Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

När jag ändå sitter här vill jag passa på att tipsa om min nya favoritkaka, den är så god att jag nog kunnat sätta i mig hela plåten själv! :d Serverade dessa hallonrutor på min 20årsfest och alla var lyriska. Fast nästa gång ska jag blanda ner chokladen i smeten, den blev så torr ovanpå. Och ev ta en extra matsked kardemumma, då tror jag den blir perfekt :laugh:

Hallonrutor med vit choklad och kardemumma

200 grader ugn

200 gram smör
4 stora ägg
4 dl strösocker
7 dl vetemjöl (480 gram)
1 tsk bakpulver
1 msk finstött kardemumma
2 dl mjölk
225 gram frysta tinade hallon
100 gram vit choklad

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt och vitt. Rör ner det smälta smöret. Blanda vetemjöl, bakpulver, och stött kardemumma och rör ner i smeten. Tillsätt mjölk och rör til en jämn smet. Bred ut smeten i en 30x40 cm långpanna klädd med bakplåtspapper. Strö över hallonen och tryck ner dem lite lätt. Grädda på nedersta falsen i ugnen ca 20 minuter tills kakan börjar få färg. Hacka chokladen och strö den över kakan. Grädda ytterligare 5 minuter. Skär rutor, den är godast färsk och rumstempererad. :)

Nu står en morotskaka i ugnen! :d

* 2,5 dl solrosolja eller annan olja med neutral smak
* 3,5 dl strösocker
* 4 dl fint rivna morötter
* 3 ägg
* 4 dl vetemjöl
* 1 tsk bakpulver
* 1 tsk bikarbonat
* 1/2 tsk salt
* 1/2 tsk nyriven muskot
* 1 tsk kanel
* ( 1/2 – 1 dl grovt hackade valnötter )

Topping:

* 150 g smält avsvalnat smör.
* 200 g Philadelphia ost
* 3 dl florsocker
* 2 tsk vaniljsocker
* saft och skal från 1/2 citron

Vispa socker och olja vitt. Tillsätt de rivna morötterna och sedan äggen ett i taget.
Blanda de övriga torra ingredienserna och rör ner dem i smeten . Häll smeten i en smord och bröad form c:a 23 cm i diameter.
Grädda kakan i 200 grader i c:a 40 – 45 min.
När kakan har svalnat vispas alla ingredienserna till toppingen till en luftig smet ( tillsätt citronsaften när smeten har tjocknat )
Bred smeten över kakan. Låt kakan stå kallt så att toppingen stelnar något.

*kl*

För en gångs skull tänkte jag posta en egen bild i tråden i stället för att bara smyga runt och kika på alla läckerheter andra bakar :p

Idag bakade jag nämligen mina första veganska cupcakes någonsin! Muffins med lemoncurd-fyllning och vaniljfrosting bidde det. Med tanke på min totala oförmåga att skapa estetiskt tilltalande ting tycker jag ändå att jag lyckades rätt bra. :D (Lite trial and error och ett antal timmar i köket blev det dock :angel:)

32324362.jpg

Ingen annan som bakar något göttigt såhär till påsken? :p

Senast ändrad:

Mycket enkel god kladdkaka som blev kladdig innuti och frasig uppepå:d

Citronkladdkaka
2 ägg
2,5 dl socker
150 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 citron (lite större)
1,5 dl vetemjöl
toppa med florsocker ( när den är kall)

vill man ha tillbehör kan man ha en klick creme fresh, glass, grädde eller vad man tycker :laugh:

Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt rivet skal och saft från citron. Vispa ner vaniljsocker och smält smör. Vänd i vetemjöl. Häll smeten i smord form. Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ungefär 35 minuter

Gäller att hålla koll på den eftersom den inte ska bli gyllenbrun utan vara ljust gulblek när den är klar :D

Mycket enkel god kladdkaka som blev kladdig innuti och frasig uppepå:d

Citronkladdkaka
2 ägg
2,5 dl socker
150 g smör
1 tsk vaniljsocker
1 citron (lite större)
1,5 dl vetemjöl
toppa med florsocker ( när den är kall)

vill man ha tillbehör kan man ha en klick creme fresh, glass, grädde eller vad man tycker :laugh:

Vispa ihop ägg och socker. Tillsätt rivet skal och saft från citron. Vispa ner vaniljsocker och smält smör. Vänd i vetemjöl. Häll smeten i smord form. Grädda mitt i ugnen i 150 grader i ungefär 35 minuter

Gäller att hålla koll på den eftersom den inte ska bli gyllenbrun utan vara ljust gulblek när den är klar :D

Jag gjorde samma kaka, fast med 5 msk kakao och apelsin istället för citron, den blev riktigt god! vispade vaniljsås med pressad apelsin i och hade till, yummie!

dsc_0073_144984890.jpg

dsc_0100_144984937.jpg

Förra helgen hade vi grillpremiär här hemma & varför inte slänga desserten på grillen också?

4 personer

* 1 ananas
* 1 lime
* 2 msk råsocker
* 1 tsk äkta vaniljsocker

Skär bort skalet på ananasen, dela sedan på mitten och skär bort rotdelen.
Blanda ihop råsocker och saften från lime. Rör lite så att sockret löser sig.
Skär långa stavar av ananasen och trä på spett. Pensla sedan marinaden på ananasen och låt dra några minuter. Grilla ananasen så att den får färg på alla sidor & servera med en kula vaniljglass.

Superenkelt & smarrigt!

*kl

Mirabell
Du som bakar en hel del - du vet möjligtvis inte var man kan köpa såna supersmå muffinsformar? :laugh: Jag funderar nämligen på att baka minicupcakes med glasyr till min student. Har du (eller någon annan för den delen) tips på något superrecept så får du gärna skriva det också om det inte redan finns här i tråden :)

Jag var faktiskt allvarlig när jag föreslog knäckformar ;) Har själv gjort cupcakes i såna, det blir jättegulligt. Blir ju inga fantastiska dekorationer, men jag gjorde med rosa frosting och en silverkula (strösselvarianten) ovanpå. Fint!

Jamen blir dom inte supersupersupersmå? Vill ha dom typ.. Supersupersmå bara! :p

När jag ändå sitter här vill jag passa på att tipsa om min nya favoritkaka, den är så god att jag nog kunnat sätta i mig hela plåten själv! :d Serverade dessa hallonrutor på min 20årsfest och alla var lyriska. Fast nästa gång ska jag blanda ner chokladen i smeten, den blev så torr ovanpå. Och ev ta en extra matsked kardemumma, då tror jag den blir perfekt :laugh:

Hallonrutor med vit choklad och kardemumma

200 grader ugn

200 gram smör
4 stora ägg
4 dl strösocker
7 dl vetemjöl (480 gram)
1 tsk bakpulver
1 msk finstött kardemumma
2 dl mjölk
225 gram frysta tinade hallon
100 gram vit choklad

Smält smöret och låt det svalna. Vispa ägg och socker pösigt och vitt. Rör ner det smälta smöret. Blanda vetemjöl, bakpulver, och stött kardemumma och rör ner i smeten. Tillsätt mjölk och rör til en jämn smet. Bred ut smeten i en 30x40 cm långpanna klädd med bakplåtspapper. Strö över hallonen och tryck ner dem lite lätt. Grädda på nedersta falsen i ugnen ca 20 minuter tills kakan börjar få färg. Hacka chokladen och strö den över kakan. Grädda ytterligare 5 minuter. Skär rutor, den är godast färsk och rumstempererad. :)

Gjorde detta igår. Blev smarrigt! Tog en halv msk extra kardemumma.:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka