Baka liten kaka

Sv: Baka liten kaka

dsc_0034_86208851.jpg

dsc_0028_86208806.jpg

Leilas chocolate chip walnut brownies

Ingredienser

350 350 g mjukt smör
6 6 dl strösocker
3 3 dl kakao av god kvalitet
1 1 dl ljus sirap
0.5 0.5 tsk salt
6 6 st ekologiska ägg
3 3 dl vetemjöl
400 400 g vit kvalitetschoklad
300 300 g valnötter

Fudge glaze:

3 3 dl vispgrädde
1 1 dl mjölk
1 1 dl ljus sirap
1 1 tsk malen ingefära
400 400 g mörk kvalitetschoklad 70 %

Valnötter till garnering

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Vispa smör och strösocker vitt och poröst.

3. Blanda i kakao, sirap och salt.

4. Rör i ett ägg i taget och vänd sist ner vetemjölet i smeten.

5. Hacka chokladen grovt och vänd ner den och hela valnötter i smeten.

6. Lägg ett bakplåtspapper i botten av en ugnsplåt med kant och fyll med smet.

7. Grädda kakan i mitten av ugnen i 15-25 minuter. Prova med en sticka, den ska vara lite kladdig.

8. Låt kakan svalna.

9. Fudge glaze: Koka upp vispgrädde, mjölk, sirap och malen ingefära och ta av kastrullen från värmen.

10. Finhacka chokladen och rör ner i den varma gräddmjölken så att chokladen smälter.

11. Bred ut glazen över kakan, låt den stelna i kylen och skär sedan i rutor.

A riktigt mäktigt!

Åt bara någon tesked, sen fick det räcka... resten får jobbet i morgon :D

Enligt önskemål så är detta receptet på:
Leilas New York cheesecake med lime

300 g digestivekex
150 g osaltat smör
1 dl strösocker
1 dl majsmjöl
2 tsk vaniljsocker
600 g Philadephia
2.5 dl kesella 10%
3 st ägg
1 dl vispgrädde
5 limefrukter
200 g vit choklad (gärna med citron/limesmak)

Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader, varmluft (annars 200). Smält smöret.

2. Krossa kexen i mixer och rör i det smälta smöret.

3. Packa blandningen hårt en form med löstagbar botten. Grädda botten i 10 minuter och låt den svalna.

4. Blanda socker, majsmjöl och vaniljsocker i en skål. Häll i kesella och färskost och vispa krämigt med en elvisp.

5. Höj temperaturen i ugnen till 200 grader. Tillsätt äggen och vispa väl. Häll i grädden lite i taget under vispning.

6. Smält chokladen i ett vattenbad och rör ner den i smeten. Riv skalet av 5 limefrukter & saft från 2. Blanda ner i smeten.

7. Fyll smeten över kakbotten. Grädda kakan i 30 minuter. Man kan täcka den med aluminiumfolie när den fått gyllene färg för att den inte ska bli för bränd. Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i 30 minuter.

8. Låt cheesecaken stå i kyl över natten eller 6-8 timmar för att den ska sätta sig och bli lättare att skiva upp i snygga bitar.

Senast ändrad:

Gud så gott med brytbröd, duktiga du!

Jag har slut på bröd så jag ska nog slänga in en fillimpa på bakning idag.

Jag kan säga att det luktar gudomligt från ugnen just nu :D Att gott bröd kan vara så enkelt!

Chili kan jag halvera degen och göra den i en rund botten med löstagbar botten. Får det plats tror du?

Jag har ingen aning, jag gör alltid bullar i långpanna. Eller menar du att göra bullar fast i en sådan form? Då kan det nog vara bra att halvera degen för det är precis att de får plats i en långpanna. Recepetet säger 34 men idag blev det 26 bullar och det fick inte plats mer heller.

dsc_0043_86768545.jpg

Kolla jag blev inspirerad av dig Chili. Bakade som du grahamsbröd & åt med en köttfärssoppa. Smarrigt värre!

Nu bakas det en blåbärskaka i ugnen och chokladmuffins står på tur, redo i sina muffinsformar :d ;)

Blåbärskakan blev jättegod :love:

Jag tar förresten gärna emot tips på vad man kan baka med frysta hallon, blåbär, smultron, rabarber samt vinbär! Tror ni man kan göra rabarberdricka (inte saft, mer som lemonad eller liknande) på fryst rabarber från förra året eller blir smaken skum? Det börjar ju komma rabarber nu och mor min tänker kasta allt från frysen men det vore ju lite skam ;)

Jag skulle baka muffins med hallonen och blåbären och smaksätta med massor av vit choklad.

*kl*

Igår bakade jag philadelphiabullar i långpanna fyllda med vaniljsmör. De ska ätas på onsdagsmötet på jobbet.

Ja hallonen hittade jag lite muffins- och kakrecept till. :) Det får väl bli en himla massa kräm på krusbären då hehe...

Vad är det för bullar? Matiga antar jag?

Nej, de är söta bullar. Bulldegen görs som vanlig kanelbulledeg ungefär, fast med mer mjölk och socker i, så den blir ganska så lös, nästan som en smet. När den har jäst trycker man ut den i en långpanna, gör små hål i den och fyller hålen med en blandning av philadelphiaost, mjukt smör, florsocker och vaniljsocker. Sedan gräddar man i ugnen. När den är färdiggräddad skär man upp den så det blir portionsbitar med en "smörgömma" i varje bit. Mycket gott. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka