Bäckenrotation

Cherarriduracell

Trådstartare
Flera hästar i min närhet dras med bäckenrotationer och det finns SÅ LITE att läsa om det, verkar det som? Vad kommer det sig av, vad beror det på? Blir de någonsin "bra" eller är det kiropraktorbesök som gäller med viss frekvens livet ut? Vad kan man göra? Var finns info att få? Någon som haft en häst med bäckenrotation, hur yttrade det sig, märkte ni av det? Blev det bra? Kom ni fram till någon orsak? Hit me :)

@Cherarriduracell beror nog på att "bäckenrotation" på häst är en "slaskterm" såtillvida att benämningen även är ganska missledande.
Det handlar snarare om korsled/SI led och låsningar och muskler i det sammanhanget . (Kors/SI leder).

Ett i sak roterat bäcken på en häst , blir väldigt "intressant" .

De gånger mina hästar har fått diagnosen bäckenrotation har det varit av equiterapeuter, origopater etc. Det vill säga personer som jag ibland i efter hand har ångrat att de fått behandla mina hästar. När jag åkt till veterinär med dessa hästar har det då aldrig nämnts som någon bäckenrotation i diagnos. Så just det här med diagnosen bäckenrotation som var och varannan häst i vårt stall råkat lida av, är något som även jag är nyfiken på vad det egentligen innebär?

Jag har alltså inget bra svar, utan kan bara konstatera att det varit en vanlig diagnos hos de alternativa behandlare jag anlitat genom åren.

De gånger mina hästar har fått diagnosen bäckenrotation har det varit av equiterapeuter, origopater etc. Det vill säga personer som jag ibland i efter hand har ångrat att de fått behandla mina hästar. När jag åkt till veterinär med dessa hästar har det då aldrig nämnts som någon bäckenrotation i diagnos. Så just det här med diagnosen bäckenrotation som var och varannan häst i vårt stall råkat lida av, är något som även jag är nyfiken på vad det egentligen innebär?

Jag har alltså inget bra svar, utan kan bara konstatera att det varit en vanlig diagnos hos de alternativa behandlare jag anlitat genom åren.
Vad har veterinären ansett varit orsaken till "besvären" equi benämnt bäckenrotation?

@Cherarriduracell beror nog på att "bäckenrotation" på häst är en "slaskterm" såtillvida att benämningen även är ganska missledande.
Det handlar snarare om korsled/SI led och låsningar och muskler i det sammanhanget . (Kors/SI leder).

Ett i sak roterat bäcken på en häst , blir väldigt "intressant" .
Slaskterm på slasktermen "vesvär från si-led"?

På vilket sätt menar du att hästar inte kan ha en äkta bäckenrotation?

Jag har haft två hästar som fått diagnosen bäckenrotation av alternativa behandlare. Hos veterinären har de fått annan diagnos.

Den första hade avlossningsfrakturer på bäckenvingarna plus skadat korsband.

Häst nummer två höftledsinflammation.

Båda friska och ridbara idag efter behandling.

Jag säger inte alls att bäckenrotation är något som inte finns. Det är bara det att jag själv aldrig riktigt förstått exakt vad det är, även efter förklaring av den som ställt diagnosen. Det är väldigt många hästar som fått den diagnosen i min omgivning förutom mina. Jag har svårt att säga om någon verkligen blivit bra av behandling för det. Bäckenrotation verkar mer vara ett uttryck eller samlingsnamn för problem med det området. De hästar jag sett har krävt behandling för något mer än bäckenrotation i slutändan. Ofta problem eller pålagringar i SI leden.

Veterinären jag har använt mig av, som även har vidareutbildning inom kiropraktik, förstod inte vad jag menade när jag pratade om bäckenrotation.

Jag tog ut en kiropraktor när min häst kändes lite lustig under ryttare. Kiropraktorn var efter en snabb undersökning stensäker på att hästen hade roterat bäcken, och att det "skulle bli bra med lite knäckande och nålar". Han blev inte bra så vi åkte iväg till klinik där hela hästen utreddes ordentligt och man hittade inflammationer i si-leden. Han har sprutats i si-leden två gånger, och har tagit ut en equiterapeut som fått lossa på lite spänningar emellanåt.
Jag skulle tro att det kiropraktorn sa var ett roterat bäcken egentligen var spänningar pga att han hade ont. Ångrar fortfarande djupt att vi inte körde iväg hästen till klinik direkt.

Bäckenrotation finns säkert men jag har aldrig hört någon veterinär eller equiterapeut nämna det, inte heller i samband med min häst som ändå har problem med bäckenet. Den enda som har påstått att min häst har ett roterat bäcken är en kiropraktor som inte ens behövde se hästen i rörelse för att veta var problemet låg :crazy:

Bäckenrotation verkar mer vara ett uttryck eller samlingsnamn för problem med det området. De hästar jag sett har krävt behandling för något mer än bäckenrotation i slutändan. Ofta problem eller pålagringar i SI leden.

Veterinären jag har använt mig av, som även har vidareutbildning inom kiropraktik, förstod inte vad jag menade när jag pratade om bäckenrotation.

Precis. Min ET och veterinär säger att en rotation på bäckenet i ordets rätta bemärkelse inte ens är möjlig på häst.

Om en häst på riktigt skulle ha bäckenrotation så borde den enligt mig inte kunna gå alls. Det borde inte gå att missa ens för en totalt oinsatt.

Jag har fått den uppfattningen att det som många kallar bäckenrotarion är när höftknölarna på hästen (de som är högt uppe på rumpan nära virveln) sitter olika högt.

Om man lossar dom musklerna som krampar uppe på ryggen/rumpan så brukar knölarna komma i jämnhöjd igen.

Min erfarenhet är att det oftast brukas bara behövas en, möjligtvis två behandlingar om det är någon som är duktig som gör det. Blir det inte bättre/återkommer hela tiden så är det något annat som spökar i bakgrunden.

Jag hade förr problem med bäckenrotation på mig själv. De kallade det så i alla fall.
På mig var ena halvan roterat i förhållande till den andra. Eftersom lårbenen fäster i varsin halva av bäckenet, hade jag en benlängdsskillnad, vilket jag inte har (i alla fall ingen mätbar) i normala fallet.
Manipulation, träning och ffa stretching för att bli rak och lyckas hålla det så behövdes.
Jag antar så här i efter hand att vridningen satt i SI-leden, trots att det är väldigt lite rörelse i den.

Kanske kallar ortoped/läkare/veterinär det andra saker men jag har sett hästar som varit sneda i kors och höftled som blir jämna efter behandling. Den kiropraktor vi använder till hästarna har nog inte använt ordet bäckenrotation, men om SI-leden är låst och ena sidans lårben roterat något framåt kanske det kallas bäckenrotation? Trots att det bara är en del av bäckenet som inte är helt ok?

Om ett bäcken skulle vara roterat så kan inte hästen röra sig, det skulle förmodligen leda till omedelbar avlivning... ett mycket egendomligt uttryck! Likaså när man läser att kiropraktor/equiterapeut "flyttat på en kota"!. Man flyttar inte några kotor för det leder till förlamning! Och det skulle krävas ett mycket kraftigt våld för att för att göra detta.

Bäckenet på en häst är väldigt orörligt så att det skulle rotera är väldigt osannolikt. Däremot är det inte alls ovanligt med olika typer av SI-ledsskador. Misstänker man något som helst problem i det området så bör det ultraljudas. Det är det enda sättet man kan fastställa vilken typ av skada det rör sig om.

Vad har veterinären ansett varit orsaken till "besvären" equi benämnt bäckenrotation?

Slaskterm på slasktermen "vesvär från si-led"?

På vilket sätt menar du att hästar inte kan ha en äkta bäckenrotation?
En rotation är precis vad den omnämns som, roterad. Skulle bäckenet rotera, vilket är fysiskt omöjligt skulle häste inte alls kunna gå. Så ja, använder behandlare bäckenrotation, får det betraktas som en slaskterm. Det som däremot kan inträffa, är ett antal andra fysiska problem som kan ge symptom i bäcken, men där är inte bäcken en orsak.

Men
En rotation är precis vad den omnämns som, roterad. Skulle bäckenet rotera, vilket är fysiskt omöjligt skulle häste inte alls kunna gå. Så ja, använder behandlare bäckenrotation, får det betraktas som en slaskterm. Det som däremot kan inträffa, är ett antal andra fysiska problem som kan ge symptom i bäcken, men där är inte bäcken en orsak.
roterat åt vilket håll? "Tiltat" fram/bak eller vridet höger/vänster? Förstår inte VAR rotationen sitter, var det är (eller ja, inte är om det nu är omöjligt) vridet i förhållande till normalläge.

Men

roterat åt vilket håll? "Tiltat" fram/bak eller vridet höger/vänster? Förstår inte VAR rotationen sitter, var det är (eller ja, inte är om det nu är omöjligt) vridet i förhållande till normalläge.
Rotera eller tippat, det är en stor skillnad. Men det kräver stora krafter för att rubba ett bäcken, om så sker att som du anger roterar då vill jag påstå att det är riktigt illa.

Rotera eller tippat, det är en stor skillnad. Men det kräver stora krafter för att rubba ett bäcken, om så sker att som du anger roterar då vill jag påstå att det är riktigt illa.
Jag förstår fortfarande inte VAR rotationen sitter/vad som ändrat läge gentemot normalläge. Vad är det för lägesändring som är "rotation"?

Jag förstår fortfarande inte VAR rotationen sitter/vad som ändrat läge gentemot normalläge. Vad är det för lägesändring som är "rotation"?

Detta ska jag fråga min (och tillika hästens) osteopat nästa gång. Jag minns inte hans benämning men min högra höftkam blir gärna framåtroterad typ. Jag känner det själv o ligger jag på rygg är den högre tex. Rel lätt för honom att fixa. Nu är jag ju jättenyfiken efter alla era svar :D

Jag har en räddningshäst hemma som bland annat hade roterat bäcken, alltså bäcken rotation. Hennes vänstra bäcken var så snett och roterat att hon inte kunde sätta in bakbenen under sig.

När en häst vilar på ett bakben så sjunker ju bäckenet ganska avsevärt, eller hur? Ungefär så såg hon ut när hon stod på båda bakbenen. När hon vilade på det friska benet så var fortfarande bäckenet på andra sidan lägre än bäckenet på det vilande benet.

Detta kom troligtvis av att hon gått annorlunda pga inflammation i båda haserna samt att hon gått i flera år som ett benrangel så hon hade inga muskler som höll ihop henne.

Hon är 3,5 månad senare mycket bättre men är fortfarande inte tillräckligt stark i sin bakdel för att vi ska kunna sätta igång henne. Samma sak om hon går där det är halt så åker bakbenen direkt då hon inte orkar hålla emot medan mina andra hästar inte har några som helst problem.

Diagnos är ställd av både equiterapeut och veterinär.

Jag har en räddningshäst hemma som bland annat hade roterat bäcken, alltså bäcken rotation. Hennes vänstra bäcken var så snett och roterat att hon inte kunde sätta in bakbenen under sig.

När en häst vilar på ett bakben så sjunker ju bäckenet ganska avsevärt, eller hur? Ungefär så såg hon ut när hon stod på båda bakbenen. När hon vilade på det friska benet så var fortfarande bäckenet på andra sidan lägre än bäckenet på det vilande benet.

Detta kom troligtvis av att hon gått annorlunda pga inflammation i båda haserna samt att hon gått i flera år som ett benrangel så hon hade inga muskler som höll ihop henne.

Hon är 3,5 månad senare mycket bättre men är fortfarande inte tillräckligt stark i sin bakdel för att vi ska kunna sätta igång henne. Samma sak om hon går där det är halt så åker bakbenen direkt då hon inte orkar hålla emot medan mina andra hästar inte har några som helst problem.

Diagnos är ställd av både equiterapeut och veterinär.
Hittade vet någon mer "aktiv" hälta/skada som "underhöll" rotationen eller var det bara att hon gått länge och avlastat? Hur ser behandlingsplan ut, hur täta besök av ET?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 793
Senast: MML
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 624
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar