Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Jag tror inte alls att det är några problem att göra dricka på varesig rabarberna eller vinbären. Dessutom är det grymt gott att göra dels mjuka kakor med rabarber men också världens godaste variant på tiramisu http://www.alltommat.se/recept/rabarbertiramisu-med-hallon-6245/ när man gör egen rabarbersylt (som dom självklart har missat att lägga in receptet på :mad: men jag har det liggandet någonstans iaf :D)

*kl*

Jag är sugen på att baka ett LÄTT bröd (helst ett sånt som man gör i form, är inget fan av att göra värsta degen :o:D)

Det skall vara ett matigt bröd som funkar som mellis och frukost, gärna med mycket nötter o frön i såsom pumpa, linfrö osv! :laugh:

Nån som har ett bra recept? :laugh:

Alla dom filmjölksbröden som finns på förslag tidigare i tråden borde väl leva upp till de kraven du har? :laugh:

Det här är också väldigt enkelt och ett bra bröd

franskt grovt fjällbröd
2 dl rågkross
3 dl kokande vatten
50 g jäst
5 dl ljummet vatten
2 msk oliv- eller nötolja
2 tsk salt
2 tsk socker
12 dl vetemjöl
Häll 3 dl kokande vatten över rågkrosset och låt svälla 15 minuter. Lös jästen i det ljumma vattnet och blanda samman med olja, salt, socker samt mjöl och det uppsvällda rågkrosset.

Vill man variera sig kan man byta ut en del av rågkrosset mot t.ex. nötter eller frön av olika slag eller ha i lite russin eller annan torkad frukt. Hasselnötter och solrosfrön är min favorit.

Det blir en kladdig deg, så pudra över en näve mjöl och låt jäsa under duk i 50 minuter.

Häll den kladdiga degen på en smord plåt och grädda i ugn, 275°C, i cirka 10 minuter. Sänk därefter värmen till 225°C och grädda ytterligare 25 minuter.

Gött :D Ja typ hallongrottor kan man väl göra med hallon istället för sylt? Hittade lite trevliga recept på hallonpannacotta, har aldrig gjort det så nu är det väl hög tid! Tror det blir bullbak och pannacotta i helgen. :)

Sen hittade jag smörstekt rabarber med kardemumma :d men det är nog godare med färsk sådan...

Det kan man säkert göra. Annars är det ju bara att mosa ihop hallonen med lite socker och värma så har man ju sylt :) Annars är det ju kalasgott att göra tårta med färska/frysta bär mellan bottnarna också. Ni har ju trots allt något jätte bra att fira och då är ju tårta aldrig fel :laugh:

Jag skulle ha gjort rabarbersaft!

2 flaskor

1 kg rabarber
1 1/2 liter vatten
5 dl strösocker
2 tsk citronsyra
saft av 2 citroner

Skölj & skär rabarben i småbitar & koka med vattnet i ca. 15 minuter, rör inte om för då blir saften grumlig.

Sila saften och släng rabarberresterna.

Koka upp spadet igen tillsammans med strösocker, citronsyra & saften från citronerna. Låt svalna.

Häll upp saften i desinficerade flaskor, fyll dem ända upp till kanten & tillslut väl.
Förvaras kallt & spädes efter smak, ca 1+4

Helt sant ;) Gjorde aldrig någon tårta igår så får väl fira lite i helgen! :) Hitta en sak som hette Midnattstårta som verkade gooood...

Hahaa jag ska göra pannacotta idag och hade världens dröm om gelésocker multi i natt haha.... Är man riktigt frisk då? :p

Hahaa jag ska göra pannacotta idag och hade världens dröm om gelésocker multi i natt haha.... Är man riktigt frisk då? :p

Hehe frisk vet jag inte, men glad i desserter ;)

Jag har min sambos brorsbarn på besök från Norge, så vi ska baka bullar! Passar bra till p-mötet på måndag.

dsc_0072_87515556.jpg

dsc_0057_87515357.jpg
dsc_0049_87515038.jpg
dsc_0070_87515487.jpg

Bildbomb på bullbak med söta Amalie :laugh:
Tror nog jag(vi) aldrig bakat så goda bullar förut! :p

Senast ändrad:

Gott! :d Min pannacotta blev jättegod men väldigt söt! Blev perfekt med en syrlig hallonsås på toppen.

Själv har jag roat mig med att fixa middag med ROT-tema idag så det blev potatisfoccacia och äpplekaka med otatis i. Väldigt uppskattat, men mest av allt roligt att hitta efterrätt med potatis i :D

*Knapplån*

Jag tänkte baka något i veckan och bjuda mina kollegor på. Vi är dock drygt 40 pers på mitt jobb, så vi är endel. Vad kan man baka och bjuda på? Ska jag göra tårta så måste jag göra massor av tårtor eftersom det är 98% karlar på mitt jobb och dom äter STORA bitar...
Jag åker bil till och från jobbet, så jag har lätt att få med mig bakverken...

Får jag fråga dig, vart hittar du recepten på alla dina bakverk? Muffinsarna med glasyr på tänkte jag mest på... Jag vill äga samma receptsamling som dig! :bump:

Får jag fråga dig, vart hittar du recepten på alla dina bakverk? Muffinsarna med glasyr på tänkte jag mest på... Jag vill äga samma receptsamling som dig! :bump:

Jadu... jag har så mycket recept & böcker hemma så jag vet knappt själv. Mycket gör jag från Leilas kokböcker. En del hittar jag på internet & så drar jag ihop egna recept själv. Dock har jag ju misslyckats en del gånger, men då delar jag inte med mig såklart ;)

Men jag har skrivit ner recepten på det mesta va?

Glasyren med creme cheese är mest från Leilas kokbok...

Kan man få recept på dina bullar? Såg ju hur mumsiga ut som helst! Är det chokladkräm i?

Nä det är faktiskt en röra på massa smör, socker, vaniljsocker & kanel bara.
Bredde ett rätt så tjock lager på bullarna & gräddade dom inte allt för länge för att få så saftiga bullar som möjligt.

Vill du ha chokladsmörkräm så kan du blanda mjukt smör ca. 50 g) med hackad choklad (100 g).

Receptet tog jag från Kungsörnens mjölpaket men jag blandade ner en burk kesella i mjölken. Sen var jag riktigt försiktig med mjölet, tog lite i taget hela tiden & den fick vara klar när den fortfarande var kladdig men släppte ändå rätt bra från kanten. Använde maskin & knådade säkert 10 minuter.

Sen fick degen jäsa så som den ska. Och när det var dags för utbak fick jag addera en del mjöl för att få en bra konsistens. Men fortfarande försiktig med att inte få degen för torr...

Grundrecept på vetebullar

50 g jäst
125 g smör
5 dl standardmjölk
½ tsk salt
1 dl strösocker
Ca 850 g (14–15 dl)
Kungsörnen Kärnvetemjöl
Uppvispat ägg + pärlsocker eller mandelspån till garnering
Gör så här:Grundrecept på vetebullar

50 g jäst
125 g smör
5 dl standardmjölk
½ tsk salt
1 dl strösocker
Ca 850 g (14–15 dl)
Kungsörnen Kärnvetemjöl
Uppvispat ägg + pärlsocker eller mandelspån till garnering
Gör så här:

Smula jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37°C. Häll det över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt salt och socker och nästan allt mjöl men spar lite till utbakningen. Arbeta degen smidig och låt jäsa under bakduk ca 30 min. Tag upp degen och lägg den på ett mjölat underlag och knåda den smidig. Skär degen i två delar och kavla till en ½ cm tjock platta. Fyll med något av förslagen nedan, rulla ihop och skär varje rulle till 24 bitar som läggs i bullformar. Jäs under bakduk 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö gärna över pärlsocker eller mandelspån. Grädda bullarna 8–10 min i 250°C. Klippt längd: Sätt ugnen på 200ºC. Klipp djupa jack i rullen och lägg flikarna åt vardera hållet. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. Pensla med ägg och grädda längderna mitt i ugnen, ca 20 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.

Hehe saknar du recept? Här är amerikanska pannkakor jag gjorde idag:
http://www.tasteline.com/Recept/amerikanska_pannkakor_som_pa_hotell

De är supermumsiga! Lite svårt med värmen ibland dock, de bränns jättefort om det blir för varmt. Räckte på 3an på vår spis.

Pannacottan igår:
http://www.tasteline.com/Recept/hallonpannacotta

Den blir dock jättesöt pga gelesockret så jag gjorde inget hallonlock utan en hallonsås med frysta hallon, en skvätt vin och lite socker i matberedaren! Perfekt syrlighet. :) Nästa gång ska jag använda gelatinblad istället.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka