backande häst

Sv: backande häst

Det här har jag varit med om. Det kan vara ganska jobbigt. Min häst hade en period för två år sen då hon gjorde så när jag var ute och red ensam. (hon backade över 500 n en gång) Hon tom travade baklänges och backade in i träd, staket mm. Jag löste det så på min häst att när hon stannade och började backa tog jag tag i ena tygeln och böjde hennes hals så att huvudet kom nära mitt knä. (ordentligt alltså) I det läget kunde hon enbart backa runt runt vilket är rätt jobbigt. Jag kunde inte driva eller använda spö på henne heller för hon blev bara arg. Jag lät henne snurra så och det tyckte hon var för jobbigt så hon stannade. Jag lät henne stå stilla så, fortfarande böjd, men ´med lös tygel. (jag hängde inte i henne alltså) Sen bad jag henne gå framåt. I början svarade hon med att backa igen. Hon fick alltså välja mellan att backa runt runt eller att gå framåt. Rätt snabbt valde hon att gå framåt istället. det var ju mindre jobbigt. Mycket beröm då.
Jag fortsatte konsekvent att ta tag i högertygeln och böja henne varje gång hon började backa. För varje gång backade hon mindre. Hon kan fortfarande komma på att försöka backa, men det räcker med att jag rör på högertygeln så ändrar hon sig och fortsätter framåt.
Ett bra sätt att lösa en situation utan att bråka med hästen. Var lugn och ge två val. Ett enkelt och ett svårt.

Senast ändrad:

Prova först med att släppa efter i handen ordentligt och tänka fram. Beröm vid minsta lilla tanke framåt från hästen.
Vänta ut utan att bli arg är det ända som hjälper i längden, och det finns massor av bra sätt.

Tänk framåt hela tiden i en period, bara framåt hela tiden, och när han stannar, brukar det vara som att försöka övertala en sten att röra sig (typ),ett tips : vänd hästen ganska "kraftigt" med ena tygeln, då rör de sig oftast lite, så då kan du utnyttja det och berömma massor efterssom han faktiskt rör sig. Har haft en lika dan häst, vägrade röra sig typ, men efter en månad med enbart possitiv framåt ridning började hon fatta vad det handlar om 90% framåttänk 10% förhållningar! Nu är hon hur pigg som helst, oftast lite för pigg men det är bättre än när de inte rör sig alls :bump:

en sak till, bara för att folk skriver att man skall lägga på spöt på rumpan på hästen, menar de kanske inte i den bemärkelsen att man skall "slå" hästen, spöt är faktiskt en framåtdrivande hjälp inte ett bestraffnings medel ( sen är det klart att det finns dom som inte lärt sig det, men det är iaf tanken med ett spö)

Har också fått kört backningsmetoden på några hästar och det har då funkat, sällan de backar utan att jag ber om det sen när man sitter upp. Men man har ju fått backat rätt långt, men den "dusten" har det ju varit värt. Vill hästen backa så fine, då backar vi :D :smirk:

Har också haft problem med min häst som i början backade/kastade sej bakåt/bockade på stället som protest om man krävde nånting hon tyckte var onödigt (typ gå från stallplan :crazy:).
Gjorde helt enkelt så att jag tog enbart i ena tygelt så att hon böjde på halsen och snurrade på stället i stället för att gå bakåt.
När hon stannade så bad jag henne en gång att gå frammåt, fortfarande med halsen lite böjd så det väl egentligen blir mer frammåt/åt sidan. Funkade inte det så snurrade jag henner mer och gjorde sen om allting en gång till förutom att jag samtidigt la till spöt när jag bad henne gå fram igen.

Efter några gånger gav hon helt enkelt upp och har inte gjort om det sen dess:D

Håller med om att du ska prova backa vidare eller snurra. Det ska vara jobbigt för hästen. Så fort hon ger efter/stannar, driv lugnt och låt henne bälja. Börjar hon backa gör du det jobbigt igen ( backar eller snurrar) Beröm så fort hon så mycket som tänker framåt! Och slå INTE, det finns betydligt bättre sätt.

slå den i huvet med spöet istället, inte hårt men de väcker en viss chock/uppmärksamhet! =) Beprövad metod, var de ända som funka på min gamla...

Jag skulle inte ens komma på tanken att bestraffa hästen genom att slå den i huvudet - du vill väl att den ska gå fram? Om bestraffningen kommer framifrån så tycker hästen att det är obehagligt att gå fram.

Mitt sto hade en benägenhet att stanna och börja rygga när vi lärde in galoppfattningar och hon inte orkade eller förstod. Då sträckte jag mig bak och petade med dressyrspöet på hennes has och hon slutade omedelbart att rygga. Så fort hon tog ett steg framåt igen berömde jag.

Immer

led in kusen på en liten volt, om det går...fortsätt på volt en stund å försök sen å rida rakt fram. börjar hästen baka så in på volt igen. kan bli som en uttröttnings metod eller att hästen lär sig att börjar den krångla så kommer den där jäkla volten igen...lika bra att gå fram i stället :)

Backa den ännu mer, mer än den själv vill! Tänk lugnt och fint: "aha, du vill backa? Ja men DÅ ska du få det"

Och så backar du hästen tills den själv kroknar och inte vill backa mer. Då tvingar du den att backa du typ 100 meter till!

Jag har provat det med stor framgång på flera hästar. Det funkar klockkrent.

Jag råkade ut för en riktigt j*klig häst för många år sen. Som bara struntade i allt och började backa. Det slutade med att jag backade den hela grusvägen runt sjön, nästan 2 kilometer. Det tog sin stund...

Men den hästen backade aldrig så igen. Hon konstrade faktiskt aldrig mera, inte på något sätt... Hon blev snarare en av de trevligaste och mest samarbetsvilliga hästarna. Tror hon gillade att någon tog kommandot och blev en ledare.

:bow::bow:

Har också fått kört backningsmetoden på några hästar och det har då funkat, sällan de backar utan att jag ber om det sen när man sitter upp. Men man har ju fått backat rätt långt, men den "dusten" har det ju varit värt. Vill hästen backa så fine, då backar vi :D :smirk:

Det funkar säkert på vissa hästar. Det funkade inte alls på min, men jag hittade ju snabbt en annan lösning. Många vägar bär till Rom.

En undran. Menar du att hon ska backa hästen på volt? Tror inte hästen är speciellt styrbar i det här momentet. Då skulle hon inte ha problem med backandet i så fall.

Ja, det var ju exakt som jag gjorde också. :)Det fungerade väldigt bra tycker jag. Det blev inget "bråk" utan hästen fick välja att snurra runt bakåt eller snällt gå fram.

Helt rätt tänkt tycker jag!
Oftast fungerar det där även på hästar som hela tiden vill ha fart och inte lyssnar när man vill sänka tempot - skänkla istället! Vill hästen ha fart, så ska den få fart! :D (OBS! Under KONTROLLERADE former.)

tack så hemskt mkt för alla fina och super bra tipps.:D
Idag skulle jag ut och rida i skogen tänkte jag. men innan vi ens hade kommit i väg ordenkligt så backade han in i en vetrave och jag kunde inte styra bort honnom el stanna han på något vis. Och det resulterade med att han fick panik och stegrade så jag landade med rygen mitt på vetraven och spräckte muskeln vid skulderblat, så dagen tillbringades på akuten. Så fort jag blir bra igen tänkte jag testa metoden med att backa, har faktiskt provat den lite men när jag ger han komando att han får backa och han gör det (när jag tillåter han att han gör det) tvärstannar han och inte rör sig en meter ist och hoppar lite på frambenen.

det konstiga är att han aldrig gör ngt när vi rider i ridhuset,bara när vi är på väg dit eller riderutomhus. men hur kul är det att sitta och gnata i ett ridhus gämt egentligen:O
Jag vill ju ut i naturen:)

Sätt den i "mer" arbete, ett arbete som är "obehagligt".
Det kan vara som någon skrev,,,backa hästen ännu mer eller få den till att gå runt på en liten,liten volt.

Den ska arbeta "obehagligt", det är straffet...bättre än slag.

Tycker absolut du ska prova att böja hästen kraftigt när jag gör såna dumheter. Det kan bli farliga situationer (har redan blivit tom)
När hästen är så kraftigt böjd kan den inte göra någonting annat än att gå runt runt, framåt eller bakåt, Den kan inte sticka iväg, stegra sig, bocka eller hitta på annat. Hålle den så och ge den ett val- att gå framåt. Låt den stå böjd tills den accepterar att gå framåt. Det är effektivt, hästen får ett val och inget tvång samt att det är en metod som inte tar bort riskmoment. Krya på dig och hoppas du får ordning på detta.

Backa den ännu mer, mer än den själv vill! Tänk lugnt och fint: "aha, du vill backa? Ja men DÅ ska du få det"

Och så backar du hästen tills den själv kroknar och inte vill backa mer. Då tvingar du den att backa du typ 100 meter till!

Jag har provat det med stor framgång på flera hästar. Det funkar klockkrent.

Jag råkade ut för en riktigt j*klig häst för många år sen. Som bara struntade i allt och började backa. Det slutade med att jag backade den hela grusvägen runt sjön, nästan 2 kilometer. Det tog sin stund...

Men den hästen backade aldrig så igen. Hon konstrade faktiskt aldrig mera, inte på något sätt... Hon blev snarare en av de trevligaste och mest samarbetsvilliga hästarna. Tror hon gillade att någon tog kommandot och blev en ledare.

:bow::bow:

Det funkar säkert på vissa hästar. Det funkade inte alls på min, men jag hittade ju snabbt en annan lösning. Många vägar bär till Rom.

Självklart är det ju så, en lösning funkar inte på alla hästar. Skrev bara vad som funkat på mig då jag inte provat något annat o inte behövt gå vidare med problemet för det varit löst sedan. Va bra att det ordnade sig för dig o din häst med!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 734
Senast: Freazer
·
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 988
Senast: Sel
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 063
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
259
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II