Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Men åååh, GRATTIS Mirabell!! :D Jag blev helt varm i hela mig av att höra det! :) Jag känner inte dig, men av det jag läst som du skrivit här så tror jag att du kommer att bli en alldeles fenomenal mamma! :love:

Men tack, vad rar du är tjejen! Hihi är det för alla mina bullrecept jag lagt upp här eller? Då är jag snarare en hälsofara ;) Det värmer & höra, är ju lite nytt. Tror inte jag har insett det helt heller.... euhm....?

ÅHH GRATTIS!!! Så mysigt med bebis! Tre år sedan min var bebis nu, och nu är hon stor tjej enl henne.. Tränar, det gör jag vill ja lova, cyklar minst 1 mil om dag/5dgr i veckan + ridning på det, iofs börja jag med cyklingen förra veckan :P

Jättebra att du cyklar! Då kommer du nog börja märka något snart... om inte annat så får du ju en god hälsa! Om du väljer att baka något så får du helt enkelt dra ner på någon annan sötsak... bara det blir en jämn balans.

För man kan ju inte låta bli helt ;) Men tror dte blir mer bakning i höst, är knappt sugen på varken mat eller sött just nu. Eller jo.. räknas piggelin? Mums!

Strax efter grundreceptet på muffins :) dock testade jag stora muffinsformar för första gången och det var lite fail, trots att jag fyllde dem lagom mycket vek de sig och svämmade över! Dock var de mumsiga ;)

Nä, för att du verkar så jordnära och go helt enkelt! Och för att du peppade mig inför min resa. Och självklart för alla recepten. Gaah. Jag är SÅ sugen på att baka nu. :p
Det kommer att gå hur bra som helst, men jag förstår att det är svårt att vänja sig vid tanken :p

Att resa är en utav mina passioner i livet, har hunnit med 26 länder på 25 år :)
Och har ju haft vansinnigt skoj på Cypern så det var självklart att man ville peppa lite!

Ja det kommer gå fint, har en stund till att vänja mig med tanken ;)

Ahh asså det där med muffinsformar & volym på muffins har jag inte riktigt förstått mig på ännu. En del recept blir "bulliga" muffins & en del blir "platta"....

Platta är ju bra när man ska spritsa frosting & bulliga är bra när man ska bre på frostingen!

Den här slarvade jag ihop på midsommar, var väl inte den vackraste jag gjort, men jag orkade inte lägga ner energi på släkten helt enkelt ;)

Jag kan leta fram recept om nån är intresserad..

Håller med! :d

Idag gjorde jag återigen en tårta på mandelbotten med vaniljvisp och bär på :d Imorgon har det utlovats en alldeles underbar tårta. Ungefär som vanliga tårtbottnar som är täckta med maräng :love: sen grädde och jordgubbar som fyllning!

Ah men den tårtan ska tydligen vara super =)

Men hur gör man tårtan med tunn botten av mandel?

dsc_0885_98751133.jpg

Jag har bakat ganska mycket det senaste året, så mycket att jag glömt bort klassikern kladdkakan! Fy skäms på mig

Här kommer mitt favoritrecept, som både är enkelt & gott!

2 eklogiska ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk äkta vaniljsocker
4 msk kakao
100 g smör

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg & socker pösigt. Rör ner dom torra ingredienserna & sist smöret.
Smörj en form med löstagbara kanter, jag brukar ta socker istället för ströbröd (blir härligt knapriga kanter då).
Grädda i ugnen 25 minuter & inte en minut längre :) Gör du dubbel sats så gräddar du i ca. 35 minuter.

Bäst blir den om den får stå kallt ett tag innan servering.

Severa med lättvispad grädde (gärna 20 %) eller vaniljglass.

Mandelbotten består endast av 3 ägg, 300 g mandelmassa och 0,5 dl mjöl. Bara att blanda och tillaga, tror 200 grader i 20-30 min. Det receptet finns överallt om man letar lite :)

Dock tror jag inte man kan göra två våningar, den blir väldigt kompakt så det blir nog väldigt svårt att skära då.

Jag gjorde också kladdkaka igår ;)

Okej då ska jag googla lite då ;)

Hehe bra där, det är bra att några håller denna tråd vid liv iaf ;)

Vad är hemligheten för att få kladdkakan sådär hård och frasig på ovansidan? Det har jag aldrig lyckats med. Den blir perfekt kladdig och så, det är inte det som är problemet, men den får ingen hård yta.

KL

Bakade kladdmuffins igår. :love:

Helt okej blev dom :)
35173_413365016839_710721839_5104277_671159_n.jpg

(dock fick jag kakao över hela diskbänken, lite på golvet och över hela mig. Lovely)
34500_413365006839_710721839_5104276_924538_n.jpg

Idag ska det bakas morotskaka!

*knapp*

Hoppar in med en fråga... har idag gjort dammsugare för första gången och nu har jag ett problem - marsipanen smälter!
Har dom i kylen just nu och då är de lite kladdiga, men tar jag ut dom går det bara någon minut så är de helt glansiga... kan man göra något nu eller är de helt kört? Hur ska de förvaras för att klara sig bäst? Går de frysa och att man i så fall tar ut dom precis innan man ska bjuda? För helst ska de hålla ett par dagar då jag hade tänkt på dom senare i veckan.
Så himla typiskt...
Fast trots detta bekrymret var de verkligen goda i alla fall!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka