Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

:bow::bow::bow: Mirabell det där är den godaste kladdkakan jag gjort och jag har lagat med MÅNGA olika recept!Perfekt hård yta men kladdig inuti, perfektion:love:

Jag brukar göra en som heter drömtårta... choklad rulltårta gjord på potatismjöl och annat och med smörkräm i... sjukt god!!! :d

Såg nu att andra redan sagt vad den heter... jag gör också den ifrån boken "sju sorters kakor"

Senast ändrad:

10131_100921048.jpg

slicke_100921117.jpg

Har inte bakat på länge men köpte mig en fin kakburk idag & en slickepott från Rice :laugh:

Fin slickepott! :love:

*kl*

Jag har fått en muffinsplåt av mamma. Min nybörjarfråga är följande: Ska jag stoppa formar i hålen eller behövs de bara när man använder en vanlig platt plåt?

Tusen tack! :D Jag misstänkte det men det verkade bäst att fråga innan jag slösade bort massor av pengar på inköp och massor av tid på utplacering av formar (sammanlagt under flera år alltså) i onödan. :p

Nu blev jag sugen på Leilas choklad/banan muffins igen :d sist svämmade ju formarna över, men det finns ju muffinsplåt :D

Man kan göra egna "muffinsformar" också om man har mufifnsplåt genom att klippa till fyrkantiga bitar av bakplåtspapper och placera i plåten som om det vore formar typ. :)

...eller så kan man strunta i papprandet och nöja sig med att smöra och ev. också ströa hålen. Om man har en plåt som inbjuder till det, vill säga. Samt att ändamålet, dvs. muffintypen tillåter det. =)

+Killaloe: Tack! Jag är fattig och alltså mycket benägen att prova båda tipsen. Hur vet man om muffintypen tillåter pappersfrihet? Är det om de är ganska torra som det funkar bäst?

Allra säkrast vet man förstås efteråt. ;)
Men fattigdomen talar sannolikt emot övergripande empiriska studier, gissar jag?

Men dock;
personligen har jag haft godartare försök (pun intended..?) även med halvgräddade kladdkakemuffins. Det blir en skorpa på hela muffins yttersida, och den sidan som är "plåtnära" håller oftast för försiktigt väckpillande av bakelsen i fråga - även om innanmätet är bokstavligt talat flytande i formen.

Det kluriga med ovan nämnda är när man bryter skorpan och innanmätet ger sig iväg... Då vill man ha pappersyttre, om inte annat för bordsskickets skull - ger en bägare att ösa ur, så att säga, även om botten krackelerar.

Jag skulle säga att det är bra att ha pappersformar om man har en massa saker i muffinsen som gärna lägger sig i botten. För lägger sig typ bär eller så i botten fastnar det gärna (framförallt om man smörar dåligt) och då får man oftast bara upp en halv muffins från formen där den goda botten sitter kvar i plåten :)

Tack till båda igen! :D Det är främst kladdiga bärmuffins (gjorda på frysta bär dessutom) som ska testas, så då kör jag förmodligen med papper för säkerhets skull. Kladdkakemuffins låter dock inte alls fel heller, och någon enstaka gång bör jag kunna göra muffins för att det är gott och inte bara av tveksamma nyttighetsskäl. :p Finns det möjligen ett beprövat recept på sådana skapelser? Jag är en dålig Bukemedlem och har inte bakat ens vanlig kladdkaka sedan grundskolan.

Recept på Leilas kladdkaksmuffins finns på recept.nu. :)
Och muffinsformar är verkligen inte dyrt om man nöjer sig med vanliga tråkiga från ica.

Knapplån! Jag gillar att baka muffins, och när jag har dom i ugnen så ser dom toppiga och fina ut, men så fort dom kommer ut, så sjunker dom ihop, varför är det så, kan jag göra nåt för att förhindra det? Gäller alla muffins jag gör... använder muffinsplåt och bullpapper.

När jag gör recept med 2 tsk bakpulver & gräddar vid 200 grader så blir mina höga & fina... som dom här tex.
dsc_0048_63713945.jpg

Å de recept som innehåller 1 tsk bakpulver & gräddas i 180 grader blir låga men inte ihopsjunkna.

När dom blir öga så får dom en liten hård yta också, men jag föredrar när dom är mjuka & saftiga hela igenom (alltså låga blir bäst)

*kl*

Nu behöver jag hjälp med ett bra recept på dumlekakor!
Googlade fram ett igår men det blev inte lyckat, de känns väldigt flottiga och fick ingen bra konsistens.. så idag får det bli ett nytt försök, har ni några tips?

Det har ju jag planerat att baka närsomhelst! Har t o m ingredienserna hemma. Vilket recept var det du inte tyckte blev bra?
Jag hade förmodligen tänkt köra med samma deg som till hallongrottor.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka