Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

*kl*

Igår bakade jag Rocky Roads efter Leilas recept! (Hon är bäst! :love::bow:)

Det blev mycket och vi kommer att kunna njuta av stora härliga bitar länge! :d

Ta en sockerkaksform ;)

Så dum jag är, att jag inte tänkte på det :idea:

Men, limpan blev mycket god! Funderar dock på om man kan förgylla den på något vis, skulle man kunna ha lite aprikoser till exempel i? Vad skulle man mer kunna ha isåfall?

I receptet stod det att man bara skulle ha 3 tsk bikarbonat, men på bilden i receptet tycker jag limpan ser fluffigare ut, nästa gång jag bakar, vågar jag ha i nån tesked till...? Gjorde allt enligt receptet så det är kanske meningen att det ska bli en liten kompakt limpa :)

(okej, jag erkänner, jag är ingen hejjare på detta med bakning asså :p)

Ta en 4 tsk då!

Ja aprikoser kan man ha i, olika sorters nötter & ja... det du tycker är gott.

:banana:

*kl*

Woho, jag fick en Assistent igår :D Dock inte den mintgröna jag visade bild på här innan utan min farmors gamla, typ 25-30 år gammal. Funkar prima :) Den får dock bo i förrådet tills vidare, vi har redan för mycket maskiner i köket.

Man kan, som de andra har sagt, ha det mesta i sådana filmjölkslimpor. Det är mest att slänga ner det man tycker är gott och har hemma. Dock kan jag tipsa om att både äpple (torkat och otorkat) samt päron (också det torkat och otorkat) är bra att ha i om man vill variera det. Fast beroende på vilken sorts färska äpplen/päron man använder kan man få kompensera med mjölet så det inte blir för blöt deg.

Bakpulver-/bikarbonatsbröd blir inte luftigt. Vill du ha luftigt deg får du baka med jäst. Jag skulle inte ta mer bikarbonat än vad som står, tror inte det blir gott, men det är inget jag har några belägg för.

När jag bakar "sodabread" (är van att kalla det så efter min tid på Irland, där det serverades överallt) så gillar jag att ha i frön som solrosfrön, linfrön och pumpakärnor för tuggmotstånd (och även bra för tarmen som min pojkvän uttryckte sig :D) och så grovt mjöl som möjligt, några olika sorter. Min erfarenhet är dock att man inte ska ta bort allt vetemjöl för då blir brödet hårt och smuligt och det känns strävt i gommen när man äter. Sen har jag i yoghurt, lingonsylt, honung, russin och torkade aprikoser så blir brödet saftigt. Undviker nötter eftersom jag är allergisk.

I mitt recept på 1 liter filmjölk (vätskan) så står det att man ska ha i 4 tsk.
Pröva ett annat recept också?

I mitt recept på 1 liter filmjölk (vätskan) så står det att man ska ha i 4 tsk.
Pröva ett annat recept också?

Det recept jag utgått ifrån är:

3 dl rågkross
9 dl rågsikt
3 tsk bikarbonat
4 msk salt
1 msk brödkyddor
6 dl vetemjöl
2.5 dl mörk sirap
1 liter filmjölk

Rågkrossen skulle svälla i filmjölken över natten.

Men ja, det finns ju gott om recept på fillimpa, så jag kan ju testa nått annat också :laugh:

Så himla trött på köpebröd, smakar ju inget, eller jo, deg typ :p

Och till alla: Tack för tips på vad man kan stoppa i, så fort jag käkat upp mitt bröd jag baka så ska det bakas mer ;)

Kul! det är nog en sån vi har :D Själv kommer jag sukta länge innan jag har råd med en egen...

Tror förresten jag ska baka en gammal hederlig sockerkaka ikväll.:)

Förresten tror ni man kan ha krusbär i sockerkakan? Vi brukar ibland baka sockerkakan i långpanna och lägga på frysta vinbär och socker. Det blir supergott! Men vi har massor av krusbär i frysen, både vanliga och röda, tror ni man kan göra samma sak med dem?

Eller vad kan man hitta på med krusbär, förutom kräm? :)

Alltid sjukt uppskattad, lätt att göra och god till allt :love:

Tillagning
Silviakaka

2ägg
2dl socker
1dl vatten
2dl vetemjöl
2tsk bakpulver

glasyr

75g margarin
1dl stösocker
2tsk vaniljsocker
en äggula iröres
riven coccos

vispa ägg o socker pösigt, häll i vattnet vispa till snabbt häll i mjölet o bakpulvret rör om. Häll smeten i en smord o bröad kakform. Sätt in i ugnen i 175grader, i 30 minuter. Under tiden rör du i hop glasyren i en liten kastrull och när kakan är färdig häller du den över kakan och strör över cocos flingor.
Denna kaka går att göra även på långpanna men då måste receptet fördubblas. cocos kan uteslutas om man inte tycker om det.

Typiskt jobbigt :p

Jag & mamma tänkte baka Morotskaka, men nu är hon på yoga och sen lär vi inte orka. haha.
Men imorn kanske :) det är ju så galet gott! :d

Jättegott! :) Testa att byta moröttern mot squash. Blir en helt annan kaka, mer saftig. Glöm inte att krama ur vattnet när ni rivit squashen bara.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka