backande häst

Sv: backande häst

tack så hemskt mkt för alla fina och super bra tipps.:D
Idag skulle jag ut och rida i skogen tänkte jag. men innan vi ens hade kommit i väg ordenkligt så backade han in i en vetrave och jag kunde inte styra bort honnom el stanna han på något vis. Och det resulterade med att han fick panik och stegrade så jag landade med rygen mitt på vetraven och spräckte muskeln vid skulderblat, så dagen tillbringades på akuten. Så fort jag blir bra igen tänkte jag testa metoden med att backa, har faktiskt provat den lite men när jag ger han komando att han får backa och han gör det (när jag tillåter han att han gör det) tvärstannar han och inte rör sig en meter ist och hoppar lite på frambenen.

det konstiga är att han aldrig gör ngt när vi rider i ridhuset,bara när vi är på väg dit eller riderutomhus. men hur kul är det att sitta och gnata i ett ridhus gämt egentligen:O
Jag vill ju ut i naturen:)

Jag kan sätta pengar på att din häst aldrig mer kommer backa pga istadighet efter den händelsen! Så ditt problem är nog löst nu :D

Hoppas att din muskel läker ok.

Jag kan sätta pengar på att din häst aldrig mer kommer backa pga istadighet efter den händelsen! Så ditt problem är nog löst nu :D

Hoppas att din muskel läker ok.

hahah ja det kan man hoppas på, nog fick han en chook alltid, i dag när jag kom tillstallet för att se hur han mådde var han ko lugn , vilken an aldrig brukar vara.

tackar tacka, ja det hoppas jag med. men det gör den nog,:rofl:

Ja ibland får man prova sig fram mellan metoderna. Det finns ju alltid någon som passar.

det konstiga är att han aldrig gör ngt när vi rider i ridhuset,bara när vi är på väg dit eller riderutomhus. men hur kul är det att sitta och gnata i ett ridhus gämt egentligen:O
Jag vill ju ut i naturen:)

Om det här händer när ni är ute och rider själva, så är det ganska uppenbart var grunden till problemet finns, nämligen brist på ledarskap.

Hästar är flockdjur och när ni rider iväg ut från gården så lämnar ni flocken. Om hästen ser dig som sin ledare (= någon som den litar på i alla situationer) så uppstår inga problem, då promenerar den snällt iväg från flocken med sin ledare. Om inte, ja då konstrar den och vill helst hem till sin flock.

Från ryggen, vid ridning, så bygger man ledarskap genom att se till att man alltid är den som bestämmer. Den som bestämmer vägen, tempot osv. Det är ibland väldigt lätt hänt att man omedvetet låter hästen bestämma. Exempelvis, kanske brukar man trava (eller galoppera) på en viss sträcka. och nästa gång man kommer dit så börjar hästen trava. Man tänker inte på att det faktiskt var hästen som tog initiativet/kommandot till att börja trava eftersom man ju "ändå tänkt trava där". Men hästar är väldigt konsekventa och närvarande, så såna "detaljer" gör att hästarna ibland tar över och blir besvärliga.

En bra övning är också att känna av var hästen vill gå, drar den åt höger så sväng åt vänster, och tvärt om. Se till att det är du som bestämmer vart ni går. Det här är lika viktigt att tänka på i ridhuset/på ridbanan som ute.

Vore jag du skulle jag försöka hitta en bra hästmänniska i din närhet som kan det här med ledarskap och få hjälp med lite övningar från backen, det är det bästa och enklaste sättet att bygga ledarskap. Och med tanke på ditt besök på akuten, så skulle jag göra det så snabbt som bara möjligt. Nästa gång kanske du blir kvar på sjukhuset....

Lycka till!

Så fort jag blir bra igen tänkte jag testa metoden med att backa, har faktiskt provat den lite men när jag ger han komando att han får backa och han gör det (när jag tillåter han att han gör det) tvärstannar han och inte rör sig en meter ist och hoppar lite på frambenen.
QUOTE]

Precis så brukar det bli, de vill inte backa när man säger åt dem, bara när de själva vill.
Det är då det är viktigt att du ser till att han backar! Ta i för kung och fosterland, tvinga honom att backa. Om det behövs, kliv av hästen, och se till att han backar. Du måste få igenom det du har bett honom om.

Om du ger upp, ja då har du lärt hästen något helt annat...
att han kan göra som han vill...

Och kom ihåg att du kan faktiskt styra och svänga även när ni backar, det är lite som att backa med hästsläp, man får göra lite tvärtom ;) men de brukar tycka att det är besvärligt så man kan få ta lite mer i tygeln än vanligt.

Bigganl:s variant med att "vika ihop" hästen och snurra är också ett bra sätt. Den kunde du ha använt dig av vid vedtraven, dvs ta tag ordentligt i ena tygeln så att du nästan får nosen i knät. Då hade han omöjligt kunnat backa rakt.

Grundprincipen är att göra det lätt att göra rätt, och besvärligt och jobbigt att göra fel.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 736
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 988
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama