Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

KL

Någon mer som bakat cheesecakemuffins någon gång?
Bland det godaste jag ätit!

91.JPG

Hehehe, jaså ska det också vara med? :p
Det är ett lite omständigt recept, men det är mycket enklare än det låter.

Egentligen är det godast med jordgubbar, men på bilden är det hallon och blåbär. Det var det enda jag hade hemma!

Jordgubb och cheesecakemussins
8 stora eller 12 mindre muffins

Muffinssmet
125 g smör (rumsvarmt)
1 3/4 dl strösocker
2 ägg
1 1/4 dl mjölk
3,5 dl vetemjöl
1,5 tsk bakpulver

Vispa smör och socker mjukt. Vispa ner äggen ett i taget. Tillsätt mjölk. Blanda vetemjöl och bakpulver i en skål och vänd sedan försiktigt ner det i smeten.

Jordgubbsfyllning
150 g jordgubbar (Eller andra bär)
1/2 dl strösocker
1,5 msk maizena majsstärkelse

Skiva jordgubbarna och blanda med socker och majsstärkelse.

Cheesecakefyllning
200g philadelphiaost
3/4 dl strösocker
1 ägg
1 tsk vaniljsocker

Vispa osten mjuk med elvisp. Rör i socker, ägg och vaniljsocker. Vispa blandningen luftig.

Vaniljströssel
1 1/4 dl vetemjöl
3/4 dl strösocker
1 msk vaniljsocker
60 g smält smör

Blanda vetemjöl, strösocker, vaniljsocker och smält smör.

Placera ut muffinsformarna i en muffinsplåt. (Viktigt! Annars flyter formarna ut!) Lägg en matsked muffinssmet i botten. Lägg på ett lager med jordgubbar (och lite av saften) på smeten. Lägg på en matsked muffinssmet på ena halvan av muffinsformen, fyll på med en matsked cheesecakefyllning på andra halvan. Toppa med lite jordgubbar på mitten. Strö till sist över vaniljströssel.

Grädda mitt i ugnen i 180 grader, ca 30 minuter tills smeten stannat. Känn med sticka. Grädda något kortare tid om du gör mindre muffins.

Jag vet inte riktigt, hittade nån limepaj på nätet som lät god så jag kanske testar den. Känner för att testa något nytt.

Du får baka något du kan frysa in ;)

mallle: Det lät gott! Jag har gjort en vanlig fryst cheesecake i muffinsformar en gång. Det blir helt fantastiskt goda portionsbitar! Brukar använda receptet på Frozen Caiprinhia Cheesecake från Santa Marias hemsida. Den blir väldigt syrlig, helt perfekt på sommarn med lite söta bär eller sylt till. Tar man bort Caipriniha-drinkmix blir den söt och jättemumsig! Då kan man bryta av med nåt syrligt bär till istället. :)

Man brukar faktiskt fråga INNAN man tar andras katter:mad:;)
I2761637W676H506V20100513T154910Z.jpeg

Klart den gör :)

Tillbaks till tråden då, Någon som har ett gott och enkelt recept på pannacotta att dela med sig av? :d

Pannacotta!

Portioner 4-6 portioner

Vegetariskt -Byt ut gelatinet och strösockret mot 1 dl gelésocker. Koka då upp vanilj, grädde och gelésocker och låt detta koka 30 sekunder och häll därefter upp i portionsglas.
Ingredienser:

* 5 dl vispgrädde
* 1 st vaniljstång
o eller 1 tsk vaniljsocker
* 0,5 dl strösocker
* 3 st gelatinblad

Garnering:

* säsongens bär eller frukt

Gör så här:

Lägg gelatinbladen i blöt.

Skär ett snitt i vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg fröna och vaniljstången i en kastrull.

Häll på vispgrädde och tillsätt sockret. Låt koka upp. Rör om och låt puttra 1-2 minuter.

Ta av kastrullen från plattan, viktigt! (det får inte koka när du lägger i gelatinbladen för då skär det sig.) Lägg i gelatinbladen och rör om så att de löser sig.

Sila bort vaniljstången. Häll upp i portionsglas och ställ in i kylen minst 2 timmar så att det stelnar.

Strö över (tinade) bär eller frukt. Servera.

Kopierade in lite snabbt! Detta recept är enkelt & supergott! Personligen skulle jag välja vaniljstång istället för vaniljsocker! Och toppa med hallon/sås

*kl*

Idag har jag bakat, nytt försök med fillimpor. Denna gången med aprikoser och russin i, förra gången tyckte jag dessutom att de blev lite väl kompakta så jag tog lite mer bikarbonat i, än vad som stod i receptet. Denna gången känner jag mig mer nöjd med brödet =)

Sen har jag inte två långa formar, vad de nu kallas egentligen, så jag fick ta en annan form också :p

30958377.jpg

Knapp

Alltså, jag känner mig bara tvungen att lägga upp detta recept på kladdkaka med polly. Den är liksom lite småsegkladdig och fluffig nästan som chokladmousse. Så fruktansvärt god och lätt att göra! dock vääldigt söt :d

Kladdkaka med Polly

175 gram mörk blockchoklad
175 gram smör
2 dl socker
3 ägg
1 påse Polly
½ dl vetemjöl
2 tsk kaffe

Smält blockchoklad och smör i en kastrull på medelvärme. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner blockchoklad och smör i äggblandningnen och därefter även Polly, vetemjöl och kaffe.
Grädda kakan i en form med löstagbar kant på 175 grader i 30-35 minuter.

När man tar ut kakan ur ugnen är den helt dallrig så den kan med fördel stelna en stund innan förtäring. Jag tycker kakan är godast ljummen så pollyn fortfarande är kladdig :love:

Det är bra... att några håller igång baktråden iaf ;) Den får inte glömmas bort ju. Även fast vissa säkert gör sitt bästa för att inte äta allt för mycket sötsaker just nu....

Jag har en lucka just nu.... kan inte äta några bakverk eller godis alls just nu!

Men lovar att återkomma om några veckor antar jag!? Då jäklar ska jag baka :P

Åker även på Interrailsemester om några dagar... men kommer tillbaka i slutet av juni!

Hoppas ni får det underbart här hemma eller vad ni nu hittar på.

:angel:

dsc_0113_90770604.jpg

Fick besök & svängde ihop en cheesecake med daim & limemarinerade jordgubbar!

Mycket uppskattat!

*KL*

I stället för att skapa en ny tråd..

Jag har nu en äppelkaka inne i ugnen (modell sockerkaka med äppelbitar i kanel ovanpå). Hur vet jag exakt när den är klar, jag gjorde 1½ sats, så jag antar att det tar längre tid än vad som angavs i receptet?
Om jag sticker ner en kniv, ska den vara "torr" då när jag tar upp den, betyder det att den är klar då, eller hur ska man veta?

Tacksam för snabb hjälp:)

Mitt tips är att du kollar på ytan bara. Du vill att den ska ha fin färg :) Eftersom du har äpplen behöver du knappt oroa dig för att den blir torr heller så du kan gott ha lite fin och krispig yta :)

Puttar upp tråden med en bild på mina nygjorda chokladmuffins (om jag nu lyckas få in bilden).

Dock ser de lite tråkiga ut, funderar på att ha på glasyr också, men det är slut på florsocker:angel: så de får nog vara utan, blir gott ändå.:bump:

80624.jpg

Slänger in en fråga också:
Fungerar det bra att göra chokladbollar utan en mixer som blandar ihop allting? (Våran är ond, låter jättehögt och fungerar inte alltid så bra, så jag undviker gärna den:p)
Funderade på att göra chokladbollar innan jag insåg att det förmodligen blir svårt att blanda ihop allt för hand istället, därav muffins istället.:D
Jag inbillar mig att det bara kommer bli en massa havregrynsklumpar och ingen smet att göra bollar av om man blandar med en slev istället, men det kanske funkar bra?:laugh:

Tack:bow:
Får testa det nästa gång. :) Såg att några använde elvisp, det verkade smart, så ska jag också göra:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka