Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Smälter? Hur varmt har du hos dig? ;)

Marsipan kan lätt börja "svettas", så frys dom du!

Jaja, svettas då... men det ser ut som det smälter :D

Jag trodde inte man kunde frysa marsipan nämligen, har hört det någon gång... men superbra om man kan det! Slänger genast in dom i frysen! Tusen tack!

När du vänder rulltårtan upp och ner för att få av bakplåtspappert och det fastnar på sina ställen så ta en sån där pensel (som man penslar t.ex. ägg på kanelbullarna) och pensla på bakplåtspappert med lite kallt vatten så släpper det lättare! =)

Oj, jag får alltid hård kant? Gör du samma recept som jag skrev då?

I stort sett, har inte receptet (recepten, har prövat flera olika) i huvudet. Men nu vet jag inte riktigt om vi förstår varandra, kanten blir hård för mig också, det är ytan som liksom inte blir knäckig. Förstår du vad jag menar? :p

Oj, menade förstås "hård" yta! Annars må den vara himla kladdig ;)

okej då vet jag inte vad som sker... Gott när det är en knaprig yta & seg/kladdig i. :love:

Ja jag läste det tipset (sidan jag länkade till har bilder på hela proceduren till och med :D) men det hjälpte ju inte? Kanske inte penslade tillräckligt frenetiskt :p

Men den blev ju jättegod (trots en miss med spisen, hade alldeles för hög temp i början) så det är bara att göra om och göra rätt!

På tal om rulltårta.... ni vet som man köper med vit smörkräm i (chokladrulltårta)? Sån kan man ju göra själv, undrar om man skulle göra det någon gång?

Men hur blir din yta då? För nån yta måste du ju få :p

Jag bakar min i 25-30 minuter på 175 grader. Det finns ju olika skolor. Man kan ha inne den kortare tid på 200 grader också men jag gillar en långkörare bättre. Ska testa en sån som är inne i 60 min nån gång :d

Finns recept på tasteline! :) Kikade på det innan, såg mumsigt ut men vårt smör är nästan slut hehe.

Ja, det är supergott! Mitt nästa projekt blir att göra chokladmuffins fyllda med smörkräm, ni vet såna som man kan köpa? Samma sak, fast i muffinsform. :)

Ja men, den blir liksom.. kladdig. Hela kakan är kladdig liksom (bortsett från kanterna). Men ändå perfekt, jag skulle inte vilja ha själva kakan fastare. Många har kommenterat och sagt hur underbart det smakar, så det är liksom inte det. Men jag tycker själv att det är snyggare om ytan är lite hård och knäckig, så som på mirabells bild.

Jag gräddar tills jag ser att den är lagom (där dom små luftbubblorna dyker upp, så långt är den hård. Dom börjar längst ut i formen och kryper in mot mitten. Så då tar jag ut den när jag inte vill att den ska bli mer hård om ni förstår vad jag menar?). Jag gräddar alltid mina bakverk med hjälp av ögat, aldrig med en bestämd tid. Det varierar så mycket från ugn till ugn.

Ögat och stickan, hehe. Synd stickan inte funkar på kladdkakan, så enkelt det vore då ;)

Man får nog testa sig fram på sin ugn helt enkelt. Jag står och glor som en idiot när det börjar närma sig och nu börjar jag pricka in när vår ugn är färdig med den.
Jag lyckades göra helrätt första gången jag skulle baka kladdkaka till pojkvännen och mig, hos honom. Det var lycka :D Då fick jag till och med improvisera och lägga till mjölk då han bara hade ett ägg hemma. Attans att den improvisationen aldrig lyckats lika bra som då. :p

Haha, jag med. Sitter som en dåre framför ugnsluckan och glor. När pojkvännen frågar om det är klart snart säger jag i trans "inte än.. inte än". Sen efter ett tag flyger jag upp "nu, nu, NU" och rycker ut den. Men faktiskt, det är till exempel bara 30 sekunder mellan en perfekt sockerkaka och en riktigt, riktigt god. Jag har provat. :p

Eh ja, det bör du definitivit göra! Drömtårta, heter ju chokladrulltårtan med smörkräm och det är typ VÄRLDENS godaste! Särskilt om man äter den fryst :love:
Det receptet jag brukar använda är i "Sju sorters kakor"-boken. Helt gudomligt! :D

Jo men precis.... jag går inte heller på tid... jag passar med stickan... var den inte klar ena minuten så är jag inne & känner andra minuten! Nörd man är ;)

En tanke: har du varmluftsugn?
Jag hade samma problem när jag hyrde lya med sådan i. Fick aldrig fason på kakorna.

När jag återgick till elslingor så fungerade ögonmått, recept och tidtagning mycket bättre. Nästa gång jag råkar på varmluft lägger jag nog ned verksamheten igen... för mig var det fan stört omöjligt.:p

Ja.. det har vi. Kanske kan vara det? Men resultatet blir väldigt bra, det är bara det att ytan inte blir så knaprig. Men nu när jag tänker på det så brukar dom recept jag använder ange 1 dl socker/ägg. Mirabells recept till exempel angav en större del socker. När jag gör kladdkaksmuffins blir dom hårda på ytan, och då är det mer socker/ägg. Kanske är det som gör det?

För i förra lägenheten, där jag hade gasugn, var det samma sak..

Jag använder alltid mer socker än ägg, mitt recept är på 2 ägg och 3 dl socker. Brukar få en bra yta :)

*KL*
ska göra det där recepthäftet klart som jag pratat om. Datorn som jag börjat på är lite halvpaj, så jag har fullt upp med att hinna föra över allt till den nya innan den gamla ger upp helt.

För 12 dagar sedan fick jag en bit Herman. För er som inte vet så är det ett kedjebrev i kakform. Man får en bit deg man sköter om enligt instruktioner i 10 dagar, han växer och blir mer och mer deg, dag 10 delar man honom i 5 delar och ger bort 4, en del gör man själv kaka utav.
http://www.nimstad.se/herman/

Fast jag gjorde kaka utav 4 delar Herman. 2 delar gjorde jag standardHermankaka. Idag gjorde jag morotskaka utav 2 delar, 2 delar Herman ryms PRECIS i en långpanna, gränsfall att det jäser över.

Herman morotskaka

2,5 dl socker
3 ägg
1½ dl matolja
3 dl finrivna morötter
3½ dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1 tsk salt
100 g gorvhackade nötter
2 tsk kanel
½ tsk riven muskotnöt

Glasyr:
100 g avsvalnat smält smör
200 g Philadelfiaost
1½ dl florsocker
1 tsk vanlijsocker
Skal och saft av en ½ citron

Vispa ägg och socker. Tillsätt sedan matoljan droppvis medan du vispar.Rör i finrivna morötter och 1½ dl Herman. Blanda resten av de torra ingredienserna i en skål vid sidan och rör sedan ihop allt. Häll i smord bröad form (24cm). Grädda nederst i ugnen i 175 grader ca 50 min. Känn så kakan inte är kladdig i mitten. När kakan kallnat brer du på glasyren ovanpå och runt om. Ställ gärna kakan i kylen 1 timme innan du serverar den.

Fast jag gjorde ju då dubbel sats till långpannan. Den blev helt fantastisk! Bästa morotskakan som jag lyckats med iallafall.
Och standardHermankakan tog jag med till jobbet igår. Den gjorde succé!

Jag kommer starta en ny Herman snart igen om jag inte lyckas få tag i en ny del utav någon...

På tal om rulltårta.... ni vet som man köper med vit smörkräm i (chokladrulltårta)? Sån kan man ju göra själv, undrar om man skulle göra det någon gång?

Drömtårta heter det. Suuupergott.

(googlade efter recept och var hamnar man då om inte på buke :laugh:)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka