Bäckenrotation

Det finns ingen rotation, det är en slaskterm.
Om rotation är omöjlig, VAR är då punkten det "uppstår" rotation i och varför är det omöjligt?

Typ. kotleden är gångjärnsled med ett "spår" i, går därför bara att böja bakåt inte sidleds. VAR menar vissa (falskt) på att det finns rotation, vad är det i den punkten som omöjliggör rotation? Jag förstår inte vad som omöjliggör rotationen rent fysiskt. Det har INGEN i tråden svarat på mer än "hästen är byggd annorlunda så det GÅR inte" nä okej men VAD omöjliggör. VAD är rörelsen och VAD omöjliggör.

Om rotation är omöjlig, VAR är då punkten det "uppstår" rotation i och varför är det omöjligt?

Typ. kotleden är gångjärnsled med ett "spår" i, går därför bara att böja bakåt inte sidleds. VAR menar vissa (falskt) på att det finns rotation, vad är det i den punkten som omöjliggör rotation? Jag förstår inte vad som omöjliggör rotationen rent fysiskt. Det har INGEN i tråden svarat på mer än "hästen är byggd annorlunda så det GÅR inte" nä okej men VAD omöjliggör. VAD är rörelsen och VAD omöjliggör.

Om du googlar på "malinweb si-led" så hittar du väldigt tydlig och bra info om hur den delen av hästens kropp hänger ihop.

En rotation innebär att något roterar runt sin egen axel, ett bäcken har ingen egen axel, den är ej heller fristående utan ihop byggd med kroppen.

Sorry, ångrade mig. Tänkte ryggkota och undrade då vad "kotled" är för något men insåg sedan att du syftade på kota men inte som i ryggkota...

Visst menar du vänster bäckenled då ?
För man har ju bara ett bäcken ?
Men man har 2 SI-leder. En på varje sida om sacrum.
Bäckenet är ingen egen "skelettdel" utan är sammansatt av ett sacrum, tror det heter korsben på svenska (som tillhör ryggraden) och två höftben.

Jag har sett det på häst, dvs att höftlederna är på olika höjd, så något har definitivt varit snett. Jag har trott att det varit ena SI-leden som är lite låst, men det är endast ett antagande från min sida.

Det är otroligt lite rörlighet i SI leden både på häst och människa men jag som har kronisk inflammation i SI-lederna känner definitivt av om det är en bra eller dålig dag. Är jag nysprutad så är det en enorm skillnad på att sitta och gå mot när inflammationen är som sämst.

Jag kom på att Håkan Lundell jobbat mycket med detta, det finns en del intressant att läsa på hans sida för den intresserade. http://www.hakanlundell.se/main.php?menuId=108

Hittade vet någon mer "aktiv" hälta/skada som "underhöll" rotationen eller var det bara att hon gått länge och avlastat? Hur ser behandlingsplan ut, hur täta besök av ET?
Inget mer utan är bara detta som påverkar kroppen så att säga. Hon hade en väldigt påverkad lever med samt vassa tänder men det har inte med detta att göra.

Hon ska enbart gå i hagen (gjort i 3 månader) för att bygga upp sig i sin egen takt med fri tillgång på bra grovfoder. Equiterapeuten räcker 1 gång i månaden då jag gör underhållet mellan gångerna själv som ska göras varje dag. Är man inte kompetent nog eller tycker det är svårt så måste besöken vara oftare :)

Hon är mycket mycket bättre nu 3 månader senare men har fortfarande långt kvar innan hon är så pass bra att vi kan skritta henne. Men i morgon ska vi börja med små korta promenader så får vi se vart det leder :)

Men man har 2 SI-leder. En på varje sida om sacrum.
Bäckenet är ingen egen "skelettdel" utan är sammansatt av ett sacrum, tror det heter korsben på svenska (som tillhör ryggraden) och två höftben.

What ? Ja precis ang SI- lederna/korslederna . Men att säga att det är "vänster bäcken" blir ju helt galet .
Bäcken BENET är ett ben. I övrigt är det ju precis så som du skriver .
Det är ju just sammanhanget folk försökt förklara här i tråden och att termen/diagnosen bäcken ROTATION är felaktig . Det är inget bäcken som är roterat.
Hästen kan ha spänningar i muskler , muskelfästen och problem med leder relaterade till bäckenet . Tex höftlederna. Orsaken till detta kan vara mångfaldig .

Senast ändrad:
What ? Ja precis ang SI- lederna/korslederna . Men att säga att det är "vänster bäcken" blir ju helt galet .
När jag läste anatomi för typ 100 år sedan fanns det inget ben som hette bäckenBENET, tror inte de döpt om dem sedan dess heller. Bäckenet består av 3 ben som jag skrev ovan, 2 höftben och ett korsben. Dessa bildar bäckenet.
Man får nog benämna det med rätt skelettet eller kanske säga vänster del av bäckenet eller så.

När jag läste anatomi för typ 100 år sedan fanns det inget ben som hette bäckenBENET, tror inte de döpt om dem sedan dess heller. Bäckenet består av 3 ben som jag skrev ovan, 2 höftben och ett korsben. Dessa bildar bäckenet.
Man får nog benämna det med rätt skelettet eller kanske säga vänster del av bäckenet eller så.

Må så vara, men fortfarande så pratar man om en led om man ska ställa någon diagnos . Dock så är ju även SI/korsbandslederna som diagnos debatterat det också och varit i decennier , ffa utifrån att de inte är så lätta att varesig diagnosticera eller behandla, vilket många terapeuter av olika titlar påstår att de gör dagligen dags...

Det är ju just sammanhanget folk försökt förklara här i tråden och att termen/diagnosen bäcken ROTATION är felaktig . Det är inget bäcken som är roterat.
Hästen kan ha spänningar i muskler , muskelfästen och problem med leder relaterade till bäckenet . Tex höftlederna. Orsaken till detta kan vara mångfaldig .
Du editera lite när jag redan svarat, så jag lägger till lite.
Jag har inte sagt att rotation är rätt benämning. Jag vet inte om det går och i så fall vad den rätta benämningen är, har inte diskuterat detta med min kiropraktor o veterinär då jag inte har någon sned häst.

@lundsbo nej absolut - ämnet är ju dock riktigt intressant i det att diagnoserna är så friskt omdebatterade senaste decennierna och samtidigt så frekvent ställda på vissa håll.

Jag har tack och lov genom alla år också sluppit sådana snedheter på mina hästar men känner många på nära håll som tyvärr dras med problemet. Gillar att diskutera och ffa fråga min egen och andras ETs samt veterinärer och känner mig utifrån det rätt ajour med åsikterna :)

Må så vara, men fortfarande så pratar man om en led om man ska ställa någon diagnos . Dock så är ju även SI/korsbandslederna som diagnos debatterat det också och varit i decennier , ffa utifrån att de inte är så lätta att varesig diagnosticera eller behandla, vilket många terapeuter av olika titlar påstår att de gör dagligen dags...
Jag tror att det är ganska svårt att diagnostisera på häst. Jag får åka magnetkamera för att se hur illa det är med mina si-leder. Går inte att se ödem mm på annat sätt, vanliga pålagringarna kan ses på röntgen. Antar att det inte är lättare på häst.
När de sprutar mina så kollar de med ultraljud för att se att de är på rätt ställe så själva leden sitter en bit in, gissar att de är liknande på häst.

Även om åsikterna om att Si-lederna är ett överdiagnosticerat område tycker många att deras hästar är hjälpta av behandling där, medan andra hävdar att leden förbenas vartefter.

@lundsbo precis. Dock har jag missat teorier om att SI lederna förbenas ? Menas det som med utläkt spatt då ? Att hästarna kan fungera ändå i arbete ? :confused:

De ET's och veterinärer jag känner som anser att SI leden inte kan manipuleras gör det bland annat utifrån hur svårt det är på människan , och då ligger SI lederna på häst oerhört djupt nere.

Jag vet att många upplever och erfar förbättring precis som du skriver . Jag misstror inte det alls. Gjorde jag det vore jag ju ett totalt d-hvd rent ut om jag påstod att alla hittar på :cool:

Däremot så är jag övertygad om, vilket jag skrev om i mitt tidiga inlägg i tråden, att om hästen behöver träffa ET hela tiden regelbundet för behandling utifrån en diagnos som heter "bäckenrotation" eller "SI led/er" då samma problem kommer tillbaka hela tiden, så är diagnosen inte rätt utan problemet är något helt annat i grunden och diagnosen är då föreutom missvisande , dessutom sekundär isåfall .

Senast ändrad:
Däremot så är jag övertygad om, vilket jag skrev om i mitt tidiga inlägg i tråden, att om hästen behöver träffa ET hela tiden regelbundet för behandling utifrån en diagnos som heter "bäckenrotation" eller "SI led/er" då samma problem kommer tillbaka hela tiden, så är diagnosen inte rätt utan problemet är något helt annat i grunden och diagnosen är då föreutom missvisande , dessutom sekundär isåfall .

Jag är definitivt av samma åsikt när det gäller ovanstående.

Jag tror att det är ganska svårt att diagnostisera på häst. Jag får åka magnetkamera för att se hur illa det är med mina si-leder. Går inte att se ödem mm på annat sätt, vanliga pålagringarna kan ses på röntgen. Antar att det inte är lättare på häst.
När de sprutar mina så kollar de med ultraljud för att se att de är på rätt ställe så själva leden sitter en bit in, gissar att de är liknande på häst.

Undersökningen på häst görs rektalt med hjälp av ultraljud. SI-lederna på häst sitter såpass djupt in att det i princip är omöjligt att se något med vanlig röntgen. De krävs dock en veterinär med goda kunskaper i att avläsa ultraljudsbilderna.
Jag har själv haft häst som hade en kraftig pålagring på högra SI-leden. Tittade man på hans höftbensknölar så var de definitivt inte i samma höjd. Det gick tyvärr inte att få honom smärtfri så han fick somna in.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 122
Senast: QueenLilith
·
Kropp & Själ Kanske ger jag mig ut på farligt vatten nu, men, då får det väl vara så, då. Jag har en längre tid varit sjukskriven på grund av...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 568
Senast: Squie
·
Hemmet Vi har, av flera olika orsaker, börjat ha lite tankar kring att eventuellt flytta och "byta stad", men har lite svårt för att veta var...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
8 793
Senast: MML
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 624
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar