Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Det godaste jag brukar göra är mjölkchokladspannacotta, bananpaj och kola tårta:d

Idahoe. Har du tagit min kisse med?:mad::)

Idahoe: ja du din kisse liknar min mycket du! Fint med vita katter.

Ang bakning så är jag på interrail fortfarande men har fått massa inspiration från bland annat Italien. Får sätta igång med bakningen pronto när jag kommer hem igen.

Blev sjukt sugen på chokladbollar bara för det ;)

japp:)
krossa 1/2 pkt digestive och blanda med 50g smör. tryck ut i en form och ställ i frysen en liten stund. Koka kondenserad mjölk i 3 tim 15 min. Häll det öven digestiven, vispa grädde och lägg på. Skiva bananer och lägg på och riv lite choklad över mums:d

Låter mycket sött :D

csc_0545_93600241.jpg

Åt dessa när jag var i Italien, har alltid velat pröva att göra sådana själv. Bara det att det verkar mer trend än att dom är goda? För dom jag köpte var inget speciellt med iaf? Kanske valde fel smak...

Vilken trevlig tråd jag missat.
Tänkte baka hårt tunnbröd MEN kom på att jag inte har någon kruskavel här nere. Någon som har något annat smart sätt att ersätta den med?

Hihi visst är den ;) Vi är himla duktiga på å baka vi som håller till här ;) joina gärna!

Om du inte har en sådan så får du väl kavla ut vanligt & nagga med gaffel som tusan? :d

Okej nu har jag inte bakat ett skit av detta. Men oj så gott det är med vaniljglass & jordgubbar!

dsc_0559_93797478.jpg

kl

Blev inget tunnbröd, orkade inte stå och picka :p
Men jag har bakat "nyttiga" bröd med linser och majs, blev riktigt goda, perfekt att ta en till frukost då jag aldrig har någon aptit (eller tid för den delen) på morgonen. Nästa gång ska jag byta ut lite mer av durummjölet mot något grövre och kanske testa ha i några bönor istället för linserna, kan tänka mig att kidneybönor ger en härlig färg kanske.

Ingredienser:
200 g kokta röda linser
100 g majs
4 dl vatten
1 paket jäst
2 tsk salt
1/2 dl matolja
1 msk ljus sirap
5 dl rågsikt
8 dl durum mjöl

Mixa bönorna och majsen med lite av vattnet och tillsätt resten av vattnet (ska bli ca 7dl totalt). Värm det så att det blir lite mer än fingervarmt och blanda ihop med jästen i en bunke och tillsätt sedan resten av ingredienserna. Låt jästa i 20min i bunken, baka ut (fick 24 bollar) och jäs på plåten i 30min. Grädda i mitten av ugnen ca 13min på 225grader.

Jag har fått Leilas A piece of cake och Morbergs kokbok nu :banana: Här ska lagas mat och bakas så det står härliga till.

Det var många fina recept där på väldigt svensk mat, men några andra klassiker också. Lättlagat verkar det vara, och superfin bok!

Jag har! :D :bump:

dsc_1055_78677290.jpg

Choklad Cupcakes
150g rumsvarmt Smör
1 3/4 dl Strösocker
2 Ägg
2 tsk Vaniljsocker
1 tsk Bakpulver
4 msk Kakao
2,5 dl Vetemjöl
4 msk Grädde

ca 1-2 dl Nutella

Gör så här
Vispa smör och socker fluffigt. Rör i äggen. Vänd ned vaniljsocker, kakao, mjöl och grädde och rör om så att smeten blir slät och fin. Klicka ut smeten i 12 muffinsformar, gärna isatta i en muffinsplåt. Grädda i mitten av ugnen i 180 grader, ca 15-20 minuter. Låt muffinsarna svalna och gröp sedan ur dem lite i mitten. Klicka i lite nutella i varje mitt.

Vit chokladfrosting
60 g rumsvarmt Smör
5 dl Florsocker
100 g Färskost
100 g smält Vit Choklad

Gör så här
Vispa smör, florsocker och färskost fluffigt. Rör ned den vita chokladen och vispa lite till. Spritsa, eller bred ut frostingen fint ovanpå de nutellafyllda cupcakesen.

Fast ta bort nutellan & tillsätt 200 g grovt hackad choklad istället. Grundreceptet gör supersaftiga chokladmuffins, kontrollera gärna med en sticka redan efter 12-15 minuter. Och ta ut dom precis när stickan blir torr.
Frostingen kan du skippa....

Förresten är det stark chokladsmak på muffinsen? Om det är det kanske man kan minska kakaon om man vill ha lite mildare?

Jag har bakat hallonkakor och blåbärsgrottor idag

P1030297.JPG

och har dessutom en sats med frallor på jäsning.
Så nu blir det "saft och kak"-kalas i trädgården :D

Weed: Grattis på födelsedagen :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka