Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Jag hittade ingen mald mandel heller så jag tog hackad. Blev hur underbart gott som helst ändå :). Man tager vad man haver (vad man finner i affären).

Jag vågar nog inte chansa. :)

Tror det får bli en mörk kladdkaka och en vit kladdkaka istället.

Jag bakade den kakan förra helgen när jag hade middagsgäster, den var mastig och tokigt god! Åt precis upp sista biten nyss ;). Och jag hade i mald mandel, fungerade tokbra, inga konstigheter, men ska kolla nästa gång jag handlar om det ens finns mald mandel att köpa...

Inte lätt att hitta malt mandel i butiker tror jag tyvärr. Va roligt att det gick med hackad mandel också! =)

Jag har bakat lite till en kompis, vars dotter (5,5 år) ska ha halloweenfest på lördag.
Det blev morotsmuffins med limefrosting & små marängspöken som dom ska ha till glassen.

dsc_1381_114396312.jpg

dsc_1379_114396101.jpg

dsc_1371_114396182.jpg

dsc_1362_114396525.jpg

Var lat & vispade inte marängen över vattenbad, hoppas ungarna tycker det smakar bra ändå ;) Ögonen gjordes av smält mörk choklad. Hade ingen pensel hemma så tog en örontops :angel:

Tack, det var superenkelt att göra!

Det bästa var att jag slapp måla dit en mun, det fick dom automatiskt i ugnen :idea:

Ikväll är vi bortbjudna på middag & jag "fick" ta med mig desserten...

Tänkte att choklad & banan slår väl aldrig fel? ;) Inte här hemma iaf.

Prövar ett nytt recept på kladdkaka & ska göra en semifreddo (italiensk glass) med smak av vanilj, hackade chokladbitar & hackad banan. En chunky monkey fast utan valnötter :d Återkommer med recept & kanske någon bild om det blev gott!

001-5.jpg

Bakat den gooda pajen igen, mamma och pappa älskar den, och vi ska dit och äta ikväll :) blev jordgubbar i denna gången istället för hallon.
Bakade lite citron/hallon muffins (hittade inte min citruspress så kändes inte som att jag fick ut nå saft, men men.) och mastiga chokladmuffins (blev tyvärr liite brända) Dom ska få följa med mig på fest imorgon, jag ska vara rödluvan, och hon har väl gotte i sin korg? :D

KL*
jätte fin paj!

Jag håller på med mitt tårtprojekt, har även gjort en choklad kaka med Kahlua frosting och en radiokaka

dsc_1394_114548527.jpg

Gjorde en helt gudomlig kladdkaka igår ( nytt prövat recept) & till det en egen Chunkey Monkey semifreddo. Mycket uppskattat av folket som vi var på middag hos. Semifreddon (glassen) var galet god! Recept lägger jag ut senare ikväll!

Receptet på kladdkakan kommer här:

1 kaka

* 75 g smör
* 3/4 dl matolja
* 3 ekologiska ägg
* 3 dl strösocker
* 1,5 dl farinsocker
* 3 3/4 dl vetemjöl
* 6 msk kakao
* 3 tsk bakpulver
* 1,5 tsk vaniljsocker (dan sukker fairtrade)
* 1 nypa salt
* 50-75 g mörk kvalitetschoklad 70 %
* smör & ströbröd till formen

Sätt ugnen på 175 grader
Smält smöret i en kastrull & tillsätt oljan
Vispa ägg, strösocker och farinsocker ljust & pösigt, rör ner det varma smöret
Blanda de torra ingredienserna i en skål & vänd ner i smeten
Fyll smeten i en smord & bröad form ( ca. 25 cm i diameter) & stick i bitar av choklad
Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30 min, kakan ska vara kladdig i mitten
Kan ätas ljummen med grädde/glass, men godast är den efter att ha fått stå i kylskåp över natten/dagen

Är det Leilas? Orkar inte jämföra ordentligt men ser ut att vara Leilas, fast 50% större. :)

Chunkey monkey semifreddo

Supergod italiensk glass, gör den med eller utan nötter!

dsc_1395_114548572.jpg

dsc_1387_114548605.jpg

Mosad banan & bananbitar i
dsc_1389_114548619.jpg

Grovt hackad choklad & maräng innehåller den också
dsc_1391_114548636.jpg

Smeten fryser du in i en plastlåda eller liknande

1 form/8 portioner

* 4 ägg
* 1 dl strösocker
* 1 färsk vaniljstång
* 4 dl vispgrädde
* 100 gram valnötter (valfritt)
* 3 mogna bananer
* 150 gram mörk choklad

Rosta nötterna i en torr stekpanna och låt svalna helt. Separera äggulorna från vitorna, se till så det inte kommer någon äggula bland vitorna. Vispa gulorna med hälften av sockret och fröna från vaniljstången till en vit och porös smet. Vispa grädden fluffig och rör ner två hackade och en mosad banan. Vänd ner banangrädden i äggsmeten. Vispa äggvitorna med resten av sockret till ett fast skum. Vänd ner skummet i den andra smeten. Hacka choklad och nötter grovt och rör ner. Häll smeten i en form och frys den i minst 4 timmar, gör den gärna kvällen innan. Ta ut formen ca 30-40 minuter innan servering & förvara i kylskåp. Glassen ska vara mjuk när du serverar den.

Visste ni att semifreddo betyder just halvfryst på Italienska? :)

Kpist: Jomenvisst är de det... den blev faktiskt riktigt god! Nästa gång har jag den inne 5 minuter kortare än vad jag hade, då tror jag den blir perfekt (petig som jag är). Blev ändå bra kladdig utan att bli för kladdig...

den innehåller ju samma saker som den vanliga kladdkakan jag brukar göra fast undantag för olja, lite farinsocker & bakpulver... hehe jäklar vad den växte i ugnen ( eftersom jag plusade på 50 % också). Men sen så sjönk den som dom brukar göra.

Semifreddon är också från Leilas bok! Underbar!

Leilas kladdkaka är min favorit, fast den har nog aldrig sett sådär slät ut som din! :D

Får se om jag vågar prova semifreddo nån gång, jag är inte så bra på att planera bara. :p

Jo men det klarar du av! Läs receptet innan bara :D Kan inte bli sååå fel. Så länge du inte får nån äggula i äggvitesmeten!

Man kan ha vilken smaksättning man vill i! Nu till julen kan du vara påhittig... krossa pepparkakor, ha i saffran, glögg... ja bara fantasin sätter gränser!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka