Sv: Avskyr !!

Jag måste säga att du haft en otroligt tolerant hovis som ö.h.t gått med på att sko hästarna utomhus utan uppbindningsplats inne osv! Jag vet INGEN hovslagare som skulle acceptera såna arbetsförhållanden!

det låter dock som denne skulle behövt ha sagt ifrån ang. detta snarare än att tappa humöret och skälla på hästarna.

Många hästägare förstår inte riktigt vad hovslagarna kan utsättas för under sitt arbete. Man förväntas stå ut med hästar som kliver rätt över en (och ens skolåda), som sparkar, rycker, biter och trycker upp en i väggen - detta är våran vardag och då kan tyvärr hovslagarens tålamod tryta. Oftast handlar det om att hästarna aldrig fått lära sig att stå still medans man arbetar med deras hovar, är fulla av överskottsenergi eller helt enkelt är så bortklemade så de har alltid fått sin vilja genom och inte behövt lära sig att ha tålamod.
Det är stor skillnad att sko travhästar och privata ridhästar, jag tvivlar på att det handlar om ras.

Samtidigt som hästägarna ofta säger att de aldrig skulle stå ut med det yrkesval hovslagaren gjort så gör de sällan mycket för att underlätta hovis arbetsmiljö. Som ex kan nämnas 2 hästar som uppbundna har slitit sig loss när jag arbetat med hovarna och det var ren tur bägge gångerna att jag inte blev träffad av ett inferno av hovar tills grimmorna äntligen brast. När jag sedan begär att hästarna fortsättningsvis ska stå lösa medans de hålls i grimskaft så gnälls det över att de måste stå stilla och vänta ist för att hinna med mockning osv under tiden.
Jag har insett att ingen kommer tacka mig den dagen jag ligger med bruten nacke och ställer nu högre krav på mina kunder. Tidigare såg jag bråkiga hästar som en utmaning men nu händer det mer och mer att jag nekar sådana hästar för jag vill inte bli skadad. Då får man ofta höra att man är rädd:crazy:

Jag menar inte att du är en av dessa hästägare och jag har många underbara kunder också såklart, men jag ville bara ge en annan bild av hur det kan se ut. Som många kollegor till mig säger:

-Hästarna är sällan något problem, det är kunderna som är problemet.

Jag måste säga att du haft en otroligt tolerant hovis som ö.h.t gått med på att sko hästarna utomhus utan uppbindningsplats inne osv! Jag vet INGEN hovslagare som skulle acceptera såna arbetsförhållanden!

Jag håller med. Nu är det inga problem för mig, för jag lastar mina hästar var sjätte vecka och åker till min hovis som bor drygt 6 mil bort. Han (de) är helt enkelt bäst, och det är värt varenda mil att åka dit :)! Då vet jag också att allt är ordnat på bästa sätt med belysning, uppbindningar, etc och jag behöver inte fundera på om miljön fungerar för hovis - för det gör den ju. Att det sedan finns en bekväm soffa för mig att sitta i när jag väntar, det är bara ett plus :)! Jag brukar oftast ta med någon fika, och jag tror att det uppskattas...

kl

Tyvärr finns det en hel del hovisar som bär sig åt sådär. För många år sedan hade jag en jättebra hovis till min ponny, hon stod som ett lamm när han fixade med henne. Tyvärr blev denna hovis tvungen att sluta sitt jobb som hovis.

Fick tag på en annan och det blev en vidrig historia. Han dängde och slog och hästen drog i benen och hade sig. Svårt för mig i det läget att se till att min häst var uppfostrad då hon var det med förra hovisen. Detta blev en skräckupplevelse för henne och när nästa hovis kom var hon inte helt lätt att sko, drog mycket i benen. Denna hovis gjorde sitt jobb men sa sedan till mig att han inte kom överens med min häst och inte vill fortsätta sko henne framöver. Mycket proffsigt hanterat enligt mig.

Stötte sedermera på första hovisen och han stod som ett frågetecken då hästen alltid varit from som ett lamm. Som tur var hade han fått nys om en hovis som hade ledig "plats" och denne funkade det bra med. Att han tyvärr var periodare och inte alltid dök upp som planerat blev till slut ett för stort problem och jag var tvungen att leta vidare.

Nu har jag inte ponnyn kvar, men har en perfekt hovis som skor ponnyns dotter och har gjort så i flera år. Honom är jag rädd om!

Hovisar får gärna ha massa att anmärka på, de ska naturligtvis ha en bra arbetsmiljö med "säkra" hästar. Men detta får ju ALDRIG gå ut över hästen:mad:

Många hästägare förstår inte riktigt vad hovslagarna kan utsättas för under sitt arbete. Man förväntas stå ut med hästar som kliver rätt över en (och ens skolåda), som sparkar, rycker, biter och trycker upp en i väggen - detta är våran vardag och då kan tyvärr hovslagarens tålamod tryta. Oftast handlar det om att hästarna aldrig fått lära sig att stå still medans man arbetar med deras hovar, är fulla av överskottsenergi eller helt enkelt är så bortklemade så de har alltid fått sin vilja genom och inte behövt lära sig att ha tålamod.
Det är stor skillnad att sko travhästar och privata ridhästar, jag tvivlar på att det handlar om ras.

Samtidigt som hästägarna ofta säger att de aldrig skulle stå ut med det yrkesval hovslagaren gjort så gör de sällan mycket för att underlätta hovis arbetsmiljö. Som ex kan nämnas 2 hästar som uppbundna har slitit sig loss när jag arbetat med hovarna och det var ren tur bägge gångerna att jag inte blev träffad av ett inferno av hovar tills grimmorna äntligen brast. När jag sedan begär att hästarna fortsättningsvis ska stå lösa medans de hålls i grimskaft så gnälls det över att de måste stå stilla och vänta ist för att hinna med mockning osv under tiden.
Jag har insett att ingen kommer tacka mig den dagen jag ligger med bruten nacke och ställer nu högre krav på mina kunder. Tidigare såg jag bråkiga hästar som en utmaning men nu händer det mer och mer att jag nekar sådana hästar för jag vill inte bli skadad. Då får man ofta höra att man är rädd:crazy:

Jag menar inte att du är en av dessa hästägare och jag har många underbara kunder också såklart, men jag ville bara ge en annan bild av hur det kan se ut. Som många kollegor till mig säger:

-Hästarna är sällan något problem, det är kunderna som är problemet.

Det finns sedan en tid tillbaka en lagstiftning om arbetsmiljö för hovslagare..

Jag gillar det inte,, att det ska behöva lagstiftas om grundläggande hästkunskap.

Källa: Arbetsmiljö Verket

Länk (pdf) http://www.hovslagarforeningen.nu/media/adi_629.pdf

Utdrag sidan 7.
Hästar
Att sko eller verka hästar är en
uppgift som alltid ska göras i
utrymmen med bra belysning, bra
temperatur och utan drag. Golvet
får inte vara halt. Hästen ska vara
bunden på ett säkert sätt och
utrymmet runt den ska vara så stort
att du inte riskerar att bli klämd.
Se till att andra människor och hästar
inte stör arbetet.

Detta innebär inte att jag på ngt sätt tar hovisens aggerande i försvar. Snarare vill påpeka att all typ av våld mot sko/verkhäst ska anmälas.. Dessa kollegors "utförande" är en skam för kåren,, leder till dåligt ryckte inför samtliga kollegor och är heölt oaxeptabelt beteende.

Hambo: nu sitter ju jag här och skriver kollegor,,, det som inte framgår är om detta "va" en kollega, genomgått utbildning, är eller va medlem i SHF och är ansvarförsäkrad.

Det jag tänker på är att det finns massor av hantverkare som på sin fritid åker runt och skor hästar, många av dessa hantverkare saknar tyvärr det grundläggande,, hästkännedom.

Senast ändrad:

När solen sken och hans hund kunde springa fritt och kaffet stod framdukat, humlorna surrade och ett visst intresse av mitt extra hus fanns, då var det ingen som klagade på att vara utomhus ( alt inne i lösdriften ) .
Notera även att all skoning gick finfint då !

När så höstrusket infann sig så föreslog JAG att han skulle sko mina hästar inne i pappas stall i stället, för jag ville ju inte att han skulle ha det obehagligt !

Notera att även detta gått finfint tills i går !
Alla andra gånger har praktikanten varit med .

Självfallet ska hovslagare veterinärer etc ha en Just arbetsplats, det är redan inplanerat i mitt nya stall !

Hej från Hambo

Fy vad trist:( deti är alltid så mycket som ska fungera när det gäller hästar!

Jag hade ute en ny hovslagare idag, alltid nervöst! Men det gick bra:) hästen såg snygg ut i fötterna efter och hovslagaren var trevlig både mot mig och hästen!

Jag funderar på varför hovslagare inte tar ut timpeng istället för per sko/hov? Då kan de med besvärligare hästar stå för den extra tid det tar för hovslagaren att göra sitt jobb.

Såg inte ditt inlägg förut.... Jovisst är han utbildad med alla papper under kontroll ! Han är en av de bästa jag haft tills i går....... !
Som sagt , självfallet ska arbetsmiljön vara bra för hovslagare,det har inte varit problemet i vårt fall !

Hej från Hambo

fast det är ju det jag säger Hambo. Din hovslagare var oerhört schysst att sko ute, vare sig solen sken eller inte. Vet som sagt INGEN hovslagare som skulle sko under såna arbetsmiljöförhållanden, vare sig ur säkerhetsperspektiv eller annat.

Min hovslagare tog ut mer betalt på min gamla foderhäst som kunde vara ett riktigt mähä vid skoning jämfört vad det kostar med min jag har nu som är en riktig ängel. Dock inte i form av timpeng då, men i alla fall.

Jag hade en otrevlig upplevelse med hovslagaren förra måndagen faktiskt.
Min häst hade en tappsko, jag hade velat sko om alla fyra men det tyckte visst inte hovslagaren. Jag har inget stall (lösdrift) men har en rymlig gång i ladugården som är oisolerad och har vindnät på långsidorna, det var runt 18 grader där inne.
Korna stod och åt och var absolut inget störande problem.
Det gick bra med min häst men det tog en halvtimme att få på skon.

Sen skulle min systers häst skos och då tyckte hovslagaren att det var för varmt i ladugården så han började gå omkring på hela gården för att leta upp ett annat ställe att stå på, han nöjde sig med en maskinhall.
Hästen är av tung ras och vill gärna stå mot en vägg men det gick inte här, det fanns heller ingenstans att binda upp hästen.
Det gick väldigt dåligt, hästen blev trött och irriterad, det tog lång tid, han kunde inte bestämma vilken skostorlek han skulle ha utan höll på att ändra sig hela tiden, hovslagaren blev arg på både oss för att vi inte kunde ha hästen stilla och var riktigt otrevlig.
Hästen lutade sig bakåt om han var tvungen att ha uppe hoven för länge och det klarade inte jag hålle emot och då la hästen nästan sig ner på knä.

Till slut gick hovslagaren med på att gå upp till uppbindningsplatsen igen och då gick det lite bättre, han fick på en sko efter sammanlagt 1,5h och började verka nästa framhov, men då hade hästen tröttnat så nu går han i hage med bara en sko.

Det var första gången hästen fick skor och han verkade tycka det var obehagligt med sömmarna också. Hoppas inte det kommer gå lika dåligt på torsdag med ny hovslagare.

Jag funderar på varför hovslagare inte tar ut timpeng istället för per sko/hov? Då kan de med besvärligare hästar stå för den extra tid det tar för hovslagaren att göra sitt jobb.

Vet inte hur det är nu men när jag var aktiv hovslager tog vi utt extra avgift för besvarliga häster.
Corie bör vet!

fast det är ju det jag säger Hambo. Din hovslagare var oerhört schysst att sko ute, vare sig solen sken eller inte. Vet som sagt INGEN hovslagare som skulle sko under såna arbetsmiljöförhållanden, vare sig ur säkerhetsperspektiv eller annat.

Själv skulle jag aldrig ens påbörjat ett arbete under rådande förhållanden av flera orsaker.

1. Ur mitt och främst kundens hästs säkerhetsperspektiv.

2. Bristande förfållande utifrån Arbetsmiljö Verkets lagstadgade arbetsmiljölag.

3. I egenskap av att under inga omständigheter kunna stå för varesig kvalite eller självkänsla för att ha kunnat utföra ett fullgott arbete.

Och som nämts i flera inlägg,, att vara schysst för att sedan tappa besinningen (beroende på yttre omständigheter) och därmed framställa hela kåren som slaktare.

Nej,, det finns ett så stort intresse av seriösa hästägare som söker hjälp med ljus å lyckta att man faktiskt gör klokt i att vänligt men bestämt avböja yrkesutövande som kan leda till både det ena å andra.

Man har en grundtaxa och den utgår i från normala omständigheter både vad gäller arbetsmiljö och "normalhästen". Under omständigheter som inte tillhör det normala ska tilläggsavgifter alltid uttagas.

ex, under icke rådande normal arbetsmiljö, tillägg för tung häst, svårhanterad häst, extra materialkostnad, extra resekostnad ex ex så ska naturligtvis det även innebära en merkostnad för kunden.

Är inte kunden intreserad av att betala för rådande omständigheter eller jag anser att det för alla parter är bättre att inte ingå en affärsuppgörelse under rådande omständigheter så är det mitt val..

Jag väljer mina kunder precis under samma omständigheter som mina kunder väljer mina tjänster.

Ingen hästägare kan tvinga mig att utföra hovvård på deras individer,, jag kan heller aldrig tvinga en kund till att jag ska utföra hovvården på deras individer.

Jag tror att många hovisar ofta är lite för schyssta för att förr eller senare börjar förstå att dom blivit utnyttjade och då går allt åt helvete.

Det är naturligtvis svårt att veta för den som inte var med. Du ändrar ju dessutom din beskrivning ganska mkt mellan dina två första inlägg.
Jag tycker inte att en hovslagare ska slå hästarna i huvudet eller stickadem med raspen i magen eller annat otrevligt.

Men jag har full förståelse för att han/hon kan bli irriterad på hästar som är besvärliga. Min hovslagare berättar ibland om hur det kan gå till. Ett sådant jobb skulle inte jag vilja ha. Varför riskera att skada sig i sitt jobb? Jag tror att han i stort sett helt har slutat att åka till besvärliga hästar.

När jag läser din beskrivning så verkar det som om hästarna är ovana vid att vara i stallet. Varför släppte ni tex ut dem efterhand? Våra hästar är vana vid stallet och alltid lugna när hovslagaren är här. Men jag skulle aldrig komma på tanken att släppa ut dem en i taget (de är tre st) vilket beror på att de inte är vana vid det.

Min förra gamling var en riktig pärla att sko, enligt nästan alla hovslagare hon träffade på under sina 22 år.

Man behövde inte göra annat än ställa upp henne och låta grimskaftet hänga ner på golvet så stod hon stilla.

Utom 2 ggr....

Vid den 1a gången var jag inte med pga jobbet, men när jag nästa dag kom till stallet stod där en mycket ängslig och skärrad 5 åring med stora bulor på kroppen och blödande fötter....
Hovisen hade varit så onykter att han hade gett sej på henne då hon hade tagit ett steg åt sidan när han hade lutat sej mot henne. Plus att hon nog aldrig hade känt alkoholdoft tidigare för efter det blev hon lika ängslig varje gång någon luktade alkohol i hennes närhet... Hästar minns.....

2a gången var när hennes vanliga hovslagare skulle sko henne i det nya stallet....
Hon blev helt fullständig skengalen.... 2 lädergrimmor och flera grimskaft trasiga och en hovslagare och ägare som inte fattade någonting... Det tog över 2 timmar att få på 2 framskor.... Då slutade vi och hovis sa att han skulle komma om några dagar och göra ett nytt försök för helt klart var att det var något som inte var som det skulle....

Han kom 2 dagar senare och då stod vi ute på gårdsplanen och hästen var återigen samma coola lugna häst som hon brukar vara....

När hovis hade åkt kom stallägaren och sa att han skulle börja mocka ur grisakätten då han inte skulle ha några grisar denna höst...

Både hovis och jag är övertygad om att det var grislukten hon reagerade på för sen hade varken han eller nästa hovslagare några som helst problem.
Hovisen fick "familjeproblem" och vart tvungen att flytta och då fick jag leta en ny....

Hon jag har nu är en superdunderbar pärla :love:

Hon fick min gamla Lippa att stå nästan helt avslappnad när hon skoddes, men var det något så gullade hon med henne och tog alltid allt hon gjorde i samma ordning varje gång och lät henne ALDRIG stå med benen uppe för länge.
Hon skodde henne medans hon var 23 till hon togs bort 27 år gammal i december förra året.

Hon tackar tyvärr alltid nej till en fika efteråt men jag tipsade henne om stallplats när hon flyttade förra året, så det får väl kanske räknas då hon inte vill ha någon fika.

Kan även nämna att jag är en av 2-3 kunder som har förtroendet att få betala på "räkning" när jag får min sjukpension då skoningstidpunkten inte alltid sammanfaller med när jag har fått pensionen. Så jag tror hon tycker jag är en bra kund... eller ? ? ?

När jag läste detta inlägget kom jag genast och tänka på mitt gamla arabsto (nu avlivad sedan länge pga spatt).

Hade mycket bekymmer med att få henne skodd. Var stressad och ville INTE stå still. Hade henne uppstallad i privatstallet på ridskolan, och använde ridskolans hovvis de första gångerna. Men efter första skoningen gjorde han bara henne ännu mer stressad och rädd. Röt åt henne och använde raspen flitigt till att smälla till henne på låret. Tredje gången han skodde fick både hästen och hovvis nog. Det var mer krig på stallgången än skoning. Varpå han drämde till henne rejält och sa " Jag riskerar inte mitt liv för denna hästen"!

Det fick vara nog, för oss båda! Inte vill vi skada hovslagaren och vi vill heller inte stressa hästen ännu mer.

Efter den dagen var jag mycket bekymrad över hur jag skulle hitta en bra och lugn hovslagare som kunde ta sig den tiden som behövs. Många hovslagare tänker verkligen "Tid är pengar" och det ska vara hov upp, hov ner, klappat och klart!

Hursomhelst, jag hittade en underbar hovslagare som ville ge min häst en chans och han kämpade i över 2 timmar med att sko runt om första gången. Krävdes mycket tålamod. Men det funkade och det blev bara bättre och bättre varje gång. Efter 4-5 gången med nya hovvis var hon som ett lamm.

Så ur min synpunkt, är det inte bättre om man vet med sig att man har en stressad häst att hitta en lugn hovslagare som kanske inte måste åka på 5-6 andra skoningar efter din. Fråga honom om det. Bestäm innan när du beställer tid att du tycker att det är bättre om han kommer på en dag som han kanske inte har fullt så många skoningar.

Det kommer bli bättre i det långa loppet och för ALLA parter.

Bara ett litet tips som funkade för oss! :D

Jag skulle inte acceptera att min hovslagare smällde till hästen så där. Jag bytte hovslagare i våras efter att ha haft samma i många år, jag var väl egentligen inte så nöjd med honom redan tidigare men tänkte att det nog berodde mer på personkemi än något annat.

När jag fick hem min nya märr i våras var jag väldigt tydlig med att tala om att hästen inte varit skodd tidigare och antagligen inte var så värst hanterad, dessutom har hon väldigt lätt för att bli uppskärrad. Han verkade inte ta nån notis om det utan började rycka upp benen och hästen var inte alls bekväm med situationen. Hon visade tydligt att hon kände sig osäker men istället för att lugna henne så fick hon bara skäll, vilket ledde till att hon blev mer nervös. När hon så började rycka till sig benet fick hon en rasp i magen, vilket gjorde att hon kastade sig i full panik tills hon kom loss.
Hon var sedan så uppskrämd att hon stod och skakade på gången och det var i princip omöjligt att göra nånting med henne.

Hovslagaren fick åka från stallet med en halvskodd häst och när jag kom hem letade jag upp en ny. Hovslagaren jag har nu är precis tvärtemot den gamle, tålmodig och har arbetat upp ett förtroende hos hästen, som fick en tämligen dålig start efter den skoningen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 686
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 353
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 441
Senast: Amk
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 614
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka