Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Igår bakade jag, äntligen! Ville bli av med mammas stora låda med blåbär då jag har rätt liten frys... så det blev Leilas blåbärsmuffins med crumble :) Dock blev det sjukt mycket crumble så jag använde resten som botten till en blåbärspaj.

Muffinsen blev godkända av klasskamraterna ;) En hade tydligen jobbat på konditori och tyckte de var med beröm godkända :) Ikväll ska jag gå iväg och bjuda på pajen om jag orkar gå ut i kylan...

csc_1021_78462078_110669211.jpg

4 portioner

* 100 g mörk choklad ( jag tog marabou´s mörka med apelsin)
* 2 st äggulor
* 2 tsk vaniljsocker
* 2,5 dl grädde

Smält chokladen i vattenbad och låt svalna något. Rör ner äggulorna en i taget & vaniljsockret. Rör ordentligt mellan varje.

Låt smeten svalna.

Vispa grädden, inte för hårt, och vispa/rör ner den i smeten till en jämn smet.

Fördela chokladmoussen i portionsglas och ställ in i kylen en timme.

Servera med bär, nötter eller vad du tycker om.

Denna blir mycket god =)

Äntligen bakar jag! :D

Igår gjorde jag bergislimpor som blev väldigt goda. Nu står första plåten med lussekatter i ugnen :) Hoppas de blir goda! Smeten var god men fick inte rätt konsistens till 100% men tror de blir mumsiga ändå.

Vad roligt, inte haft ork elle rtid att baka på länge!

Men nu till jul så jävlar.... sen så måste man ju baka en massa bullar & ha i frysen tills bebis kommer :laugh:

Här ska bakas massor idag :) Knäck och lussekatter är det som jag har bestämt mig för, men det får ju nästan bli minst en grej till tänker jag... Vi får se vad det blir :)

Igår blev det fudgekakor och idag lussebullar.
Bakar bullarna efter mammas recept, blir tusen gånger godare och saftigare än dom flesta lussekatter jag smakat :d

bulle-003.jpg

Åh, är det såna med mandelmassa i? Tänkte precis efterfråga ett bra sådant recept :D skriv gärna ner det!

Svarar till både dig och pepp!
Det är inte mandelmassa i men det är ju säkert enkelt att bara lägga till :)

Recepten är från grunden ett vetebullerecept

ca 40 småbullar

150 g smör eller margarin
5 dl mjölk
1 paket röd jäst
1,5 dl socker
½ tesked salt
1,4 liter vetemjöl

Smält fettet i kastrull, tillsätt mjölk och värm till 37 grader (fingervarmt).
Smula ned jästen i en skål. Häll över degvätskan (smör och mjölk) så att jästen löser sig.
Tillsätt socker, salt, ett brev saffran och 1,3 liter av mjölet.
Arbeta degen smidig, ta eventuellt mer mjöl tills den släpper skålen.

Låt degen jäsa övertäckt med bakduk till dubbel storlek ca 40 min

Knåda degen smidig på mjölat bakbord. Dela degen i 3 bitar.
Kavla ut varje bit för sig. Bred på ett tunt lager margarin och strö sedan ett lager strösocker (du kan även riva mandelmassa)

Gör en rulle av den och skär bullar. (Jag klippar dom, blir snyggare då ;) )

Lägg bullarna på plåt och låt jäsa i ca 30 min

Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker.

Grädda i 250 grader i ugn. 5-10 minuter.

KLAAAAAART!

Nu är allting tagit ur huvudet så jag ursäktar om det är svamligt och ni får säga till om ni inte fattar något av det jag skriver :D

Ohhh ser gott ut!

Jag jobbar som en toka & när jag är ledig så har jag annat för mig.

Men snart blir det massa julbak :)

Intressant! Jag gör samma recept fast har i en burk kesella också :) så blir de saftiga och goda!

Nu har jag bakat kladdkaka :) fast jag hade i ½ tsk bakpulver för att få lite mer kaka av det hela. En klasskompis från tyskland bakade sin första kladdkaka i veckan och den var helt underbar, en tjock kaka som var kladdig utan skorpa. Hon hade inte receptet så jag försökte efterlikna den såhär :D

Knapplån.

Har bakat fantastiskt goda mjuk pepparkaka muffins :)

001-6.jpg

100 g smör
3/4 dl mjölk
1½ dl socker
2 ägg
1 tsk bakpulver ( jag tar 2 tsk)
1½ msk potatismjöl
1 tsk vaniljsocker
1 msk pepparkakskryddor (finns i kryddhyllorna)
2½ dl mjöl

Smält smöret och tillsätt mjölken. Låt allt blir varm, men koka inte.
Vispa upp ägg och socker lätt. Blanda de torra ingredienserna och tillsätt växelvis med mjölkblandningen i äggsmeten.
Häll upp i muffinsformar, eller också en långpanna.

Jag kör i 225 grader, vet dock inte hur länge, men man ser ju som när dom är klara med sticka.

Ser gott ut! :)

Idag gjorde jag pepparkakscheesecake! Den står i kylen just nu och vi ska sitta och mumsa på den ikväll. Tror det blir jättegott :)

Pepparkakscheesecake

75 g smör
30 pepparkakor
2 gelatinblad
200 g färskost
Skal av en apelsin
3/4 dl florsocker
2 dl creme fraiche

Krossa pepparkakorna noga och blanda sedan med smält smör.
Tryck ut i en form (ca 22 cm i diam.) och ställ in i kylen. Använd gärna en form med löstagbara kanter.
Lägg gelatinbladen i blöt.

Vispa färskost, apelsinskal, florsocker och creme fraiche till en slät smet.
Smält gelatinbladen i en kastrull och vispa sedan ner det i smeten.
Bred ut smeten ovanpå pepparkaksbottnen i formen och ställ att stelna i kyl i minst en timma.

Jag dubblade receptet för jag tycker kakan blir så tunn och liten annars. Antalet pepparkakor vetisjutton dock... Jag använde 27 st och tyckte det blev alldeles lagom, men det beror kanske på hur stora de är.

Åh vad gott! vi brukar göra den klassiska mjuka pepparkakan till jul, dock totalmisslyckades jag förra året :D
Innan helgen bakade jag sirapskakor/kolasnittar och de blev jättegoda men var inne nån minut för länge så de blev hårda istället för sega. Bättre lycka nästa gång, receptet var ju gott iaf :) Det var strykande åtgång så tror inte det gjorde så mycket dock!

Någon som har något tips på vad man kan göra med 250g smält blockchoklad blandat med 5 dl vispgrädde?

Jag skulle göra en rulltårta, där man först värmde grädden och blandade ihop det med den hackade chokladen, det skulle senare stå i rumstemperatur över natten och vara en jämn smet dagen efter. Satte in det i kylen då jag märkte att det aldrig skulle "stelna". Men inte ens efter 24 timmar i kylen har chokladen stelnat tillräckligt för att kunna användas till rulltårtan..

Så jag är lite desperat med vad jag kan göra åt chokladen. Känns trist att behöva slänga den.

den är alltså rinnig?

Det där hände mig också sist, mitt stelnade iaf efter ett tag men inte på de 6 timmar som jag hade satt undan för tillfället

den är alltså rinnig?

Det där hände mig också sist, mitt stelnade iaf efter ett tag men inte på de 6 timmar som jag hade satt undan för tillfället

Hur länge är "efter ett tag"? Min choklad har nu stått i kylen i två dagar, och den är fortfarande rinnig. Jag antar att jag får använda den till någon slags glasyr eller liknande. Eller bara sörpla i sig kanske ;)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka