Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Men hallåååå, du kan väl komma och baka hemma hos mig istället så kan jag äta upp det du bakar?!? (för jag har inga promblem med att bli tjock :angel: :D)

Jag kör på detta receptet jag hittade i någon blogg

Marängsmörkräm
2 äggvitor
1, 3/4 dl socker
saft från ½ citron
200 g smör
2-3 tsk vaniljsocker
2 dl florsocker

Gör såhär:
Ta ut smöret i rumstemperatur (detta göratt det blir mjukt och följsamt när du sedan skall vispa det). Häll upp varmt vatten till cirka hälften eller 3/4 i en kastrull och sätt på spisen på medelhög-hög värme. Blanda äggvitorna, sockret och saften från citronen i en rostfri skål och vispa kraftigt över vattenbad. Marängen ska tjockna och bli hård -så hård att skålen ska kunna hållas upp och ner utan att marängen rör sig ur fläcken! (Detta moment brukar ta cirka 5-6 minuter). Om man har en hushållstermometer ska temperaturen i marängen nå cirka 65 grader.
När detta moment är klart, ta bort skålen från vattenbadet och fortsätt vispa under hög hastighet tills marängen har kallnat. (Detta moment kan ta uppemot 8-10 minuter, så kör gärna i en hushållsassistent om du har en). Tillsät lite smör åt gången, då och då. När marängmsmörkrämen har svalnat och är slät, tillsätt vaniljsocker och florsocker. Vill du att marängsmörkrämen ska smaka sötare, tillsätt mer florsocker.

Haha, deal!! :D
Men jag kommer aaaaaldrig kunna uppbåda självdisciplin nog att låta bli att äta. Min bakning är exceptionellt fantastisk nämligen!

461_196024040.jpg

435_196024135.jpg

:D

Edit: Jag kan baka till "game-night"?!

jag missuppfattade. :angel: Men jag kan baka till dig också nån gång!

Lillen; Jag har ju inte ens visat de rosa cupcaksen och Cookie Monster-muffinsen!

Tja, du känner ju mig - mer kakor=en gladare jag. Det är en väldigt bra ekvation för den är svår att inte få ihop ;) :D

Tjusigt!! (hur kunde du låta bli att inte äta upp dom?!) :D Du får mer än gärna baka tills dess (och jag håller dig gärna sällskap också - jag är bra på att provsmaka smet bland annat ;))

Snygga!
Är det sockermassa som du har färgat själv? Eller hur har du fått till färgerna? :)

Chili: Födelsedagsfika låter alla tiders! Så kan vi ta en springtur innan eller efter för att kompensera :angel:

Lorden: Visst har jag! ;) Fast det verkar ju du ha också, så det så! Och det är verkligen en plan!!

det är marsipan :) den gula har jag färgat själv (därav den lite bleka nyansen).
Den bruna är dock sockermassa.

jag brukar köpa färdigfärgad marsipan 500g på ica, de tar in från örebro bagerivaror :)

Puttar upp tråden med en fantastisk mobilbild :cool:

Jag gjorde nyligen en paus i pluggandet för att testa mina cookie molds!
Gjorde några estetiska missar med dom, men ack så gott!

538763_10150654311693483_624718482_9473238_547844589_n.jpg

Väldigt missvisande färger, hjärtana är klarröda och inte rosa. Med blixt så blev det ännu värre.. :p

Enkelt uttryckt så är det små kakformar.
I min smälte jag först ner candy melts (hjärtat), när det stelnat hade jag i choklad och en ballerina kladdkaka.
När det stelnat kan man knacka ur dom ur formen, så har man små underbart chokladiga kakor! :love:

Annars kan du alltid googla! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka