Plegga INTE!!!
Min häst konstrade också en hel del när jag precis fick honom. Han vägrade stå still vid sadling och upsittning, även när jag skulle borsta samt ibland vägrade han gå. (Sadel etc var rätt utprovat och han var kollad att han var fullt frisk). han tog övertaget ingen notis om att jag fanns där.
Allt handlade dock om att testa - hur långt han kunde gå. Tyvärr fick han gå ganska långt för förra ägaren ( varav skälet att de sålde honom) så jag fick verkligen försöka sätta honom på plats. Dvs överbevisa honom att det var jag som var ledaren.
Vid sådana här situationer får du tänka att du är stor, stark och med mycket erfarenhet så hästen litar på dig som ledare.
Säg åt på skarpen, med rösten, kroppen - vita med armarna, slå dig för bröstet och stampa i marken - var en stor gorilla med andra ord
Ingen häst sätter sig upp mot en sådan.
När du sitter på hästryggen och hästen bara vägrar, backar eller skiter i dig.
Där har jag fått tipsen av en NH-tränare att ta i ena tygeln. Få nosen ändå in mot ditt ben - den kommer antagligen snurra runt ett tag innan den förstår vad du menar. När den står still, lätta tygeln och klappa den över nosryggen.
Hjälper inte det - hoppa av och led den en bit, sitt upp och prova igen. Allt kan man inte vinna med kamp och hästar bråkar och konstrar oftast för att de ifrågasätter ditt ledarskap ( om det inte är för att de har ont). En ledare vinner inte allt genom att kuva utan det mesta vinns för att man känner sig säker på att ledaren fattar rätt beslut.
Tänk varje gång; är det för att hästen är osäker på något - hoppa av, klappa den och visa vägen.
Är det för att testa dig, visa din styrka - var en gorilla. Ofta räcker det - antagligen för att hästen tycker du ser så knäpp ut när du står där röd i ansiktet och hoppar. Ibland måste man dock lägga till spöt. Tänk bara på att spöet är ett hjälpmedel inte en straffningsmedtod