Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Åh dom såg inte så dumma ut du:d inte degen heller för den delen;)

Ber om ursäkt för dåliga bilder nu, men jag tänkte ändå lägga in bilder på det som bakats på senaste tiden:)
30844549.jpg

Banan och chokladmuffins / muffins med äpple och havretopping
30844585.jpg

Chokladmousse
30844570.jpg

Snoddas/kärleksmums/mockarutor i muffinsform
(bakade dessa vid jul men den får vara med ändå bara för att dom blev så fina)

Det är bra! Bilder gillar vi :)

Är muffinsformarna från ica?
Vart köper man sånt rivjärn till skal?

Gud så suuugen jag är på å baka mer när jag ser dina bilder, men nu får det dröja ett tag!

zestjärn (som det så vackert heter) finns i de flesta affärerna som säljer matlagningssaker typ verner & verner (eller vad dom nu heter om dom bytte namn eller hur det var), kitchen store eller på nätet. Jag tror att vi kanske köpte våran på IKEA, kanske, men det brukar inte vara omöjligt att hitta iaf :)

Formarna på första bilden är från clas ohlson och dom andra är vanliga, stora muffinsformar som jag köpt på coop:)

Finns på Eko! Tror annars min mamma köpte nyligen ett zestjärn och en potatisskalare med ergonomiskt handtag på IKEA.

Jag bakade förresten sockerkaka med vinbär som jag tjatat om, igår ;) Jättegod blev den! Helt perfekt eftersom vi fick oväntat besök också. :)

Funderar på vad man ska baka för kul i helgen, eller nån efterrätt! Tips? Inte allt för många konstiga ingredienser då pojkvännen sällan är hemma så vi kommer nog få köpa allt som behövs.

Den är supergod! :d Fast jag tror vi kallar den Christina-kaka :)

Den är ju helt underbar.
Ibland när jag gör en enkel sockerkaka brukar jag göra glasyren till silvia/christina-kakan och hälla över, det blir GUDOMLIGT gott och så j*vla snabbt och enkelt att det är skrämmande. Perfekt fika för dem som anmäler sin ankomst lite sent :rofl:

Dessutom eftersom att den blir rätt sockersliskig så räcker den länge då många bara vågar ta någon bit av den! :devil:

KL

Är det någon här som har en Kitchen Aid? Isåfall, är ni nöjda med den?
Jag hade tänkt inhandla en, men kan inte riktigt bestämma mig för vilka tillbehör man kan behöva. Finns ju en uppsjö!

Ååååh, jösses - 200 g smör! Den kakan var inte att leka med. :D

Verkar ju enkel och smidig, dessvärre har pojkvännen ingen form med löstagbar kant. Men ojoj den kakan ska bakas! I helgen vill jag nog baka Silviakaka, det var hundra år sen och inga konstiga ingredienser :)

Den är väldigt kladdig och maffig, så ja både smöret och chokladen märks :angel: Men om man gör den dagen innan så vet jag nästan ingen annan kaka som är så enkel och så god :D (och du får ge honom en sådan form, det är ju viktiga grejer ;))

1 burk jordnötssmör
2 dl sirap
1 dl socker
vaniljsocker - brukar bara skaka i lite, 1-2 tsk kanske
Värm i en stor kastrull så att allt smälter ihop, brukar ta av den när det börjar småbubbla i kanterna, ta av den från värmen och rör i ca 1 liter rice krispies - tycker det blir godare än cornflakes, och smeta ut på bakplåtspapper i en form.
Smält choklad och bred ut ovanpå, ca 250 gram - mörk eller ljus efter vad man tycker är godast:) Ställ kallt tills det stelnat..

Ska man göra den dagen innan eller kan man göra den dagen innan? Det står att man ska stoppa den i frysen men den ska väl inte vara fryst, så hur lång tid tar den att tina?

*Räcker upp en hand*

Finns ju som sagt bättre & kraftigare bakmaskiner. Men jag älskar min då den både är rätt liten & så är den himla fin att titta på ;) Mycket viktigt :P

Jag tycker den blir bäst om man helt enkelt gör den dagen innan och sen låter den stå i kylskåpet - den blir lite märkligare i konsistensen om man fryser och tinar den men den smakar ändå underbart om man nu vill göra den med längre framförhållning (jag hade den som tårta på min student så då hade vi halva frysen full :angel: :D). Så ja, man kan helt enkelt göra den när man vill men den ska helst inte stå för många dagar och garneringen gör man ju när man lägger upp den typ :)

Och tina, någon timme i rumstemperatur eller några timmar i kylen har jag för mig.

Knapp

Under Elitloppet kommer våra säljare att stå utanför våran butik och möta kunderna (det blir ju lite som en mässa). Då tänkte jag att det kan vara trevligt att bjuda kunderna på något gott, det uppskattar i alla fall jag när jag går runt på mässområden.

Jag tänkte att man kunde göra minipajer i mazarinformar, tänkte göra ost och skinka, tacopaj och spenat och feta. Sen tänkte jag baka kärleksmums och solskensrutor, det är ju väldigt enkelt och praktiskt med långpannekakor om man ska baka stora kvantiteter.

Utöver det tänkte jag köpa lite vindruvor, chips och nötter och självklart dricka. Vad tror ni? Kommer det bli uppskattat? Hur mycket tror ni att man måste göra? Räcker det med 100 st av varje paj/dag och 100 st av varje kaka, eller behövs det mer? Jag tänkte skära kakorna i små bitar så att dom räcker länge.

Känns det som bra saker att bjuda på då? Kommer det att bli uppskattat? Eller finns det några andra, bättre alternativ?

Tror det blir jättebra =) Annars kan du ju göra morotskaka med glasyr i långpanna!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka