Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

dsc_1169_81627396.jpg

Vi åt upp dessa idag till efterrätt, frostingen var helt perfekt till chokladmuffarna :D

Hjälp med havrekakor...

Hittade ett recept med

3,5 dl havregryn
1 dl socker
1 dl mjöl
1 tsk hjortronsalt
150 g margarin

och nu fäster inte smeten så det blir små bollar.. vad ska jag göra?

De var nog bara inne i fem minuter ungefär. Och nej, de flöt faktiskt inte ut, men det var för att jag garderade mig och tog dubbla formar. Riktigt roligt att göra så små, blir nog en hit på barnkalas om inte annat :D

*delvis knapplån*

Jag har fått en kakbok med massa recept. Bakar en hel del, bröd, bullar och kakor. Men i denna receptbok återkommer en ingridiens hela tiden, Vinsten.

Va 17 är vinsten?? Verkar vara någon sorts krydda?? Man använder lite iaf som det ser ut, ett par krm. Men vad är vinsten? Omöjligt att googla me :confused: Kommer bara upp massa Lottovinster typ, haha.

dsc_1206_82412256.jpg

Renée Voltaire´s fillimpa

5 dl dinkelmjöl
2 dl grahamsmjöl
3 dl rågsikt
2 1/2 dl rågkross
1 dl vetekli
1/2 dl vetegroddar
1 tsk salt
4 tsk bikarbonat
1 l lättfil
2 dl mörk sirap

Lätt det godaste brödet jag ätit :laugh:

Blanda alla torra ingredienser. Rör ner filen & sirapen.
Smörj 2 avlånga formar & grädda i ugnen 175 grader 100 minuter

Ser gott ut! Jag brukar baka ett liknande med rådkross, filmjölk och sådär. Fast med lingonsylt, cashews och aprikoser! Det blir jättesaftigt och supergott.

Jag har varit sugen på att baka en sån limpa du beskriver hela veckan (hurtbulle heter receptet jag använder, kommer från Arla), men det är ju inte dåligt med kalorier i den så jag gör mitt bästa för att stå emot. Men ja det är det godaste brödet jag någonsin ätit. Och jag som trodde att jag inte gillade "sodabread" sen min tid på Irland, har nu fått klart för mig att det bara var irländarna som (generellt) inte var så duktiga på att baka :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka