Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Det sista jag bakade var nog kladdka, en klassiker som alltid funkar :d och är gott med lite glass, grädde eller lite vaniljsocker på. Annars är en utav mina favoriter att baka, banoffepaj - det jobbiga är att den måste stå i kylen gärna över natten för bästa resultat, och att den konsenderade mjölken måste koka i över 3 timmar, annars är den barnsligt enkel att göra och jättegod!

Av lite kex & ost kan man göra såna här saker, supergoda =)

dsc_0612_138417670.jpg

dsc_0618_138417802.jpg

dsc_0620_138424442.jpg

Det är en digestivebotten med dulce de leche över....
sen är det skivad banan & grädde på!

dsc_0625_138425380.jpg

dsc_0611_138429204.jpg

cake pops!

* 2 paket Ballerina kladdkaka
* 100 g philadelphia
* 200 g vit choklad
* Grillspett
* ev. karamellfärg & strössel

Mixa ballerinakakorna i matberedare tills det bara är smulor. Tillsätt Philadelphiaost. Blanda och känn på degen, den ska vara mjuk men ändå fast. Rulla sedan degen till bollar i den storlek du själv önskar, jag vägde mina ca. 20 g styck. Lägg in dem i frysen i ca 10 min. Smält chokladen i ett vattenbad eller i micron. Ta ut bollarna från kylen, doppa pinnen i lite smält choklad och tryck in den i chokladbollen (detta gör att pinnen sitter bättre). Sedan är det bara att doppa hela bollen i chokladen & toppa med valfri dekoration om man vill det. Ställ i någon typ av ställning så den står rätt upp, jag använde rivjärnet här hemma ;)

dsc_0581_138428211.jpg

dsc_0586_138428313.jpg

dsc_0596_138428634.jpg

Banoffe pie!

1 pajform

* 200 g digestivekex
* 150 g smör
* 1 burk kondenserad mjölk (dulce de leche)
* 4 st skivade bananer
* 3 dl vispgrädde
* Mjölkchoklad till dekoration

Dulce de leche får man om man kokar kondenserad mjölk i 3 timmar. Ta bort pappret runt konserven & lägg i en stor kastrull. Fyll upp med vatten tills den täcker burken & koka på medelvärme i 3 timmar.

Under tiden mixar du digestivekexen & blandar med smält smör. Tryck ut smeten i en pajform & ställ kallt.

Bre dulce de leche över smulblandningen & lägg bananskivor över.

Vispa grädden & spritsa/bre den över bananerna, toppa med riven choklad.

Låt stå kallt en stund innan du serverar denna supersöta efterrätt

banoffeen var väldans tjusig! bra jobbat.

jag gjorde en gräddtårta med chokladbottnar och hallon idag.
DSC00011.JPG

De där bollarna ser högst intressanta ut, måste jag testa någon dag :)

Tror du man kan ha mörk choklad runt? Iaf man inte gillar vit tänkte jag?
Sen på tal om ingenting, men var får man tag på sån där plast som man kan ha runt? :)

absolut, du kan ha vilken choklad som helst runt!

det finns på panduro, åhlens, bokaffärer mm

bottnarna är devil's food chocolate cake(googla för recept),
fyllning på första lagret hade jag ett tunt lager chokladkräm samt en banan/hallonröra,
på andra lagret hade jag hallongrädde och den är toppad med chokladkräm och grädde.

det var den första tårtan jag bakat på beställning och den blev mycket uppskattad, roligt! :)

samma recept som till devil's kakans glasyr, men låter den stå i kylen över natten så den blir ordentligt tjock.
(helt galet god, för övrigt, jösses!) :)

dsc_0611_138429204.jpg

cake pops!

* 2 paket Ballerina kladdkaka
* 100 g philadelphia
* 200 g vit choklad
* Grillspett
* ev. karamellfärg & strössel

Mixa ballerinakakorna i matberedare tills det bara är smulor. Tillsätt Philadelphiaost. Blanda och känn på degen, den ska vara mjuk men ändå fast. Rulla sedan degen till bollar i den storlek du själv önskar, jag vägde mina ca. 20 g styck. Lägg in dem i frysen i ca 10 min. Smält chokladen i ett vattenbad eller i micron. Ta ut bollarna från kylen, doppa pinnen i lite smält choklad och tryck in den i chokladbollen (detta gör att pinnen sitter bättre). Sedan är det bara att doppa hela bollen i chokladen & toppa med valfri dekoration om man vill det. Ställ i någon typ av ställning så den står rätt upp, jag använde rivjärnet här hemma ;)

dsc_0581_138428211.jpg

dsc_0586_138428313.jpg

dsc_0596_138428634.jpg

Hur många blir det av detta ungefär?

Jag var ju så petig att jag vägde så det blev 20 g i varje.. men det behöver man ju absolut inte! Men ca. 15-20 st!

Har en hel receptsamling som jag håller på att gå igenom....
devil cake är en på listan!

Jag hittade ett recept på Chunky Moneky cheesecake som jag har bakt nu i kväll. Har dock inte smakat ännu, för den skulle gärna stå i kylen över natten! Ska försöka ta en bild i morgon... :) det doftar åtminstone väldigt gott i köket

Banoffepaj brukar jag också baka ibland, jätte gott :d egentligen är den ju ganska enkel och göra också, bara det att det tar tid och koka den kondenserade mjölken och sen att man ska vänta på att den ska stå i kylen...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka