Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Kokar kryddor i vatten, sila av. Häll på en flaska rött och socker efter behag, hetta upp men låt det inte koka :) Snabbt och smidigt. Den blev riktigt god! Googla på snabbglögg om du vill ha specifika ingredienser, alla recept är lite olika.

Najs! Det måste jag prova någon dag. Annars nöjer jag mig gott med mina flaskor blossa; saffran, blåbär, hjortron&armagnac och Lingon&enbär ;)

Jo köpeglögg är gott det :D Jag tänkte göra ett paket med hemmagjorda saker dock och ge bort i julklapp, därav glöggen! :)

* 175 g smör
* 5 dl mjölk
* 50 g jäst (för söta degar)
* ½ tsk salt
* 2 dl socker
* 1 g saffran
* 1 ägg + 1 ägg till pensling
* (1 – 1½ dl russin)
* 1½ liter vetemjöl

Smula jästen i en stor degbunke och strö över saltet. Saltet gör att jästen börjar smälta.

Smält smöret och häll på mjölken, värm tills vätskan är 37°C och häll sedan vätskan i degbunken. Se till att jästen blir ordentligt utrörd.

Tillsätt salt, socker, saffran, ägg och eventuellt russin och arbeta in mjölet, antingen för hand eller med maskin, tills degen är smidig och släpper från kanterna. Strö lite mjöl över degen, lägg på en bakhandduk och ställ sedan på dragfri plats för att jäsa i cirka 30 minuter.

När degen jäst klart är det dags att forma till lussekatter.

Knåda degen tills den känns smidig och dela sedan i 4 delar. Varje fjärdedel delar du sedan i 8 delar.

Rulla ut till ganska långa korvar och vrid ändarna mot mitten så att bullarna ser ut som bokstaven S.

Låt jäsa under duk till dubbel storlek i cirka 30 minuter.

När degen jäst klart sticker du in två russin i varje lussekatt, penslar med uppvispat ägg och gräddar sedan i ugnen i 5-10 minuter. Håll koll så de inte bränner!

Dessa blir jättegoda, tycker jag :)

Tobleronefondue

dsc_0118_121419345.jpg

dsc_0120_121419993.jpg

Bjöd mina gäster på tobleronefondue igår, var superuppskattat!

6-8 portioner

* 300 g toblerone
* ca 1 dl grädde

Smält chokladen i bitar på låg värme i en kastrull med grädden, koka ej. Tillsätt mer grädde ifall du vill ha en lösare konsistens.

Häll chokladen i en fonduegryta & servera med säsongens frukter, maränger & marshmallows.

I detta nu står det två saffransbutterkakor i ugnen :d eller ja, tog precis ut den ena och det doftar gooott!

Jag har den senaste veckan bakat chokladmuffins och snickersmuffins.

Chokladmuffinen hade en härligt god topping som smälte i munnen.

Snickersmuffinsen blev om än ännu godare, seg och kladdig på samma gång. Mums!

Grundrecept:

115 g smör (gärna rumstemp.)
115 g strösocker
2 ägg
2 dl vetemjöl
2 msk mjölk
2 msk kakao

Sätt ugnen på 180 grader.
Vispa ihop smör och socker till en pösig smet. Blanda sedan i ett ägg i taget och sedan resten av ingredienserna. Klicka sedan ut i formerna och grädda ca 17 minuter.

Topping till chokladmuffins:
Hacka 1,5 g mörk choklad i bitar. Värm 1,5 dl grädde utan att det börjar koka. Häll sedan över grädden på chokladen, låt stå i 5 minuter innan du rör ihop. Låt sedan stå tills det har stelnat tillräckligt för att toppa med.

Till snickersmuffins så lägger du till en hel hackad snickers i smeten. När muffinsen är gräddade (ska vara lite kladdiga i mitten) så toppar du med ännu mer snickers.

Imorgon blir det av med julbak!

csc_0185_123249697.jpg

dsc_0187_123249781.jpg

Tryfflar kan man ju även bjuda på efter julhelgen :)
Så mysigt med en kopp brytande kryddig chailatte!

Måste säga att butterkakorna blev galet goda :d Nästa år ska jag definitivt göra saffransbullar med mandelmassa istället för lussekatter! Ska även se till att göra en vanlig butterkaka, saffran är ju rätt dyrt... :p

Jag misslyckades till och med lite med degen, hade för varmt degspad så jäsningen blev inte så bra. Men en kompakt deg funkade utmärkt det med, saftig och underbar kaka.

kl

Någon som har recept på den perfekta pecannötspajen? Ska göra en sådan i morgon. Vill helst inte att den ska vara för söt (innehålla för mkt rent socker) och helst inte för knäckig :D Besvärlig? :angel:

dsc_0294_123648206.jpg

Vad sägs som en lyxig pannacotta till nyårsdessert?

4-6 personer

* 5 dl vispgrädde
* 0,5 dl strösocker
* 1 vaniljstång
* 3 gelatinblad

Lägg gelatinbladen i kallt vatten medans du gör iordning gräddblandningen.

Snitta vaniljstången & gröp ur fröna, lägg allt i en kastrull inkl stången. Häll över grädde & socker. Låt koka upp & puttra i 1-2 minuter. Tag kastrullen från plattan (viktigt, får ej koka när du rör ner gelatinet). Krama ur gelatinbladen på vatten & rör ner i gräddblandningen tills bladen löses upp. Sila bort eventuella bitar från vaniljstången & häll upp i serveringsglas. Låt stelna 3-4 timmar i kylskåp. Denna dessert kan med fördel göras dagen innan om man vill. Servera med vad du känner för, hallon, passionsfrukt, chokladsås. Jag tog tinade hallon som jag mosade ihop & dekorerade med en aftereight.

Lyxigt & enkelt!

dsc_0286_123648189.jpg

Till nyår gjorde jag två sorters mousse!

csc_0364_124593514.jpg

csc_0362_124593590.jpg

4 portioner

* 100 g mörk choklad ( jag tog marabou´s 70 %)
* 2 st äggulor
* 2 tsk vaniljsocker
* 2,5 dl grädde

Smält chokladen i vattenbad och låt svalna. Rör ner äggulorna en i taget & vaniljsockret. Rör ordentligt mellan varje.

Låt smeten svalna.

Vispa grädden, inte för hårt, och vispa/rör ner den i smeten till en jämn smet.

Fördela chokladmoussen i portionsglas och ställ in i kylen en timme.

Servera med bär, nötter eller vad du tycker om.

Gjorde samma med hallonmoussen fast tog 200 g hallon som jag mosat ihop med 1,5 msk socker. Sen rörde jag ner äggulorna & vaniljsockret, vispade med elvisp. Hallonmoset blandade jag sedan ihop med den vispade grädden.

csc_0367_124939771.jpg

Klassiska kärleksmums

Bra att frysa in om man får fikagäster snart när bebis kommer, som omväxling till vanliga bullar :)

20-30 bitar beroende på storlek

Kakan:

* 150 g smör
* 2 st ägg
* 3 dl socker
* 3 tsk bakpulver
* 2 tsk vaniljsocker
* 2 msk kakao
* 1,5 dl mjölk
* 4,5 dl vetemjöl

Glasyr:

* 100 g smör
* 6 msk starkt kaffe
* 2 msk kakao
* 4 tsk vaniljsocker
* 6-7 dl florsocker
* 1-2 dl kokosflingor till garnering

Gör så här:

Smält smöret/margarinet och låt svalna.

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.

Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao. Kakaon kan siktas om den är klumpig. Vispa snabbt ihop med elvisp.

Tillsätt sedan mjölk, vetemjöl och det smälta matfettet. Vispa försiktigt snabbt ihop till en jämn smet med elvisp på lägsta hastighet.

Bred ut smeten i en form ca 35 x 25 cm med minst 3 cm hög kant som du antingen smörjt med matfett och bröat med ströbröd eller socker. Tar du en större plåt så bli inte kakan lika hög.

Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader i 10-15 minuter, testa med en provsticka.

Gör glasyren (mycket ska det vara). Smält smör eller margarin i en kastrull. Rör ner kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker till en jämn smet.

Bred glasyren över kakan medan glasyren fortfarande är varm. Strö över kokosflingor.

Låt stå och stelna (gärna på balkongen & skär i bitar

Man kan ju tro att jag lever på godsaker... men det gör jag ju inte ;)
Hittade små miniformar i skåpet & gjorde minifondanter =)

Chokladfondant med fruktsallad
dsc_0353_126085819.jpg

4 (ganska så stora) portioner:

* 150 gram mörk choklad
* 150 gram smör rumstempererat
* 1 dl socker
* 4 st ägg
* 2 st äggulor
* 0,75 dl vetemjöl

Smält chokladen på låg effekt i mikrovågsugn ca 2-3 minuter. Vispa smör och socker vitt och fluffigt med en elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Tillsätt äggulor, smält choklad och slutligen mjöl.
Smörj fyra ugnsfasta portionsformar som rymmer ca. 1,5 dl

Grädda fondanterna i ugn, 200 grader ca 10 minuter, de ska fortfarande vara lite rinniga i mitten men hårda i kanterna. Vänd försiktigt upp o ner på formarna över varsin tallrik eller servera direkt ur formen.

Servera med en kula vaniljglass & en liten fruktsallad.

Jag bakade dubbla chokladmuffins med frosting av vit choklad ikväll :d Helt djävulskt goda! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka