Sv: Avskyr !!

*KL*

Under det som beskrivs är det inte okej - samtidigt är även jag förvånad över att hovis 'tolererat' arbetsmiljön. Men om han hade haft problem med den kunde han sagt ifrån.

Däremot, så min hovslagare (som fortfarande är min hovslagare) har två gånger dängt till min ena. Den ena gången hade JAG smällt till hästen om inte hovis gjort det, då den stod och bara var allmänt 'pestig' och gjorde sitt bästa för att driva hovslagaren till vansinne. På rent pin kiv av uttråkning alltså.

Den andra gången blev jag och hovslagaren rätt osams. Hästen stod och småryckte med ett bakben, anledningen vet bara hästen men mest troligt även där pga uttråkning. Hovis hade en dålig dag, var trött etc och ledsnade tillslut och smällde till hästen. Haken var att han inte släppte benet, och smällde till hästen på ett vis som sa 'flytta dig åt sidan!'. Vilket ju hästen då försökte göra på tre ben, varvid hovis blev grinig på hästen för den 'hoppade runt'. Jag konstaterade att 'det där blev inte så lyckat och det var inte hästens fel', hovis fräste tillbaka men lugnade sig sen. Och bad gången efter om ursäkt. Och sa därefter till om/när hästen står och rycker så att jag kunde korrigera den (det är ju inget som 'syns', men det KÄNNS säkert drygt som f*n). Sen började vi dessutom sko bak först, lägga in halvtidsvila och lite andra åtgärder så både ponny och hovis skulle få det lättare.

Men slag med tillhyggen, slag mot HUVUDET osv - inte med mindre än att hästen anföll hovslagaren typ, dvs hovis var av nöden tvungen för sin egen hälsa/säkerhet och avbryta t ex var inget alternativ.

Finns många bra hovslagare med. Hade en som din som var vedervärdig mot min häst, han var rätt så ung då och betedde sig lite, men hovis gjorde saken bara värre med att börja slå. Så det var första och sista gången med den hovslagaren.

Nu uppför han sig exemplariskt :).

när jag läser den här tråden får jag en flashback och minns när jag i början av min karriär skodde häst åt en bukefalist (vet dock inte om hon var det då, men det är en annan historia... :p)
Den hästen brukade bli ganska jobbig sådär i halvtid ungefär. Nu, 14 år senare, minns jag inte hur vi kom på det :p men faktum är att lilla hästen helt enkelt blev kissnödig. Hon fick gå in i boxen och kissa, sen ut på gången igen.... Funkade skitbra!

Det där med kissnödig är väl lite av en klassiker? Alltså just när en häst som normalt inte brukar 'konstra' börjar trassla, och sen inser man 'aha, kissnödig!' Så är ju väl värt att prova =)

(Som spinoff, mitt fullblod D var en darling att sko, men skickades alltid in i boxen i halvtid ändå. Helt enkelt för han inte alls drog sig för att pinka på gången om behov uppstod. Helt obekymrat - men blir lite trist arbetsmiljö för hovis sen ;))

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 686
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 353
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 441
Senast: Amk
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 614
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka