Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Nu hade jag tur, pojkvännen fick en cupcake o han tyckte den va så fin att han fotade den med mobilen :) Tyvär bjöd jag mina vänner på de finaste så den här är lite sne ;) Och för lite frostning! Formarna va fina men flöt ut väldigt upptill, kanske fyllde jag dem för mkt...

Sen är jag lite sur, jag köpte en billig sprits men den hade bara minimunstycken och så sprack den första gången jag använde den :mad: tips på bra spritsar? Så man kan få lika fina toppar som du :p

30619221.jpg

Recept på muffins:

Amerikanska chokladmuffins

4 dl vetemjöl
1 3/4 dl socker
4 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
175 g mörk eller ljus choklad efter smak (jag använde marabou mjölkchoklad)
1 ägg
3 dl mjölk
1 dl olja

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175°C. Blanda ihop mjöl, socker, bakpulver, vaniljsocker, salt och kakao. Vispa ägg, mjölk och olja i ca 1 min med elvisp. Rör ner äggvispet i mjölblandningen och rör till en jämn smet. I pappersformar för Amerikanska muffins. Fyll dem lite mer än hälften. Ställ på stora chokladbitar på högkant och tryck ner dem lite, försiktigt så att inte all choklad hamnar i botten utan i mitten när muffinsarna gräddas (det sjunker ner). Grädda 20-25 min i mitten av ugnen, om du använder små muffinsformar ca 15 min.

(Receptet är knyckt från dagens muffin)

Frostning
150 g Vit choklad
200 g philadelphia

Smält chokladen, låt svalna något och blanda i philadelphia. Spritsa eller bred på muffinsen.

Drömmar och chokladbollar är så random så ingen närmare beskrivning ges ;)

Jag använder både plasttyllar & andra tyllar som jag beställt via nätet.
Låter dumt att den gick sönder, jag har kört med billiga & det har gått hur bra som helst!

Kl

Här har det bakas ikväll, dock inte så nöjd med resultatet men man måste ju prova för att lära sig något;)

Det blev:
Chokladmuffins med dumle -blev inge bra alls:mad:
Chokladmuffins med mintchoklad
Chokladmuffins med nougat
Ljusa muffins med mintchoklad
Ljusa muffins med nougat
Citronmuffins med glasyr (provade att göra den på mascarpone den här gången)

Imorgon blir det en äppelkaka då sambon önskat det:D

dsc_1136_81019453.jpg

Har köpt mig en Kitchen Aid, så jag invigde den idag med Dinkellimpa :laugh:

Senast ändrad:

Haha! Jag har oxå precis skaffat en kitchenaid, jag invigde min med morotskaka. :D Vilken färg har du?

Ja, fast fyllda med en chokladsmörkräm (typ). Jag har inte ätit såna förut, det blev jättegott.

En annan variant är att göra fryst cheesecake i muffinsformar :) Perfekta portioner till efterrätt och väldigt söta är de också :D

Alltså... att googla recept och maträtter borde ju klassas som att porrsurfa :o :p haha. Har ägnat morgonen åt att googla på köksredskap!

En annan variant är att göra fryst cheesecake i muffinsformar :) Perfekta portioner till efterrätt och väldigt söta är de också :D

Alltså... att googla recept och maträtter borde ju klassas som att porrsurfa :o :p haha. Har ägnat morgonen åt att googla på köksredskap!

Nasty Chili da...

Jag tror nog det är som att porrsurfa ;) Jag gick loss lite igår även jag på köksredskap, en utav mina 1000 fetisher jag har ;)

Åh jag vill också ha en bakmaskin, nu blir jag avundsjuk! Fast jag vill ha en Assistent. Gärna en sån här:

Ankarsrum_24.jpg

Det får dock vänta några år, tills vi har ett rymligare boende.

En sån har vi :laugh: Jättebra till allt! Har själv nörd-googlat halva dagen och vet inte om jag vill satsa på Kitchen Aid eller Assistent, den sistnämnda tar som sagt stor plats!

Min mamma har också en sån, fast en äldre modell som hon haft så länge jag kan minnas. Den är grymt bra och verkar klara hur mycket som helst. KitchenAiden har mycket klenare motor (300W mot 800W för Assistenten) så jag är lite skeptisk av den anledningen. Samtidigt så är väl KitchenAiden mer praktisk för att mixa och vispa etc.

Ja Kitchen Aid är väl mindre i allmänhet, enklare att ha framme. Vi har en mindre, vanlig matberedare från Braun också som hållt i all evighet den också :) Jag har ögonen på en matberedare med mixer när jag flyttar, kommer inte överleva annars :D

Nu står det matmuffins i ugnen! Första satsen är klar, den blev med gräddfil, fullkornsmjöl, kardemumma och havregryn. Andra batchen blev med fullkornsmjöl, grahamsmjöl, ersatte lite mjölk med gräddfil och soltorkade tomater :)

Ja Kitchen Aid är väl mindre i allmänhet, enklare att ha framme. Vi har en mindre, vanlig matberedare från Braun också som hållt i all evighet den också :) Jag har ögonen på en matberedare med mixer när jag flyttar, kommer inte överleva annars :D

Nu står det matmuffins i ugnen! Första satsen är klar, den blev med gräddfil, fullkornsmjöl, kardemumma och havregryn. Andra batchen blev med fullkornsmjöl, grahamsmjöl, ersatte lite mjölk med gräddfil och soltorkade tomater :)

Chili, vill du dela med dig av recept? :D

Det stod mellan dom två... båda är fina, men Kitchen Aid är lite mindre. Jag har inte så jättestort kök så den står fint i ett hörn just nu.

Kardemummascones, stulet från arla ;)
3 dl vetemjöl
3 dl fiberhavregryn
1 msk bakpulver
1/2 tsk salt
2 msk strösocker
2 tsk grovstött kardemumma
1 dl Arla smör-&rapsolja
2 dl Arla gräddfil

Sätt ugnen på 225°. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Rör i smör-&rapsolja och gräddfil. Platta ut degen med mjölad hand till 2 runda kakor, ca 12 cm i diameter på ett bakplåtspapper på en plåt. Skåra dem med kniv i 4 delar. Grädda i mitten av ugnen 15 – 18 min. (jag gjorde dem i muffinsformar)

De andra gör jag på ett klassiskt sconesrecept ur mammas urgamla hemkunskapsbok :D Men idag istället för kallt smör tog jag flytande smör som ovan, samt bytte hälften av mjölken mot gräddfil och naturell yoghurt. :) Sen kan man slänga i vilka grönsaker man vill, ungefär. Jag gillar soltorkade tomater för de gör degen oljig och mer saftig. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka