Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Hur länge är "efter ett tag"? Min choklad har nu stått i kylen i två dagar, och den är fortfarande rinnig. Jag antar att jag får använda den till någon slags glasyr eller liknande. Eller bara sörpla i sig kanske ;)

1,5 dygn senare ungefär, då var den som en lite tjockare frosting

Nej, men jag funderar på att testa. Det var tydligen fler som haft problem med chokladen om man läser kommentarerna under receptet jag hittade, vilken osis att jag inte läste det innan jag påbörjade arbetet ;)

Googla tårtfluff. Proportionerna i det verkar rätt lika din blandning och det ska vispas. :)

kl

Jag bakade lussebullar här om dagen, dom blev sååå goda!

Tips!

Ett paket extra saffran än vad receptet säger, ½-1 dl extra socker än vad receptet säger. Även lite mer smör :angel:

Mjöl efter behag, jag kollar aldrig i receptet hur mycket mjöl det "ska" vara i, jag häller i efter behag! Inte för mycket mjöl innan första jäsningen dock. Mer mjöl efteråt när man knådar degen och gör bullarna!

Bullarna blev såå goda! Söta, saffranssmakande, fylliga utan att bli torra på något sätt! :banana:

Jag vill också hinna baka någon dag.

Är just nu sjukskriven & om jag skulle baka så måste jag bjuda bort det ;)

Får bli i helgen då jag fyller år...

muffins är väl inget lätt att göra, de sjunker ju alltid ihop hur bra jag än följer recepten..suck..

Saffransbröd
dsc_0161_120312045.jpg

Jag tycker vanliga lussekatter är rätt tråkiga, denna variant med mandelmassa är supermumsig.

ca 50 stycken bullar eller 4 stora längder

* 50 g jäst
* 100 g smör
* 5 dl mjölk
* 250 g lätt Kesella
* 2 påsar (1 g) saffran
* 1,5 dl socker
* 0,5 tsk salt
* ca 15 dl vetemjöl

Fyllning:

* ca 150 g smör
* 500 g mandelmassa

Pensling:

* 1 ägg
* pärlsocker alt. hackad mandel

Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervarmt, 37 grader. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt Kesella, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev. mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min. Arbeta ihop degen på mjölat bakbord och kavla ut två stora plattor. Bred smör på dessa och riv över mandelmassa. Rulla sedan ihop plattorna och skär bullar och lägg i formar. Om du gör längder så klipper du i degen & lägger flikarna om varannan. Låt bullarna jäsa övertäckta med en bakhanduk i ca 30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Strö på mandel eller pärlsocker. Grädda mitt i ugnen ca 8-10 min. Om du gör längder, minska värmen till 200 grader & öka tiden till ca 20 minuter tills dom har fått fin färg.

Apelsinstrassburgare med chokladkräm
dsc_0163_120311388.jpg

10 dubbla kakor

* 250 g smör
* 1 dl florsocker
* 2 msk vaniljsocker
* 3 dl vetemjöl
* 2 dl potatismjöl
* 1 apelsin, rivet skal

Chokladkräm

* 1 1/2 dl grädde
* 125 g mörk choklad 70 %
* 1 msk smör

Sätt ugnen på 200 grader. Vispa smör, florsocker och vaniljsocker till en pösig smet. Tillsätt vetemjöl och potatismjöl, lite i taget och rör kraftigt mellan tillsatserna. Riv skalet av en apelsin & rör ner det. Fyll smeten i en kakspruta alt. sprits & spritsa ut 20 längder på en bakplåtspappersklädd plåt. Grädda mitt i ugnen i ca 8-10 minuter.

Chokladkräm

Koka upp grädden. Ta kastrullen från plattan och rör ner den hackade chokladen tillsammans med smöret. Låt svalna i rumstemperatur, jag skyndade på det hela med hjälp av kylskåpet.

Montering

När kakorna svalnat och chokladkrämen stelnat, bred chokladkräm på hälften av kakorna och lägg ihop dem med resten. Förvara svalt.

Detta blev bakat idag. Är sjukt trött! Höggravid & inte det skönaste att stå lutad över ett bakbord :P

I fortsättningen blir det något "lättare" som julgodis :)

Oh! baka <3

Jag personligen älskar muffins! Hallonmuffins, honungsmuffins o chokladmuffins är väl det som står högst på listan.
Sen brukar jag lägga till en extra ingrediens i kladdkakan, exempelvis banan eller liknande, supergott! :bump:

Hur går det om man halverar det receptet?
Jag funderar på om jag verkligen orkar står och baka bullar hela natten... ;)

Btw, så är jag oerhört sotis på din unge! Vilken bak-mamma! :love:

Hur går det om man halverar det receptet?
Jag funderar på om jag verkligen orkar står och baka bullar hela natten... ;)

Btw, så är jag oerhört sotis på din unge! Vilken bak-mamma! :love:

Det går helt utmärkt! Det skulle jag nog gjort för jag var ju helt död efter bullbaket!

Jooo.... just nu går jag på lågvarv, börjar känna av lite halsont också! Fasiken :(
Får kurera med lite lussebullar tror jag ;)

Jag bakar inte, men jag gör en egen snabbglögg nu :D Och satan vad det luktar gott! Precis som glögg fast mer, kryddoft i hela lägenheten nu :) Blev väldigt sugen på att göra kardemummascones, kanske gör slag i saken om jag orkar... är också sjuk =/

edit: Dina saffransbullar med mandelmassa får man ju ta och testa! Måste komma ihåg nån gång att köpa en brödkavel bara. Såg supermums ut!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka