Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

Jag gjorde mig en 50 st hallongrottor som jag ska ge bort till en kollega i morgon när jag ska hem till henne ;)

dsc_0824_69180626.jpg

dsc_0825_69180700.jpg

Gjorde chokladfondanter igår

dsc_0892_69615462.jpg

4 (ganska stora) portioner:

150 gram mörk choklad (mamma använde marabou premium 70%)
150 gram smör rumstempererat
1 dl socker
4 st ägg
2 st äggulor
0,75 dl vetemjöl

Smält chokladen på låg effekt i mikrovågsugn ca 2-3 minuter. Vispa smör och socker vitt och fluffigt med en elvisp. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Tillsätt äggulor, smält choklad och slutligen mjöl.
Smörj fyra ugnsfasta portionsformar som rymmer ca. 1,5 dl

Grädda fondanterna i ugn, 200 grader ca 10 minuter, de ska fortfarande vara lite rinniga i mitten men hårda i kanterna. Vänd försiktigt upp o ner på formarna över varsin tallrik eller servera ur formen som jag gjorde.

Servera med en kula vaniljglass & med frukter om man vill.

Det som syns på bilden ;) :p hehe.

Själv har jag bakat supergott bröd i veckan. Allra godast är det nu efter några dagar, blir saftigare för varje dag. Och nyttigt är det ;)

1 dl grovt rågmjöl
6 dl kärnvetemjöl med fullkorn
1 dl krossade linfrön
1 dl grovhackade cashewnötter
1 dl hackade, torkade aprikoser
2 tsk bikarbonat
1 tsk salt
4 dl mild yoghurt
1 dl lingonsylt

Blanda alla torra ingredienser. Blanda i yoghurt och lingonsylt. Klicka ut smeten (väldigt kletigt ;)) i en avlång form ca 1½ l. Grädda ungefär 1 h på 200 grader.

Min fick en väldigt hård yta, tror jag lägger folie över eller testar lägre grader nästa gång!

Ameeh, det såg riktigt gott ut men vad är det egentligen? Typ som smet eller en kladdkaka?

Hehe ja typ kladdkaka i kanterna (men ändå inte) & smet i mitten. Så gillar man smet så....

Blev himla mäktigt, så jag orkade inte så mycket. Hade ätit en massa burritos innan så jag var proppmätt.

Jag måste göra det brödet någon dag, det är ju så enkelt! Ska ta mig i kragen nästa vecka!

Vad spännande med vinbär... äkta hembakat :)
Visst blev dom bra? Tror nog jag ska baka några stycken när jag ska till Uppsala i veckan & fika med min vän som just fått barn :idea:

De blev helt otroligt goda! Säeskilt med vinbärssylten som är lite syrlig, passade väldigt bra ihop. Tyskarna jag bjöd på var också helt förtjusta! Brukar inte finnas så många svenska kakor och bakelser som imponerar på de men hallongrottor gillade de! ;)

Skojade med dig ;)

mirabell: Det är verkligen svinenkelt att röra ihop! Problemet är att man sällan har ingredienserna hemma men nu har jag så det räcker till iaf en limpa till :p

Har fortfarande inte bakat något bröd :P

Men köpte en ny form i dag av silikon, så det blev lite Leilamuffins.

dsc_0714_72369236.jpg

Grundrecept Muffins

Grundrecept:
100 100 g smör
2 2 st ekologiska ägg
1.5 1.5 dl strösocker
1 1 tsk vaniljsocker
2 2 dl ekologisk mjölk 3%
1 1 st citron, skalet
4 4 dl vetemjöl
2 2 tsk bakpulver
1 1 nypa salt
1 1 nypa salt

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader varmluft om du vill göra stora muffins, och 200 grader varmluft om du vill göra små.

2. Vispa ägg, strösocker och vaniljsocker poröst.

3. Rör ner smält smör, mjölk och rivet citronskal.

4. Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och rör ner i smeten.

5. Placera ut pappersformar i en muffinsplåt.

6. Fyll med valfri fyllning.

7. Grädda i mitetn av ugnen cirka 20 minuter eller tills de är gyllenbruna och "torra" inuti. (Provstick med en potatissticka, den ska vara helt torr när när du dragit ut den)

Värst vad du bakar och grejar, ser jättegott ut!

Då kan jag ju fråga om du har något bra recept på kladdkaka? Riktigt kladdig tack :D

Japp det har jag!

Kladdkaka:

2 ägg
3 dl socker
1 1/2 dl vetemjöl
2 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
100 g smör
1 nypa salt

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg, socker & vaniljsocker pösigt.
Smält 100 g smör & rör i. Tillsätt sedan mjölet, kakao & salt. Rör om.

Jag brukar göra kladdkakan i en form med löstagbarbotten. Ströa formen med socker så blir kanterna krispiga & goda. In i mitten av ugnen i 25 minuter & INTE längre.

När jag gör med löstagbarbotten så gör jag ibland dubbel sats av detta, låt den då stå inne i ca 35 min.

Vill du göra kladdkakemuffins så tillsätter du 0,5 tsk bakpulver i smeten, fyller formarna till 2/3 & gräddar i 10 minuter.

:bump:

Hihi det mesta är redan uppätet :angel:

Har bara några små hallongrottor i frysen kvar.. :laugh:

Det allra godaste (och enklaste!) kladdkakereceptet tycker jag är detta;

100 g smör
2½ dl socker
2 ägg
1½ dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker
1 nypa salt

Smält smöret i en kastrull. Blanda ner ägg och socker i kastrullen och rör om väl. Rör ner övriga ingredienser. Häll smeten i en smörad (ev bröad, jag gillar inte det så hoppar över, funkar lika bra!) form med löstagbar kant. Gräddas i 175 grader i 20 minuter!

Denna blir verkligen PERFEKT, och jag är INTE duktig på att baka, brukar misslyckas med det mesta :D
Dessutom blir det inte mkt disk iom att allt bara rörs ner i kastrullen ;)
Supergod, allra godast när den stelnat och är kall!

Baka mer nu så man får mer inspiration :D

Jag ska göra cupcakes att ta med till älsklingen på alla hjärtans dag, något tips på goooood frosting? :laugh:

Jag gillar creme cheese frosting med vaniljsmak!

Vaniljfrosting
Räcker till ungefär 20st cupcakes.

50g smör
200g färskost
500g florsocker
2 tsk vaniljsocker

Vispa smöret mjukt, tillsätt färskosten och blanda till en jämn smet. Tillsätt vaniljsockret och häll i florsockret, lite i taget och vispa ordentligt mellan varje gång. Ställ en stund i kylen så att den får stelna. Spritsa på cupcakesen. Det kan behövas mer florsocker, det beror pa vilken konsistens man vill ah pa frostingen, om den ska ha en hard yta eller inte.

Ibland brukar jag ha i lite pressad citronsaft och citronskal ocksa, för att fa en citronsmak pa frostingen. Beror lite pa vad för cupcakes jag gör och vad som passar till. Man kan även tillsätta kakao (ungefär 1 msk) om man vill ha chokladfrosting.

KL

Hade för övrigt tänkt att baka semlor till helgen när jag är hemma i sverige igen. Nagon som har ett smarrigt recept? Annars far jag ta mammas... :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka