Sv: Baka liten kaka
Kan man få recept på dina bullar? Såg ju hur mumsiga ut som helst! Är det chokladkräm i?
Nä det är faktiskt en röra på massa smör, socker, vaniljsocker & kanel bara.
Bredde ett rätt så tjock lager på bullarna & gräddade dom inte allt för länge för att få så saftiga bullar som möjligt.
Vill du ha chokladsmörkräm så kan du blanda mjukt smör ca. 50 g) med hackad choklad (100 g).
Receptet tog jag från Kungsörnens mjölpaket men jag blandade ner en burk kesella i mjölken. Sen var jag riktigt försiktig med mjölet, tog lite i taget hela tiden & den fick vara klar när den fortfarande var kladdig men släppte ändå rätt bra från kanten. Använde maskin & knådade säkert 10 minuter.
Sen fick degen jäsa så som den ska. Och när det var dags för utbak fick jag addera en del mjöl för att få en bra konsistens. Men fortfarande försiktig med att inte få degen för torr...
Grundrecept på vetebullar
50 g jäst
125 g smör
5 dl standardmjölk
½ tsk salt
1 dl strösocker
Ca 850 g (14–15 dl)
Kungsörnen Kärnvetemjöl
Uppvispat ägg + pärlsocker eller mandelspån till garnering
Gör så här:Grundrecept på vetebullar
50 g jäst
125 g smör
5 dl standardmjölk
½ tsk salt
1 dl strösocker
Ca 850 g (14–15 dl)
Kungsörnen Kärnvetemjöl
Uppvispat ägg + pärlsocker eller mandelspån till garnering
Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält smöret och häll i mjölken, värm till 37°C. Häll det över jästen och rör tills den löst sig. Tillsätt salt och socker och nästan allt mjöl men spar lite till utbakningen. Arbeta degen smidig och låt jäsa under bakduk ca 30 min. Tag upp degen och lägg den på ett mjölat underlag och knåda den smidig. Skär degen i två delar och kavla till en ½ cm tjock platta. Fyll med något av förslagen nedan, rulla ihop och skär varje rulle till 24 bitar som läggs i bullformar. Jäs under bakduk 30 minuter. Pensla med uppvispat ägg och strö gärna över pärlsocker eller mandelspån. Grädda bullarna 8–10 min i 250°C. Klippt längd: Sätt ugnen på 200ºC. Klipp djupa jack i rullen och lägg flikarna åt vardera hållet. Låt jäsa under bakduk ca 30 minuter. Pensla med ägg och grädda längderna mitt i ugnen, ca 20 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.