Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Vad är det där för paj? Ser underbar ut :d

Sökte här i tråden men hittar inget recept, iofs börjar tråden vara rätt lång nu... ;)

Åh men gud vad smart att smaksätta med julsmaker! Jag älskar julen :D det blir nog att bjuda på lite pepparkaks-semifredo, jag har alltid velat göra sån glass men det har aldrig blivit av.

Åååh nu blev jag sugen på lussekatter och ris a la malta och pepparkakor och knäck och och och... :D

Deg:
100 g rumsvarmt smör
1½ dl socker
1 ägg
3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
Blanda allt så det blir en deg. Jag kör allt i matberedaren tills det blir en klump. Tryck sen ut i en pajform. Strö ut vilka bär du vill och häll sedan på fyllningen:

Fyllning
3 dl gräddfil
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1 dl socker
Rör ihop.

In i ugnen på 200 grader i cirka 30 min, ev. kortare/längre beroende på ugn.

:) Den är fruktansvärt god, blir bäst med hallon eller jordgubbar tycker jag!

Åh men gud vad smart att smaksätta med julsmaker! Jag älskar julen :D det blir nog att bjuda på lite pepparkaks-semifredo, jag har alltid velat göra sån glass men det har aldrig blivit av.

Åååh nu blev jag sugen på lussekatter och ris a la malta och pepparkakor och knäck och och och... :D

Ja men det är superlätt! Så DO IT!

Ja lussekatter är mys & Annas pepparkakor (gillar inte hemmagjorda)...
Ris ala malta äter ju dom flesta på julen, men inte i min familj. Tycker det är lite för mycket?! Så ska fundera på vad jag ska göra för rolig dessert i år...

Vill laga typ all mat från grunden & baka & göra julgodis.... frågan är bara hur mycket jag orkar som höggravid :D ? Men om man delar upp det så kanske det blir bra!

Gör så mycket som möjligt så tidigt som möjligt. Så du kan frysa in det som går att frysa in eller förvara i kylen. Så du inte står och gör allt samma dag.
Var rädd om dig, gravida du, du är enormt duktig som det är med allt du bakar trots att du bär på en bebis...

Tack :laugh: Jag mår ju toppen, men alla säger ju att det blir jobbigt framåt slutet :).... jag köör bara ;)

Ja köttbullar & sånt kan man ju frysa in!

Åh som när jag var liten, mamma gjorde till och med patén från scratch :D

Det finns ju massvis med kakor du kan frysa in, vet inte vad ni vill ha men... lussekatter, vanliga bullar, drömmar, kolasnittar ( :love: )... har lite hjärnstopp just nu. Mamma gör alltid klenäter och struvor också.

Vill själv hjälpa till med julbaket men min frys är så liten :(

Mirabell... Nu är jag lite ledsen... :(

Jag var modig och struntade i mitt säkra kort... Det som jag alltid vet fungerar... och provade ditt recept på klassisk kladdkaka...
Efter 10 minuter extra i ugnen är ytan färdig men mitten är fortfarande smet :eek:

Piss och pannkaka...

Alla ugnar är ju olika, ha den inne ännu längre då?
Min vita chokladkladdkaka ska ju vara inne 30-35 min enligt recept, i min ugn måste den vara inne 1h...

Fick ha den inne i 55 minuter... Knappt någon skillnad... Så nu står den och svalnar på spisen och eventuellt får jag slänga in helvetet i frysen sedan... Blir så irriterad :(
Min karl som utan problem kan fixa en ny spis, gratis... har fixat en som man misslyckas med kladdkaka i - vafan liksom :(

Den kanske inte blir så varm som den säger att den är. Det kan du kolla med en ugnstermometer. :)

Men nej... vad tråkigt! :(

55 minuter i min ugn så hade den blivit hård som sten :) En kladdkaka dallrar ju lite lätt när man tar ut den, då blir den sådär riktigt kladdig.

Det senaste receptet jag la upp på kladdkaka blir lite mindre kladdig....

Som Kpist säger, det kanske skiljer lite med temperaturen?

Bakade morotsmuffins i min kompis ugn ( en sån där man kan ställa in på både varmluft & vanlig). Det blev katastrof.... hallå... jag som ALDRIG misslyckas med bakning??? :p Så jag fick baka dom hemma hos mig istället.

Efteråt hade hon mätt med en termometer & det visade sig att ugnen av 30 grader svalare än vad man trodde. Phew.... det var ugnens fel ;)

Jaaa, lite trist sådär, tur att familjen gillar smet, haha! Den blev knaprig på utsidan och ja, smet i mitten.
Ska kika på det här med ugnen, den måste ju vara knas... Attans att ua-hem inte köper in varmluftsugnar... för i sådana fall hade jag fått en!

Jaja, jag fick sabbat min mammas diet i alla fall - uppdraget slutfört ;)

Här är mina första cupcakes!

123_112473807.jpg

De var väldigt uppskattade, men de var stora och maffiga. Till nästa gång gör jag mindre storlekar och inte fullt lika mycket mjöl då de blev väldigt kompakt. Tycker inte om muffins själv, så det är lite tråkigt att inte kunna smaka och ge ett eget betyg.

Vad är det för topping du använt? Du kan inte lägga ut recept? :)

KL

Idag har jag och min mor bakat solbullar. Okej jag erkänner, jag stod mest för ätandet :o Men goda blev dom iallafall :)

hastar-och-bullar-007.jpg

Åh vad gott! :d

Gjorde idag ostscones till middagen (soppa). Blev verkligen huuur mumsigt som helst!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka