Det här verkar vara en bra tråd för mina funderingar;
Jag bor på ett ställe där det är flera små skogsskiften runt omkring vår mark. Stora delar av det har (tyvärr) slutavverkats till kalhygge, men ett par småsnuttar precis vid vår tomtgräns (omger 2 sidor av vår tomt) står kvar då det är en annan ägare enl uppgift av de som avverkade de stora kalhyggena.
Nu börjar de skogsområdena se VÄLDIGT ovårdade och ogallrade ut, döda träd, träd som halvligger, träd som hotar att falla in på vår tomt över vårt staket osv (en stoooor gran föll ner över staketet för några år sen, ren tur att den inte nådde hela vägen fram till vårt hus...)
Vem/vilken myndighet (?) vänder man sig till om man vill veta ägare till skogen och/eller kontrollera hur gammal skogen är/när den måste åtgärdas? Det är ju kanske så att bara för att skogen ser totalt ovårdad och ogallrad ut, så kanske den inte är det ur ett praktiskt perspektiv tänker jag som inte är påläst på skogsvård mer än bara ytligt
?
Det är ingen panik just nu för vår del, men kommer det ett gäng vårstormar till så kommer det nog bli rätt mycket plockepinn av gigantiska och ibland "döda/halvdöda" träd in på vår tomt.