Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Ohh det där har jag velat testa hur länge som helst!

Ikväll blir det lite inköpt fuskfika... :angel: någon som smakat den?!

kladdpepparkaka400g_108347824_115519182.jpg

Du som är så duktig på baka kommer ju lyckas hur bra som helst =)

Kladdpepparkaka lät intressant, du får återkomma med en recension :d

Ser väldigt mumsigt ut! Jag som försöker säga nej till sötsaker kanske borde sluta hänga i den här tråden :angel:

Ja Chili... ser ju både dig & hmm en annan tjej i någon typ av smaltråd ;)
Hehe sånt är inget för mig, man måste ju njuta här i livet också!

Hellre köra stenhård träning & kunna äta gott samtidigt! :laugh:

Haha ja, jag är väl inte den mest seriösa i den tråden ;) men försöker nu sluta vara så beroende av sötsaker iaf, hellre verkligen njuta ibland än äta varje dag!

Ja varje dag är ju inte så bra... eller det beror på mängden...

Jag äter kanske godsaker 1-2 ggr i veckan jag :angel:

Japp ska snart koka mig lite chaite & mumsa :D

Ska bli spännande, när det gäller pepparkakor så är det bara Annas som går hem! Egengjorda eller andra märken går bort direkt...

Hade Annafabriken precis där jag bodde i Älta, på morgonen när jag gick ut till stallet ( vintertid) så kände man att hela området luktade pepparkakor. Hög mysfaktor :)

Kladdkakan med pepparkakssmak får betyg 3 av 5!
Som deras vanliga kladdkaka men lite kryddigare var den då....
Sambon älskade den, jag åt bara en liten bit :)

Men med mycket Milda visp 20 % så var den helt okej.

Hemmabakat är ju ändå bäst ;)

jag älskar att greja i köket! :D Är tyvärr inte så bra på det, men blir det dåligt är det ju bara att slänga liksom. Ingen skada skedd :p Min favorit är nog smulpaj på riktigt sura krispiga äpplen(kryddade med socker, kanel och lite ingefära) och vaniljsås till. Supergott med söta smulorna o vaniljen som bryter mot syrliga äpplena. :d Dessutom är det superenkelt, helt perfekt för mig. Har världens bästa recept på kladdkaka också, kan det utantill trots att jag inte är nån chokladnisse egentligen:o:D

100gram smör
2,5 dl mjöl
2 ägg
3 dl socker
4 msk kakao
1,5 tsk vaniljsocker
0,5 krm salt

smält smöret, rör ihop till en jämn smet (smeten blir ganska tjock, man får liksom bre ut den i formen), grädda 200 grader i 20 minuter. blir alltid perfekt kladdig :love:

Det där är mitt favoritkladdkakerecept också :bow: Brukar dock ta en matsked kakao extra, och ha riven kokos på botten i formen. Och ibland hackade valnötter eller hasselnötter i. Och 175 grader istället. Men den blir alltid perfekt kladdig! :love:

Cashew och jordnötter gör sig också väldigt bra i en kladdkaka :) tycker jordnötterna funkar även om de är salta men cashewnötterna ska vara osaltade tycker jag!

kokos i formen brukar jag också använda, fast på typ sockerkaka-kakor. Då slipper man det där torra i kanten som blir med skorpmjöl :). Kladdkakaformen smörjer jag bara med smör och kakao :) Så blir heeela kakan chokladig :d

Använder för det mesta samma recept på kladdkaka jag med, fast 175 grader i 25 minuter =)

Gjorde ju Leilas kladdkaka för någon dag sedan, den blev nästan klassen bättre!

kl
har ni något bra recept på chokladmousse? en riktig krämig variant, gärna med mjölkchoklad, då min sambo inte gillar smaken av mörk choklad. Gärna med nån topping på! :)

Jag gjorde faktiskt chokladmousse igår.

150 g choklad (du kan ta vilken choklad du vill. Vit, mjölkchoklad, mörk, smaksatt. Igår använde jag mörk choklad med hallonsmak, supergott)

1 ägg

2 äggulor

2 äggvitor

3 dl vispgrädde

Smält chokladen över vattenbad. Blanda i ägget och äggulorna när chokladen har svalnat något. Vispa äggvitorna hårda i en bunke och vispa grädden i en annan. Vänd försiktigt ner chokladsmeten i dom vispade vitorna. Vänd sedan ner alltsammans i grädden. In i kylen i några timmar och njut sen.

Jättelätt att göra! Topping brukar inte jag göra, men vill du göra en hallonspegel uppepå, en annan mousse, grädde, vaniljkräm, what ever så är det ju jättelätt. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka