Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Knapp

Till våran söndagsmiddag imorgon tänkte jag göra vit kladdkaka, hallonmousse och servera med en hasselnöt/chokladglass (hemgjord). Nu till min fråga, blir vit kladdkaka supersöt? Ska man dra ner på sockret? Enligt det receptet jag har hittat ska det vara 2 dl socker, 1 msk vaniljsocker och 100 g vit choklad. För mig låter det väldigt sött, vit choklad är ju en sockerbomb bara det.

Någon som har smakat och vet hur sött det blir?

Den jag brukar göra:

Vit chokladkladdkaka

OBS ALLT SKA INTE I SMETEN, ENDEL AV INGREDIENSERNA ÄR TILL GLASYREN!

400 g vit choklad
200 g smör
2,5 dl socker
2 dl vetemjöl
3 ägg
0,5 dl grädde

Sätt ugnen på 175 grader.

Hacka 250g utav chokladen och smält smöret. Blanda i chokladen i smöret tills chokladen smält.
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda i mjölet i äggsmeten, rör sedan i chokladen och smöret.
Häll över i en smörad form och grädda i 30-35 min i nedre delen utav ugnen
( i min ugn fick jag ha den inne i närmare en 1h innan kakan var färdig, stick i en provsticka och kolla av när den är färdig).

Koka upp grädden, blanda i resten utav chokladen och rör till en jämn smet. Låt halvstelna i kylen i ca 5 min (eller tills kakan är färdiggräddad och hunnit svalna lite). Bred den sedan på kakan när kakan stelnat. Pudra med florsocker, serveras kall, gärna med en klick grädde till.

Nej, den blir inte jättesöt, den blir helt perfekt!

Lägg gärna ut ditt recept så jag kan variera mitt kladdkakebakande :)

Vit Kladdkaka
2 Ägg
2 dl Strösocker
1 msk Vaniljsocker
2 ½ dl Vetemjöl
3 msk Apelsinjuice
100g smält Vit Choklad
100g smält Smör

Gör så här
Rör ihop ägg med socker. Sikta ned vaniljsocker och vetemjöl. Tillsätt apelsinjuicen, den smält vita chokladen och det smälta smöret. Rör smeten slät och fin med hjälp av en slickepott. Häll smeten i en smörad och bröad (jag brukar använda kokosflingor istället för ströbröd) bakform och grädda i mitten av ugnen i 150 grader, ca 30 minuter.
Låt gärna kakan vila i kylen över natten, då blir den som godast.

Det här receptet, taget från kalasgott.blogg.se tänkte jag använda mig av. Tänkte dock ta bort apelsinjuicen. Sen funderar jag på att halvera receptet och göra kakan i fyra små portionsformar. Eller blir det för lite kanske? Tänkte eftersom vi ska ha både hallonmousse och glass till också.

Jag tänkte göra denna hallonmousse, jag har nämligen förhoppningen om att den inte blir så söt:

2 dl Lindahls yoghurt
2 äggulor
1 vaniljstång (alt. 2 tsk vaniljsocker)
2 msk vatten
Hallon (jag ska ersätta 100 g choklad, så jag vet inte riktigt hur mycket hallon jag kommer använda. Ska gå på känsla, kan återkomma med mängden jag använde)

Skrapa ur vaniljstången. Vispa vaniljmärgen med äggulorna och vattnet på svag spisvärme eller vattenbad till smeten börjar tjockna. Den skall inte bli fast (kokas). Ta upp skålen ur vattnet och slå de vispade äggulorna i en matberedare eller en bunke. Vispa tills blandningen har svalnat. Blanda 1/3 av yoghurten med hallonen. Blanda sedan ner äggvispet och resten av yoghurten.

Häll upp i serveringsskålar och ställ i kylen över natten.

Här är mina första cupcakes!

123_112473807.jpg

De var väldigt uppskattade, men de var stora och maffiga. Till nästa gång gör jag mindre storlekar och inte fullt lika mycket mjöl då de blev väldigt kompakt. Tycker inte om muffins själv, så det är lite tråkigt att inte kunna smaka och ge ett eget betyg.

Är mer en bullmänniska. Alternativt kladdkakemänniska :D

jag har beslutsångest, till nästa fredag ska jag baka en födelsedags tårta till mor och far, de fyller dagarna efteråt men är då i thailand så vi firar dom tillsammans innan de åker.
Tårtan måste göras i långpanna då den ska servera ca 20 pers, och eftersom jag vill ta denna chans att leka konditor så vill jag göra flera lager.
Men vilka?
Beslutsångest så det skriker om det..
Vill göra nått chokladigt och fick jag välja skulle jag blandat in hasselnötter, men nu får jag inte välja det om jag inte vill sätta hälften av familjen på akuten, och trots att jag gillar hasselnötter så lutar det mot att jag väljer familjen...iaf just nu.
Vit choklad är populärt av hasselnötshatarna men icke av hasselnötsagonisterna, kaffe gillas icke av de som är under 15.
hallon?

En riktigt chokladig kakbottnen med chokladsmörkräm och sen chokladbottnen (typ kladdkakig chokladig) igen och sen philadelphia frosting och massa hallon? Då borde den bli chokladig och mastig men fräsch av philadelphian och hallonen?

Annars är jag inne på dulche de leche fyllning, men då måste nog kakan bli rätt skapligt mastig nästan på gränsen till bitter för att det inte ska bli för sött och då tänkte jag massa banan istället för hallon

tankar?

Blää vad jobbigt det är med folk som inte äter ditt och datt och sen allgerier ovanpå det :p Inte för att jag äter allt men när det gäller kakor äter man väl det mesta :D Har tyvärr inget bra råd...

Ikväll ska jag göra efterrätt! Inget bakande, men tänkte göra marsipanfyllda päron med vaniljglass till :) Har inte gjort det förut men det kan ju inte bli annat än gott!

Snabbt tips på chokladtårta? Så mastig som möjligt för så lite energi som möjligt. :D Vill att det ska räcka till ca 20 pers.
1 års kalas imorgon och jag har som vanligt inte planerat...

Då tipsar jag om Mirabelles chokladtårta med kaksmulor, den är mastig och jättelätt att göra!

http://mirabellcupcake.blogg.se/2010/october/chokladtarta-med-kaksmulor.html

Chokladtårta med kaksmulor

Botten:

•100 g smör
•1 dl socker
•2 ägg
•1 2/3 mjöl
•1/2 tsk bakpulver
•1/2 dl kakao
•1 1/4 mald mandel

Chokladlager:

•350-400 g mörk blockchoklad
•125 g smör
•3 dl grädde
•3 dl vita kaksmulor, drömmar
•Ev 3 msk mörk rom

Blanda socker & smält smör
Rör ner dom torra ingredienserna
Rör ner äggen

Grädda 180 grader 20-25 minuter, stickan ska vara torr

Smält smör & choklad ( jag tog marabous mörka), häll i grädden & rör till en jämn smet.

kyl sedan bunken 30 minuter, ta ut & rör om, kyl 30 minuter till.
Ta sedan ut smeten & häll i kaksmulor.
Häll sedan smeten över kakan & ställ in i kylskåp för att stelna.
Servera med syrlig frukt & grädde

Vad ska du med mandelkvarn till? Jag köpte hackad mandel, finns vid alla bakingredienser i affären.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka