för micro och stekpanna helt enkelt om du känner att du inte vill göra typ pannkakstårta oftare :D

Alla tips är välkomna! :bow:
Kom på att man kunde göra 5minuterskola. Men upptäckte att jag inte hade ngn plåt så det fick bli skrivbordet. Men då smälte lamineringen. Det är nog inte så nyttigt att äta...

PANNKAKSTÅRTA!! :eek: :love:
Där sa du något! Har bara ätit det en gång och det är ju farligt gott!

Haha, nej man ska nog undvika lamineringen! Men man kan ju göra massa sorters kola och praliner bara man har tillgång till spis liksom. Eller efterätter i det stora hela, typ som pannacotta och olika sorters mousser. Vi gjorde t.ex det här igår och det är ju sött och väldigt gott (om än inte kaka) http://www.alltommat.se/recept/vit-chokladcrme-med-lime-och-passion-11745/

Dessutom tänker jag att du borde kunna göra frusen cheesekake? Visst, man behöver för det mesta köra formen i ugnen med smulorna, men det kanske går att göra i micron tänker jag? (Eller så skiter man i det och bara låter det frysa, det går säkert också :D). Smulpaj/Gino borde kanske eventuellt gå att göra också i micron?

kl

Chokladbollar

100 gr smör
1,5 dl flor socker
0,5 dl farin socker
sirap.
Blandas fluffigt

tillsätt
5 dl havregryn/ musli mixade
2-3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker äkta. ( mixa vaniljstång och ha i några dl socker.
2 msk kaffe
rulla i kokos.

Det går utmärkt att frysa den direkt :) Santa Maria har ett skitbra recept på Frozen caipirinha (stavning...) cheesecake! Den blir väldigt syrlig, dock supergod, men om man skippar drinkmixen blir den söt istället.

Det där ser ut att vara en cupcake helt i min smak! :d Jag är barnsligt förtjust i creamcheese frosting, så brukar bara slicka av frostingen och ge själva muffinet till hunden. fy på mig!:p

Min favoritkaka är mjuk pepparkaka(tror jag brukar göra efter receptet i annas mat) med mintchokladglasyr på! Superlätt, när kakan är färdiggräddad lägger man på ett lager after eight över hela kakan medan den fortfarande är varm, de smälter ihop till en jämn glasyr och stelnar igen när kakan svalnat. Mums, som Maria Montazami skulle ha sagt! :love:

165689_490395668442_746368442_6154978_2347460_n.jpg

Bakade solskensbullar häromdagen... hoppades kunna locka fram solen lite :D

Receptet gjorde jag på lussebullsreceptet (ni vet det kända) och sedan gjorde jag RIKTIG vaniljsås på RIKTIG vanilj... det blir sååå stor skkillnad om man tar sig den tid att göra det.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka