Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Haha neeeej.
:d Jag vill ha semlor!
Men om du gor egen hemmagjord mandelmassa :idea:

Det borde ju funka! :laugh:

Åh det låter lite omständigt, men om jag har vägarna förbi vart du nu bor i UK eller om du råkar befinna dig i närheten av Kungsbacka lovar jag att jag ska göra egen mandelmassa också :D (för sånt gör jag inte när de ska skickas, vem litar på posten liksom?! :D)

dsc_0871_74362591.jpg

Prövade mig på att göra semlor idag, med rosa grädde ;)

Åh det låter lite omständigt, men om jag har vägarna förbi vart du nu bor i UK eller om du råkar befinna dig i närheten av Kungsbacka lovar jag att jag ska göra egen mandelmassa också :D (för sånt gör jag inte när de ska skickas, vem litar på posten liksom?! :D)

:D

Om det finns en miljontdels chans att jag kan fa en LCHF-ig semla sa vagar jag riskera att chansa pa posten! :bump::d

dsc_0381_66315046.jpg

Hehe nej det är nog rätt fel, jag är rätt mullig jag! Tack vare alla bullar ;)
Hehe nä men jag försöker att bara baka ibland, och när jag bakar så äter jag långt ifrån upp allt själv. Jag proppar i kollegor & vänner allt istället :D

Men försöker träna en 3 gånger i veckan så man håller igång formerna lite :D

Haha okay :laugh:

Jag hade haft lite svart for att bjuda vanner och kollegor, min bakvart kommer oftast inte langre an till halvfardig smet innan det ska smakas och atas upp. :D

*kl*

Nu när jag äntligen lyckats med bakningen efter ett par mindre lyckade experiment (ex choklad- och rödbetskaka...) så vill jag skriva om det här i tråden :D

Fick en Herman (en sån vandringskaka) för ett tag sen och förra måndagen bakade jag ut den. Dock fuskade jag och frångick receptet. Jag bytte oljan mot smör och tog bort russin, nötter och choklad. Hällde smeten i en form med löstagbar kant och sen stack jag ner äppelskivor i den (som en Fyriskaka alltså) och strödde socker och kanel över. Det blev jättegott, som en kladdig lite seg äppelpaj. Smeten smakade lite som om det var mandelmassa i men det var det ju inte.

I går hade jag släkten hemma hos mig på fika. Hade bakat en chokladmoussetårta efter hemsnickrat recept samt två sorters muffins; äpple & lingon samt hallonmuffins. Allt blev jättegott :d

Vandringskaka... hehe aldrig hört :d Googlade lite, är det som en sockerkaka?

Jag fick ett ryck så här på kvällen & bakade en långpanna med kärleksmums = många bitar = mitt & H´s kollegor glada i morgon ;) Blev saftiga & goda, på bilden ser dom torra ut! Är inte kärleksmums gott tycker ni????

dsc_0939_77538723.jpg

Ingredienser:

* 150 g smör eller margarin
* 2 ägg
* 3 dl strösocker
* 3 tsk bakpulver
* 2 tsk vaniljsocker
* 2 msk kakao
* 1 ½ dl mjölk
* 4 ½ dl vetemjöl

Glasyr:

* 100 g smör eller margarin
* 6 msk starkt kaffe (tips: blanda 6 msk vatten med 2 tsk nescafé)
* 2 msk kakao
* 4 tsk vaniljsocker
* 6 dl florsocker

Garnering:

* 1-2 dl kokosflingor eller mer

Gör så här:

Smält smöret/margarinet och låt svalna.

Vispa ägg och socker pösigt med elvisp.

Tillsätt bakpulver, vaniljsocker och kakao. Kakaon kan siktas om den är klumpig. Vispa snabbt ihop med elvisp.

Tillsätt sedan mjölk, vetemjöl och det smälta matfettet. Vispa försiktigt snabbt ihop till en jämn smet med elvisp på lägsta hastighet.

Bred ut smeten i en form ca 40 x 32 cm med minst 3 cm hög kant som du antingen smörjt med matfett och bröat med ströbröd eller kokosflingor eller också klätt hela formen med bakplåtspapper.

Grädda i nedre delen av ugnen i 225 grader i 10-15 minuter.

Gör glasyren. Smält smör eller margarin i en kastrull. Rör ner kaffe, kakao, vaniljsocker och florsocker till en jämn smet. Bred ut glasyren medans kakan är varm & strö över kokos.

Jag tycker kärleksmums är rätt läskigt faktiskt, men ändå brukar det vara det jag bakar mest av eftersom mina vänner uppskattar det (konstiga typer). Ett tips sådär är (även om dina inte blev torra :)) att det ofta är bättre att göra typ 1,5 eller dubbel sats av själva grundsmeten, men fortfarande använda den storleken på plåt man tänkt från början, så att det blir lite mer kaka för då minskar risken att de blir torra. Eller helt enkelt bara ta en mindre form till en vnalig sats.

Förresten, har du provat att ha i hackad choklad i dina kärleksmums? Jag är lite sugen på att prova för ibland är det ju chokladbitar i dom man köper på café och det borde ju vara en bra grej?

Nästa gång gör jag dubbelt av det som är på, det som är godast ;)

Hehe eller dubbelt av båda!!! :angel:

Herman är som en sockerkaksdeg i konsistensen men innehåller jäst. Man får en smet som man ska mata med mjölk, socker och mjöl och röra om i ett par gånger om dagen i 9 dagar (enligt medföljande beskrivning). Sen delar man den i 5 delar, ger bort 4 av dem och bakar en kaka på den sista.

Ang. snoddas/chokladrutor/kärleksmums (typ töntigaste kaknamnet i historien :p) så bakar jag dem i princip aldrig därför det är omöjligt att inte äta alldeles för många bitar. Det är en farlig kaka. Jag brukar göra extra av glasyren.

Annars är Herman väldigt god i orginalrecept faktiskt, över allt förväntan. Blir en riktigt saftig och smakrik kaka!

Herman är som en sockerkaksdeg i konsistensen men innehåller jäst. Man får en smet som man ska mata med mjölk, socker och mjöl och röra om i ett par gånger om dagen i 9 dagar (enligt medföljande beskrivning). Sen delar man den i 5 delar, ger bort 4 av dem och bakar en kaka på den sista.

Ang. snoddas/chokladrutor/kärleksmums (typ töntigaste kaknamnet i historien :p) så bakar jag dem i princip aldrig därför det är omöjligt att inte äta alldeles för många bitar. Det är en farlig kaka. Jag brukar göra extra av glasyren.

Ja , jag fattar inte varför man gör kärleksmums i en långpanna ;) hehe

Därför bakar man & skickar med till sambons jobb ;)

Det är som morotskaka i långpanna. Livsfarligt! Sist gjorde jag morotsmuffins istället och spritsade ut glasyren. Blev livsfarligt gott. Vet inte om jag skrivit om det här? Muffinsen blev iaf lite knäckiga.

Annars om man gör morotskaka i långpanna är mitt tips att byta morötterna mot squash! Det blir supersaftigt (mer vatten i den än morötterna - dock kan man göra som med gurka och riva dem, låt ligga och krama sedan ur rivet med händerna) och jättemumsigt. Blir en helt annan kaka. Men glasyren är den samma ;)

Det tror jag säkert men jag kunde inte göra det eftersom jag inte tål nötter, så då passade jag på att hotta upp receptet när jag ändå var tvungen att modifiera det.

Pojken min och jag bakar ALLTID när vi inte har något annat för oss, ingen av oss är någon riktig tv-tittare.

Kan kasta ihop ett baktips.

Använd samma deg som till hallongrottor och gör på samma sätt men istället för att kleta i sylt, sätt i en dumle och hyss in i ugnen. Direkt när du tagit ut kakorna, lägg på en bit noblesse. Helt galet gott. Och nyttigt framförallt! (inte)

vilka fina frostingar du gör!! Är det svårt? Har du några recept på olika frostingar? Det ser ut som om du spritas ut på en del, ser himmelskt gott ut:laugh:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka