backträning??

Sv: backträning??

Förlåt om jag blir OT nu, men vad är "bollsäte"? Vad innebär det? Hur gör ni? *nyfiken*

Jag är inte riktigt rätt person att svara, men om du söker på dressyrforumet på "bollsäte" så får du nog litet att läsa.

Jag gissar att cristobal tänker på ett säte där man har tyngdpunkten i nedre delen av magen och flyttar "bollen" (tyngdpunkten) efter hästens tyngdpunkt för att möta upp den och sedan successivt försöka påverka hästen att ändra tyngdpunkten dit man själv vill ha den.
I nedförsbackar är det ganska naturligt att hästens tyngdpunkt gör att man får luta sig lite framåt, mer eller mindre beroende på hur stark hästen är och hur bra balans den har. När man rider dressyr eller på rak mark är målet att den ska kunna vara mitt över hästen eller t o m lite bakåt, men det brukar ta ganska lång tid att komma dit så även där kan man få luta sig liite framåt för att komma åt hästens tyngdpunkt. Men det kräver sina magmuskler! :p

Jag tänker att då hästen går i nedförslut, så förskjuts tyngdpunkten något bakåt, den "sätter" sig, åtminstone en aning, beroende på lutningen. Om jag då vill utnyttja detta i träningssynpunkt så skulle man ju kunna flytta sin egen tyngdpunkt lite bakåt också.
Då måste hästen ju verkligen använda bakkärran, men man få kanske ta det efter hästens styrka - det är nog jobbigt.
Men jag kan inte säga att detta är ngt jag är säker på...

Nja, om du lutar dig BAKÅT i en nedförsbacke så kommer du blockera hästens rygg. Däremot kan man säkert komma till ett läge där man sitter rakt (men för hästen kommer det kännas som bakåtlut) när den är tillräckligt stark och lärt sig anpassa sig efter ryttarens tyngdpunkt. Sen beror det lite på hur brant backe det är, vissa backar är för branta för att det ska gå att sitta rakt även om hästen är stark. Nu menar jag rakt = lodrätt, blir större eller mindre vinkel mot marken beroende på lutningen i backen.

Förra kusen blev riktigt stark i terräng och backar och i enbart dålig terräng kunde jag sitta lodrätt, men flyttade ibland fram tyngdpunkten för att ge mindre belastning, särskilt om man gick i dålig terräng en längre sträcka. I nedförsbackar var det alltid lätt framåtlut som gällde men mycket mindre på slutet än från början. Fortfarande samma krav på magmusklerna dock :p

Det märkte man även när man bara harvar på ridbanan och ska be hästen samla sig. Den var känslig för vikt och tyngdpunkt (och sits och tanke) då blir det till att stabilisera sig och spänna magmusklerna som s*tan för att hjälpa hästen med balansen. Minsta lilla jag tappade balansen var det kört, även om hästen rent tekniskt sett var stark nog. En riktigt duktig ryttare/tränare sa en gång att för att ha tillräckligt bra balans för svår dressyr bör man kunna hoppa hinder på minst 130 utan händer... vilket säkert stämmer och mer därtill! :crazy:

kör på både upp o ned. men inte för många gånger. kör 1 gång/ ridtur i 1 vecka o sen 2ggr/ridtur i 1 vecka och sen kan du öka på lite i taget...
skritta enbart!!
att trava i uppförsbackar är mkt slitsamt för bak knän.
om du ska galoppera var nogran med att underlaget är jämnt och jämn mjukt/hårt. ej djupt.

lycka till!

Ja, jag försöker nog sitta i lod, det är nog det att det känns som att luta bakåt. Vill inte belasta framdelen mer än nödigt, men du kanske har rätt i det att man ska luta ngt framåt i nedförslut (måttligt). Är det riktigt brant intar jag avlastningssits - både uppför o nedför.

Jag skulle nog aldrig klara att hålla balansen i fältsits nedför (men rider man t ex galopp i nedförslut förstår jag att man gör det) däremot försöker jag att fördela vikten över låren enbart och lätta i rumpan. Att man blir väldigt "rak" i sina ben men fortfarande med knäna vinklade framåt och trycker upp rumpan lite.

Just det där med "att inte belasta frambenen mer än nödvändigt" vet jag faktiskt inte vilket som ger bäst resultat - om man balanserar om genom att GE hästen lite mer vikt fram så försöker ju den kompensera genom att samla sig för att hålla balansen, om man sitter rakt så går hästen som den normalt skulle ha gått (som regel, lite beroende på häst såklart). Alltså borde det bli samma resultat med skillnaden att metoden med lite framåtlut borde bli lite mer styrketränande för bakdel och rygg.. Sen finns det säkert hästar som är terrängsäkra nog att kunna balansera om utan att ryttaren lutar sig lite framåt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 151
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
686
Senast: miumiu
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar