Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Efter några veckors icke sug på kakor & sånt så ska jag göra havrebollar idag. (Börjar få lite mage, men kan inte skylla på kakorna denna gång. ) Ska ta med till jobbet i morgon tänkte jag
Hjälp! Jag slutar på jobbet imorgon och vill gärna baka något att ta med Men vad? Hade gärna gjort de där jordgubbsmuffinsen men våra gubbar är inte mogna och jag tänker inte köpa för 30 kr/l när vi har en explosion av gubbar hemma vilken dag som helst
Dessutom har vi en laktosintolerant och en glutenallergiker här!
Fast kan glutenallergiker äta havregrynen som är i chokladbollar? Jag vet faktiskt inte.
Men jag hittade ett recept på chokladkaka som var gluten- och laktosfri Tänkte testa den med laktosfri grädde till - den kan nog bli hemskt maffig annars!
Leila har en nöt och chokladtårta i a piece of cake som har malda nötter istället för mjöl, men jag har inte provat den. Finns glutenfrimix att köpa som är som mjöl, i en vanliga kladdkaka (iaf mitt recept) kan du byta ut mjölet rakt av. Tänk på att inte bröa form eller använda mjöliga redskap!
Laktorfritt är ju plättlätt, antingen köper du laktosfritt margarin eller så bakar du på olja.
Havre räknas som naturligt glutenfritt, men tillverkningen sker ofta i samma fabriker som t ex vetemjöl. Det beror på hur allvarlig allergin är om det funkar eller inte.
Ah just det, inte bröa formen... såg ett recept med finhackade hasselnötter istället för ströbröd, det kan ju vara najs! I mitt recept skulle man använda folie i formen istället men nötter kanske vore godare? Det var från ett recept på glutenfri gi-kaka.
Jag har ju Leilas bok hemma så kan kasta ett öga på det receptet fast en hel tårta vet jag inte om jag orkar göra
Kokos är ju vanligt i formen med. Jag använder alltid bara smör i min form med löstagbara kanter, bakplåtspapper fastklämd i botten om det är en besvärlig kaka.
Det räknas nog som kaka för andra. Har fastnat i min tvåårings språk, kaka = t ex drömmar och tårta = t ex kladdkaka.
Om du har receptet där får du gärna skriva det! Det räcker med ingredienser och svårighetsgrad. Så kan jag fundera och se, vore skönt att handla när man åker hem istället för att behöva åka och göra det ikväll.
Jag kastar mig in mitt i allt och rekommenderar strösocker snarare än kokos när ströbröd runt formen är bannlyst. När jag har testat med kokos så har den sällan fäst särskilt bra. Strösocker funkar super!
Ekonomi & Juridik Ta kontakt med föreningen och förbered dem på att det kommer en gåva. Var tydlig med att det är föreningen som får gåvan och om den är...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.