Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag måste säga att du haft en otroligt tolerant hovis som ö.h.t gått med på att sko hästarna utomhus utan uppbindningsplats inne osv! Jag vet INGEN hovslagare som skulle acceptera såna arbetsförhållanden!
Många hästägare förstår inte riktigt vad hovslagarna kan utsättas för under sitt arbete. Man förväntas stå ut med hästar som kliver rätt över en (och ens skolåda), som sparkar, rycker, biter och trycker upp en i väggen - detta är våran vardag och då kan tyvärr hovslagarens tålamod tryta. Oftast handlar det om att hästarna aldrig fått lära sig att stå still medans man arbetar med deras hovar, är fulla av överskottsenergi eller helt enkelt är så bortklemade så de har alltid fått sin vilja genom och inte behövt lära sig att ha tålamod.
Det är stor skillnad att sko travhästar och privata ridhästar, jag tvivlar på att det handlar om ras.
Samtidigt som hästägarna ofta säger att de aldrig skulle stå ut med det yrkesval hovslagaren gjort så gör de sällan mycket för att underlätta hovis arbetsmiljö. Som ex kan nämnas 2 hästar som uppbundna har slitit sig loss när jag arbetat med hovarna och det var ren tur bägge gångerna att jag inte blev träffad av ett inferno av hovar tills grimmorna äntligen brast. När jag sedan begär att hästarna fortsättningsvis ska stå lösa medans de hålls i grimskaft så gnälls det över att de måste stå stilla och vänta ist för att hinna med mockning osv under tiden.
Jag har insett att ingen kommer tacka mig den dagen jag ligger med bruten nacke och ställer nu högre krav på mina kunder. Tidigare såg jag bråkiga hästar som en utmaning men nu händer det mer och mer att jag nekar sådana hästar för jag vill inte bli skadad. Då får man ofta höra att man är rädd
Jag menar inte att du är en av dessa hästägare och jag har många underbara kunder också såklart, men jag ville bara ge en annan bild av hur det kan se ut. Som många kollegor till mig säger:
-Hästarna är sällan något problem, det är kunderna som är problemet.
Jag funderar på varför hovslagare inte tar ut timpeng istället för per sko/hov? Då kan de med besvärligare hästar stå för den extra tid det tar för hovslagaren att göra sitt jobb.
fast det är ju det jag säger Hambo. Din hovslagare var oerhört schysst att sko ute, vare sig solen sken eller inte. Vet som sagt INGEN hovslagare som skulle sko under såna arbetsmiljöförhållanden, vare sig ur säkerhetsperspektiv eller annat.