Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Tack, såhär i efterhand! Jag kom på senare att nötter kanske inte var så bra heller :p

Jag gjorde iaf två chokladkakor men den ena blev lite bränd :( Gjorde enligt receptet men det var för lång tid i min ugn. Hoppas den går att äta ändå om man tar bort kanterna.
Och smeten smakade GUDOMLIGT! Kakan kletade av sig lite på fingrarna imorse och även den provsmakningen sa mmmm :d Återstår att se om det uppskattas!

Nu har jag gjort chokladbollar, blev receptet från icas hemsida (tack kpist:) ).

Fast jag smälte inte smöret, körde gärnet med elvispen istället:D

Mirabell: Grattis! :bump::banana:
Jag kan tänka mig att dina framtida kalas med en massa bakelser kommer bli väldigt uppskattade av både stora och små! :D:laugh:

Senast ändrad:

Här är kokosbollarna jag bakade iaf

dsc_0779_96182779.jpg

12 dl havregryn, 4 dl socker, 1 dl kokos, 1 msk vaniljsocker, 8 msk O’boy, 300 g rumsvarmt margarin, 1 dl kaffe (varmt), 1 dl mjölk

Gör så här:

Blanda alla torra ingredienser med margarinet (utrörd). Lägg till kaffe och mjölk. Vispa sedan med elvisp tills havregrynen är smulade. Det ska vara en ganska kladdig smet. Låt det stå 10 minuter i kylen. Rulla sedan till bollar. Storlek efter tycke och smak. Rulla bollarna sedan i kokosflingor. Ställ bollarna kallt. De går bra att frysa.

dsc_0786_96676436.jpg

Eftersom att jag är helt värdelös på att steka pannkakor så testade jag att göra american pancakes idag!

"Dessa pancakes serveras tradionellt som frukost med lönnsirap & en klick smör", inte konstigt att folk blir tjocka?! Åt i solen på ballkongen som mellanmål, goda blev dom. Men orkade såklart inte äta så mycket. Lika bra det kanske? Jag hade även lite sirap på mina pannkisar...

8 pancakes

3 1/2 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1/2 tsk salt

2 msk strösocker

2 tsk vaniljsocker

Skal av en citron

2 msk smör

2/12 dl mjölk 3 %

1 ekologiskt ägg

1. Blanda vetemjöl,bakpulver, salt, strösocker,vaniljsocker & rivet citronskal i en bunke.

2. Smält smöret, vispa ihop med mjölk & ägg & rör ner det i bunken med de torra ingredienserna.

3. Grädda dem gyllene i smör i en medelvarm stekpanna.

4. Servera dem med florsocker & vaniljglass.

Receptet är hämtat från Leilas "One more slice"

Det är så jäkla gott! Älskar både vanliga och amerikanska :d *skriva upp att göra*

Kan annars berätta att glutenfri chokladkaka var mycket uppskattat! "som godis" blev en kommentar :p I fredags gjorde jag en vanlig kladdkaka till kaffet när vi hade gäster, den blev helt perfekt! Jag lyckas annars alltid ha inne dem för länge eller för lite. Sista tiden har jag bara värmt upp smeten i ugnen och ätit som varm chokladsås till glass :d

Ah det var himla uppskattat men jag blev mätt superfort....

Ohh kladdkaka var det länge sen man gjorde, men har en del andra recept som jag vill prova innan... Bra när man kan baka till jobbet alt. när man har vänner hemma ;) Slipper man äta upp allt själv!

Ser ju lite sötsliskig ut med all frosting! Men det var säkert för att den var så fin att ingen ville röra den :angel:

En kollega fyller år i morgon & jag funderar på att göra en mazarintårta... aldrig ätit det. Någon som vet om det är gott?

Hihi jo den blev riktigt poppis!

csc_0836_98158850.jpg

csc_0838_98158922.jpg

250 g mjukt smör
300 500 g mandelmassa
3 5 st ekologiska ägg
0.5 1 dl vetemjöl
smör till formen
mandelspån till formen
2 2 dl vispgrädde
1 sats vaniljkräm
1 1 l färska bär till garnering

1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Vispa smör och riven mandelmassa krämigt.

3. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Rör till sist i mjölet för hand.

4. Smörj och bröa en 20 centimeter diameters kakform med löstagbar botten. Fyll formen och grädda kakan, i cirka 30-40 minuter och låt svalna.

5. Vispa grädden fluffig.

6. Gör vaniljkrämen enligt baksidan på paketet. Blanda sen ihop med grädden. Bred blandningen över kakan & strö över bär.

Fick precis ett sjukt sötsug och gjorde Scones med musli och hallon. Blev fruktansvärt gott, över förväntan! Det måste ni pröva, snabbt gick det också!

2 dl musli (bär)
2 dl mjöl
50 g margarin
lite salt
1,5 dl mjölk
1,5 dl bär (hallon)

Kleta ihop allt så det blir en "jämn" smet. Gör kluttar i lagom storlek på en plåt, in i ugnen 200 grader, 15 min. Voila!

Suck, jag ska ner i vikt.. Inte UPP!!:mad:

Rackarns, såg receptet på Chokladcupcakes med nutella fyllning och vit chokladfrosting.. det gick ju inte att motstå.. Och resultatet, blev inte så vackra för jag hade ingen sprits o fick använda en plastpåse, ja sjukt gott iaf :love:

Men när jag ändå skriver, någon som har bra förslag på bröd? med inte allt för mycket konstigheter i då jag är väldigt kräsen. ;)

Det är bara röra på dig så slipper man ha dåligt samvete :)
Jag förväntar mig att bli ganska pluffsig nu då jag ska få barn i januari.
Men får vara lite försiktig ändå, vill ju inte äta för mycket socker. Då är det bra att man kan baka till jobbet! :laugh:

Men åååh, GRATTIS Mirabell!! :D Jag blev helt varm i hela mig av att höra det! :) Jag känner inte dig, men av det jag läst som du skrivit här så tror jag att du kommer att bli en alldeles fenomenal mamma! :love:

Det är bara röra på dig så slipper man ha dåligt samvete :)
Jag förväntar mig att bli ganska pluffsig nu då jag ska få barn i januari.
Men får vara lite försiktig ändå, vill ju inte äta för mycket socker. Då är det bra att man kan baka till jobbet! :laugh:

ÅHH GRATTIS!!! Så mysigt med bebis! Tre år sedan min var bebis nu, och nu är hon stor tjej enl henne.. Tränar, det gör jag vill ja lova, cyklar minst 1 mil om dag/5dgr i veckan + ridning på det, iofs börja jag med cyklingen förra veckan :P

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka