Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

När jag gör äppelmuffins använder jag ett "vanligt" (men supergott!) muffinsrecept som jag har. Sen stoppar jag i äppelbitar och slår över lite kanel. Jag tycker att dom blir super, dom blir saftiga i mitten och lite knapriga på ytan. Dock är det ju inget speciellt med dom som det är på dom recepten du har länkat till.

Säg till om du är intresserad av recept. :)

Jag brukar göra äpplemuffins på följande recept

Amerikanska äppel- och kanelmuffins 6-8 st
2 grovt hackade äpplen
1 tsk kanel
3 msk råsocker
3 msk smält bregott (eller smör)

5 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
½ tsk havssalt
½ tsk malda kryddnejlikor
1 tsk kanel
2 ägg
2 dl socker
1 dl yoghurt
100 g smält bregott (eller smör)

strössel
½ dl råsocker
1 tsk kanel

Blanda äpplen, kanel, socker och bregott i en skål.
Blanda mjöl, bakpulver, havssalt, nejlikor och kanel i en annan skål.
Vispa äggen och sockret päsigt i en tredje skål.
Rör ner yoghurt och bregott i äggsmeten
Blanda äggsmeten försiktigt med mjölblandningen
Rör sist försiktigt ner äppel och sockerblandningen
Skeda upp smeten i muffinsformar
Blanda råsocker och kanel och strö över muffinsen
Grädda i 225 grader ca 15-20 min

Bäst blir dom om äggen och yoghurten är rumsvarma och smöret har fått svalna något efter man har smält det. Men det är ett mycekt uppskattat recept :laugh:

Det här receptet brukar jag följa:

Smält 125 g smör och låt det svalna. Vispa 1 ägg och 2 dl socker. Blanda 4 dl mjöl och 2 tsk bakpulver. Rör ner 2 dl mjölk och det avsvalnade smöret i ägg- och sockerblandningen. Tillsätt mjölet och blanda samman. Fyll formarna nästan upp till kanten.

Fyllning: 75 g riven mandelmassa, 1 äpple. Fördela hälften av den rivna mandelmassan i formarna. Skär äpplet i tunna skivor och stick ner dem i smeten. Strö över resten av mandelmassan. Grädda i nedre delen av ugnen i 200 grader i ca 20-25 min.

Jag brukar utesluta mandelmassa, jag är inte så förjust i det. Har faktsikt aldrig provat receptet med mandelmassa, så det kan jag inte svara på. Jag brukar ha kanel på äppelbitarna och sen lite kanel på toppen också. Åh, jag som inte är något big fan av muffins älskar det här receptet. Det blir verkligen knaprigt på ytan och saftigt innuti.

Sen två tips till. Skit i tiden, ta ut dom när dom ser färdiga ut (med muffins brukar jag vänta på att dom blir lite gyllenbruna och liksom precis spricker upp på toppen. Då brukar dom vara perfekta. Men vänta inte för länge!). Det andra tipset är att använda fasta äpplen, tex dom klargröna på affären (jag är sämst på äppelsorter). Då får man lite krispigare och syrligare bitar, annars blir det så mjöligt och dant. Tycker jag i alla fall.

kl

Har också bakat filmjökslimpa idag, älskar det:love:
30735162.jpg

Alltså... limpan är så god så jag undrar om den är så bra å äta till frukost ;)
Men den måste ju vara bättre än å äta ljust bröd?!

Vad lustigt att du tog upp ämnet bröd, för jag tänkte just fråga om det är någon som har tips på gott bröd.

Det behöver inte vara nyttigt på något sätt, jag är bara ute efter att det ska vara supergott (jag äter LCHF i veckorna och kolhydrater på helgerna. Oftast brukar det vara kakor och bakverk jag är sugen på, men den här gången är det nybakt bröd). Jag är väldigt förtjust i ljusa bröd, och sirapslimpor! Jag är inte så förtjust i bröd med nötter i.

Jo, fast jag har intalat mig själv att det är nyttigt:D Sen äter jag inte alls lika mycket bröd nu för tiden så då får man unna sig lite, men det måste vara klart mycket bättre än köpt ljust bröd:)

Håller för övrigt på och bakar muffins idag, resultat och bild kommer när jag är klar:bump:

Jag röstar för att du provar att göra en filmjölkslimpa, är väldigt lättsamt då den inte behöver jäsa och sen kan man välja själv vad man stoppar i den:)

Blir det inte väldigt kompakt? Hur smakar det om man inte stoppar en massa frukt (jag gillar bara att ha lingon och ibland morot i mina bröd) och nötter i?

Nja den blir ju kompaktare än vanlig limpa som är gjord med jäst, men jag tycker faktiskt den är helt okej, när den är nygjord är den ganska "luftig" men blir sen lite kompaktare.
Det recept jag använder tycker jag fungerar jättebra utan att man stoppar i en massa frukter/nötter, den jag gjorde sist hade jag bara i lite russin och linfrön i:d

Det jag länkade till från arla blir bara godare för varje dag som går :d Det är förvisso nötter i, men det kan man nog byta mot nånting annat (torkad aprikos ingår ju redan i receptet).

Idag har vi bakat bullar :love: Pojkvännen gjorde kanelbullar och mina blev med vaniljkräm. Mums!

Mums, nu blev jag sugen på chokladmuffins!

Ska göra smörgåstårta till min mormors begravning till onsdagen. Någon som har något bra tips? Samt någon typ av kaka till kaffet... kladdkaka är ju enklast? Eller kanske morotskaka :idea:

Jag tycker det blir lite kaka på kaka med smörgåstårta först och sen en mjuk kaka eller tårta... Hade hellre bakat småkakor till kaffet, kanske bullar också.

dsc_1303_84021618.jpg

dsc_1300_84021586.jpg

Hade familjen över på middag & gjorde en smaskig hallonpaj med Keldas vaniljvisp till dessert.

Hällde frysta hallon i en form & hade smuldeg över. 225 grader i 20 minuter.

Smuldeg:

125 gram smör
3 dl vetemjöl
1 dl råsocker

Jisses... jag kan inte sluta baka. Folk tror jag äter bakverk som bara den. Det roliga är att jag tappat 7 kg sen i höstas :bump: Måste ha mask i magen :eek:

*kl*

Hittat ett liknande recept som finns i tråden på fillimpa, men min fråga är, måste jag ha en såndär avlång form att göra brödet i?

Har ingen sådan, min mamma har som jag kan låna, men jag vill ju baka nu :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka