Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Å gud så gott!!!! :d

KL
Någon som har tips på vad man kan baka om man inte har ngt smör.. men bregott! :idea:
Har det mesta annat.. av det man "brukar" ha hemma.
Fast jag har ju ingen ugn dårå.. :P

kl

Någon som har ett gott recept på cookies, alltså typ maryland cookies som man kan köpa fast större?

Du kan använda bregott istället för smör :) Det fungerar nästan bättre ibland tycker jag (som typ i muffins), annars finns det nog (har jag för mig) en del recept i tråden på kakor du inte behöver ugn till. :)

Å måste jag testa!

Gjorde dumlekakor igår, det är ju så barnsligt gott!

dsc_0180_136153540.jpg

* 20 kakor
* 200 g smör
* 3 dl vetemjöl
* 1 dl strösocker
* 1 tsk bakpulver
* 20 st dumlekolor
* 20 nobless chokladbitar

1. Rör ihop alla ingredienserna i en bunke.
2. Rulla smeten till en avlång rulle & dela i 20 delar.
3. Rulla bitarna & lägg i aluminiumformar, tryck i en dumlekola i varje kaka.
4. Grädda i mitten av ugnen på 200 grader i ca. 10 minuter.
5. Lägg en nobless på varje kaka när du tagit ur dom ur ugnen. Förvara i kylskåp, dom går även bra att frysa.

dsc_0871_74362591.jpg

Semeldagen idag! Här är semlorna jag gjorde förra året... kanske jag skulle fördriva dagen med att göra en mindre variant? Eftersom att det är mitt i veckan :P

180558_494350383442_746368442_6207733_7507891_n.jpg

Har provat att baka macarons för första gången. Fyllningen blev jordgubb och citron.

Ska baka semlor imorgon.

Någon som har något enkelt och supergott recept på cheescake?? har aldrig gjort de innan men vill prova!

dsc_0257_136534335.jpg

dsc_0259_136534449.jpg

dsc_0262_136534733.jpg

dsc_0258_136534879.jpg

Får jag bjuda på en semla fylld med fluffig vaniljkräm?

Har bakat mellanstora & minisemlor. Dom små är de på bilden längst ner & en sådan ska jag unna mig ikväll!

Prövade även göra så kallade solskensbullar på hälften av degen, fyllda bullar med vaniljkräm.

Gick över till grannarna & bjöd på fika, kan ju inte äta upp allt själv!

Recept på semlor!

50 g smör
2 1/2 dl mjölk
25 g jäst
1 1/4 dl Kesella lätt
2 krm salt
1 tsk stött kardemumma
3/4 dl socker
8-9 dl vetemjöl
1 uppvispat ägg

Fyllning:
200 g mandelmassa
1 dl mjölk
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
florsocker
Gör så här
Smält smöret, tillsätt mjölken och värm till fingervärme 37 grader. Smula jästen i en bunke. Häll över mjölken. Rör om tills jästen har löst sig. Tillsätt salt, Kesella, kardemumma, socker och det mesta av mjölet. Arbeta degen kraftigt tills den känns smidig. Jäs under bakduk ca 30 min. Sätt ugnen på 250 grader. Arbeta degen på mjölat bakbord och baka ut små, runda och släta bullar. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. Låt jäsa ca 20 min. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen i 5-7 min. Låt bullarna svalna på galler under bakduk. Skär ett litet lock på varje bulle. Gröp ur en del av inkråmet. Blanda det med riven mandelmassa och mjölk. Fyll bullarna med blandningen. Vispa grädden och klicka det på bullarna. Lägg på locken och sikta över lite florsocker.

"Äter med ögonen" Guuud vad gott det såg ut :-9 är inget fan av semlor med mandelmassa, men vaniljkräm :love:

Ja just det ja...

Fast här kör jag samma bullrecept som det ultimata lussebullsreceptet.

Och fyllningen hittade jag på lite själv men det är iaf pistagenötter mandelmassa och socker och smör smaka av så det blir som ni vill ha det :D

Smaskigt! Själv gjorde jag gudomliga American cookies idag!
Tur att dom ska få följa med sambon till jobbet i morgon, här hemma lever dom farligt!

dsc_0323_136853870.jpg

• 300g smör
  • 2 1/4 dl socker
  • 2 1/2 dl brun farin
  • 2 ägg
  • 3 tsk äkta vanillinsocker
  • 7 1/2 dl vetemjöl
  • 1 tsk salt
  • 1 tsk bikarbonat
  • 4 msk kakao
  • 200 g choklad (grovhackad, vit eller mörk)

Smält smöret. Vispa ihop farin, ägg och vaniljsocker. Blanda sedan i det smälta smöret och vispa in ordentligt. Blanda sedan i resten av ingredienserna. Fortsätt att blanda tills smeten blir som en stor ”fudgeboll”, ganska seg och kolaaktig, då blandar du till sist i den grovhackade chokladen. Dela upp smeten i mindre bollar och platta ut lite lätt på plåtar klädda med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader ca 10 minuter.

Kakorna ska ha flytit ut till ganska stora platta kakor, de är fortfarande lite svällda när de är klara i ugnen men sjunker ihop när de väl kommer ut och får svalna. Låt kakorna dock svalna lite på plåten innan du flyttar dom till ett galler, för precis när de kommer ut från ugnen så är de fortfarande ganska mjuka och kan således gå sönder och du börjar flytta dom på en gång. Låt dom svalna och sen kan de ev. förflyttas till kylen i en påse eller med plastfolie över. Ju längre du låter dom bli kalla, desto godare!

dsc_0330_136853974.jpg

Dom var galet goda, ångrar nästan på lite att jag ska skicka med dom till sambons jobb :confused: Riktigt sega & kladdiga i mitten!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka