Hambo

Trådstartare
Min hovslagare sa i dag tack och adjö !
Han gjorde det INNAN han började sko mina hästar .
Annars hade jag sagt tack och adjö !
Visst är han duktig på att sko hästar, men hästhanterings lektionen ( Om det finns sån på utbildningen ?) Har han missat. Man slår väl för 17 gubbar inte en häst som redan är uppstressad och har svårt att stå still !
Att hovslagare använder sig av sina verktyg och dänger till dom i sidan har jag accepterat till nu. Men när daskar dom i huvudet då blir jag förbannad .
Man behöver inte Rycka upp benen på mina hästar, man ber dom genom ett lätt tryck och då lyfter dom upp dom .

Måste jag börja med barfota hästar för att slippa elaka hovslagare ???

Hej från en arg morr ! Hambo

Sv: Avskyr !!

Precis vad jag tänkte!

TS det finns hovlsagare som är duktiga både på att sko, verka och hantera hästar. :)

Tillägg: Det gäller att vara rädd om dom! Bra arbetsmiljö, fika osv :love:

Min hovslagare sa i dag tack och adjö !
Han gjorde det INNAN han började sko mina hästar .
Annars hade jag sagt tack och adjö !
Visst är han duktig på att sko hästar, men hästhanterings lektionen ( Om det finns sån på utbildningen ?) Har han missat. Man slår väl för 17 gubbar inte en häst som redan är uppstressad och har svårt att stå still !
Att hovslagare använder sig av sina verktyg och dänger till dom i sidan har jag accepterat till nu. Men när daskar dom i huvudet då blir jag förbannad .
Man behöver inte Rycka upp benen på mina hästar, man ber dom genom ett lätt tryck och då lyfter dom upp dom .

Måste jag börja med barfota hästar för att slippa elaka hovslagare ???

Hej från en arg morr ! Hambo

Humm,,,, Det va ganska många år sedan hela Svesnak hovslagareföreningen blev inbjudna på Monty Roberts första Sverige besök. På Flyinge för att vara mera exakt va det. Vi va några medlemmar som hösten innan åkte över till England och talade om att vi gärna ville ha ett Sverige besök och att både hovisar och hästägare behövde lite mera hästkunskap.

Varken hovisar eller övriga personer ska tillgripa våld med verktyg/utrustning mot en häst men tyvärr händer det.. Tack å lov leder inte svenska hovslagarekåren den statestiken även om det inte ska uppfattas som ngt försvar. ALLT våld med tillhyggen ska omgående rapporteras till berörd myndighet/instans liksom all övrig form av djurplågeri.

Det framgår att minst en häst va uppstressad och hade svårt att stå still,, det framgår däremot inte orsaken till detta beteende.

För att försöka sätta sig in i arbetsmiljön så vore det bra om du kunde delge hela förfarandet,, inte bara att hovisen gjort sig skyldig till djurplågeri.

Det måste finnas en orsak till att hästen/hästarna kände sig otrygga.

Tro nu inte jag skriver detta för att ta en "kollega" i försvar för detta uppträdande är det värsta jag vet när det händer, har själv kastat ut en "kollega" på dyngstacken som tyvärr va på samma plats/samma tid.

En häst som ansåg sig mera ranghög än sin hovis gjorde det oxå, kastade ut mig på dygnstacken. :crazy:

Min 27-åriga dam har alltid varit "hovslagarens favorit", för att hon är så snäll, social, lugn och kontaktsökande, samt tydligt säger till när hon blir trött i sina gamla ben. Vi har hunnit med 7-8 hovslagare under de år jag haft henne pga flytt och att hovslagarna upphört med verksamhet eller bytt besöksområde.

Två senaste gångerna har jag tagit ut hovslagaren som är knuten till vår lösdrift, som även skodde Tima en gång i ett stall förra året och då inte hade några problem med henne, utan även uppskattade att hon ställde upp som trygghetshäst, när en problemhäst skulle verkas och skos.

Han plockade av henne skorna, verkade och skodde fram. Hon var störd av insekter och "talade även om" på sitt vis att hon började bli trött i benen och behövde en paus. Ändå gick framhovarna riktigt bra. Men när han kom till bakbenen, började hovslagen bli irriterad, härja och sa åt mig att jag var tvungen att mata henne eller göra något, för det gick inte. Han drämde till henne med hammaren i sidan och då sa jag att det räckte att han verkade henne bak, då jag ändå inte var igång mer än att jag promenerade henne vid hand. Han muttrade något om Domosedan nästa gång. Och visst, det är inte jag främmande för.

Men jag är ändå lite frågande för att en del hovslagare ska ha så bråttom att de behöver verka och sko hästar på löpande bandprincipen (Det var ingen mer häst i stallet som skulle verkas och skos efter min, en tidigare häst i stallet tramsade också. Men den tog han sig tid på att lägga på insektstäcke, som hängde på boxkanten på) och inte ta hänsyn till individen utan att man ska behöva sedera sin häst, i stället för att hovslagaren ska kunna ta en stunds paus och låta hästen vila sina ben. När andra hovslagare klarar det. Är man själv på dåligt humör, eller ur form av någon anledning, jag kan dock inte säga om det var så här... men man undrar ju, när det fungerat flera gånger förut. Då ska man inte låta humöret gå ut över hästen, vare sig man är hästägare, eller yrkesverksam person på uppdrag, anser jag.

Senast ändrad:

Okey, så här är/var det .
I början kom han hem till mig och skodde .
Jag har inget stall utan stod och höll i dom .
Fungerade alldeles utmärkt, tills det skulle regna en dag .
Jag föreslog då att jag skulle ta dom till pappas stall, en promenix på 10 minuter . Han hade då även en praktikant med sig som drog av skorna och hjälpte till. Allt var frid och fröjd .

Han vill sko alla mina hästar samtidigt ( var 7nde vecka ). En häst som nu är avlivad ( ej pga hovis !) behövde det, men inte dom andra .8-10 veckor är ok på dom . Nu ville hovis att jag alltid skulle ta mina hästar upp till stallet .
Ena hästen måste skos först för hon kan inte stå på box.
Därefter Allergikern för han ska inte stå inne
Sen kom då den sista och hon var nervig redan innan eftersom de andra gått ut . Jag föreslog att hon skulle stå så hon såg de andra, men hon var bufflig och stressig, men det funkade. Jag började dock tycka att hovis verkade trött efter de andra skoningarna . Det visade sig att häst nr 3 hade en hovböld som sprack när han höll på . Hon hoppade åt sidan ( ont ? Tjafs ) nerverna ? )
Då kom Raspen i sidan . Kan tillägga innan jag glömmer det att praktikanten inte var närvarande utan har börjat nån annanstans . Jag förslog att vi skulle flytta henne med nosen åt andra hållet, vilket han tyckte var ok . Han slet tag i hennes ben och då blev hon mer stressad, försökte sätta ned benet och han trodde hon skulle slå åt honom .

Han skrek åtminstone åt mig att hålla reda på hästen så hon inte vände rumpan mot honom samtidigt som raspen kom 1 gång 2 gånger i magen sen ett slag med knytnäven på Ganaschen !!

Jag tog tag i henne för så hon skulle kunna stödja sig mot väggen, då lyckades han sätta i några söm i sista hoven . Sen tog han sina grejjer och drog !

Jag har sett hans humör förut och det är när han inte har praktikanten med sig. Självfallet fattar jag att en hovslagare behövs även till barfota hästar, men det går säkert fortare att verka dom än att ta av skor och slå i nya .

Nu ska jag ha tag i en hovslagare som skor mina hästar efter deras behov inte efter hovslagarens !

Hovis var trött ( han sa det när han kom 20 min för sent ) men det ska verkligen inte gå ut över mina hästar !

Tack Coari för ditt inlägg, spånar gärna vidare vad jag kan göra nästa gång för nästa hovslagare !

Detta blev långt, kände att jag behövde skriva av mig . Känner mig som en jätte dålig hästägare som inte kunde försvara min häst !

Han varmskor, så en rimlig förklaring kan vara att häst nr 3 fick utstå ångorna från de andra hästarnas hovar + att det låter ganska rejält när " apparaten" för att värma och smida skorna sätts i gång .

Hej från Hambo

Senast ändrad:

Han vill sko alla mina hästar samtidigt ( var 7nde vecka ). En häst som nu är avlivad ( ej pga hovis !)

:rofl::rofl::bow:

Fast:cry: ett slag på rätt ställe i huvudet på en häst med rätt verktyg leder till avlivning..:mad:

OK,, du vet att hästar är vanedjur?? du vet att dom är flockdjur och att dom har sin inbördes rangordning???

Alla förändringar leder ofelbart till ett stressbeteende och orolighet i flocken..

Att sko hästar utan att ha möjlighet till att stå inomhus innebär ju flera olycksrisker,, halka vid regn och risk för att bli sparkad under sommaren när bromsarna är som värst. Vintertid förfrysnings skador och hösttid att man blåser bort, vårtid att man får fågelskitar i skallen.

Du får ursäkta men dina förutsättningar för detta strider mot lagen från Arbetsmiljö Verket.

Kan du dagligen arbeta in rutiner för dina hästar i din pappas stall så dom känner sig trygga med dom rutinerna så tror jag du har löst problemet.

För dagen så ser jag inte det som att varesig hästarna eller hovis arbetar utifrån någons behov.

Protest protest !!!
Förra gången han skodde dom under samma förutsättningar som i dag gick det utmärkt !
JAG tror att eftersom han redan innan han skodde dom sa att han skulle flytta, inte brydde sig så mycket som han annars har gjort .
Jag har även kört mina hästar till hovslagare och även där, trots bra uppbindningar inomhus etc har sett att hovslagare dängt till hästar som inte stått still .

Hästarna ÄR vana vid Pappas stall.

Nästa ställe jag flyttar till ska jag ha eget stall med en Djupborrad brunn där jag kan "råka" slänga i den som slår mina hästar !

Hej från Hambo

Delvis kl

Jag har några tankar och min första är såklart:

Det spelar ingen roll vad hästen gjort när den är stressad/skärrad/har ont, ett slag är absolut inte till någon hjälp! Hade det varit min häst, hade jag kastat ut hovis utan tvekan..

Och den andra tanken är, om man nu ska se det utifrån arbetsmiljö osv..
Borde inte hovslagaren vara såpass professionell att han/hon kan säga ifrån ang arbetsmiljön och säga att han får återkomma när problemet är löst? (om det nu är något problem dvs..)

Jag ser faktist det som en självklarhet.

kl

Efter att ha läst denna tråden håller jag stenhårt i min hovis som har skott min sura donna 2 gånger nu, tredje blir i Oktober. Han är lite purken mot mig, men han är så snäll och lugn med min knäppgök att jag blir alldeles glad i själen. Han varken skriker, bråkar eller slåss när damen försöker lägga sig på honom eller vevar runt benen. Han bara klappar och kliar henne när hon hetsar upp sig. :love:

Var det någon som betedde sig så med mina hästar hade personen inte fått göra färdigt jobbet. Skickade nästan hem min förra hovis en gång men både häst och hovslagare lyssnade på mig så denna gång gick det bra tillslut.

Men jag betalar för en tjänst och där ingår det hästvett. Sen är det ju mitt ansvar att hästen faktiskt går att sko och verka utan större bekymmer.

Så ska det inte behöva gå till.

Min som varit lite skruttig och både varit ryckig och sparkat lite på grund av att hon haft ont, klappar bara min hovslagare och
gullar med henne så att hon slappnar av och sträcker ut benen för honom, då går det så bra så! Min häst blir lika glad varje gång han kommer. :)

Du ska nog hitta er hovslagare också!

Har haft flera hovslagare med kort stubin tyvärr. Dom har åkt ut med huvudet före. En slog klubban i ryggen på mitt sto, precis bredvid ryggraden, det blev en varböld som sprack efter ett tag..:crazy: Visst var hon jobbig, hon blev väldigt misshandlad sina första år i livet, men höll man sig bara lugn gick det. Den andra slog mitt andra sto med raspen i huvudet flera gånger. Hon var bara ung och ohanterad. Visste inte bättre. Jag anser att en hovslagare inte har rätt att bete sig så. Dom får gärna ryta till någon gång när det är befogat, eller korrigera vid verkligt behov. Men dom får inte misshandla djur. Aldrig någonsin. De jag mött som betett sig så är helt klart rädda och osäkra. Har en underbar hovis idag som är lugn, stark och tyst. Han tappar aldrig tålamodet, och hästarna har aldrig varit så lätta att verka. Det gör helt klart skillnad vilken hovis man har. Fler borde anmäla hovslagare som slår djuren till hovslagareförbundet.

Åh fy vilken dum hovis !
När jag letade hovslagare på min nya bostadsort var jag livrädd för att drabbas av en sådan stressig arg människa som borde bytt jobb för länge sedan. Jag har genom tidigare erfarenheter skaffat mig en fördom gentemot hovslagare ( arg, vresig, kort stubin etc.). Som hästägare är man ju ganska utelämnad om det är brist på hovisar på orten.
Jag hade riktig tur och hittade en ängel. Hon skor lugnt och tryggt utan vare sig höjd röst eller slag. Snyggt blir det också. Hon är absolut inte billigast i stan, men jag betalar gärna det dubbla för att slippa se min häst stressad och rädd.

KL.
Har en jättebra hovslagare. Haft honom nu tre gånger på mina hästar. Fick reda på att han ska flytta genom en bekant. Känns jätte pissigt.
Han har inte sagt något själv men jag gissar att jag får reda på det nästa vecka när jag ska boka nästa tid.
Det bästa med honom är att han förklarar vad han gör och vad som behöver göras med hästarnas hovar.

Just nu håller han på med att ordna en hovböld på min tvååring. Hon står i stallet med gipsad hov.

Har nu haft två kanon bra hovslagare som flyttat.:cry: Jätte trist när man trivs med dem och de har en jättebra hästhantering och hovkunskap.

Kan verkligen rekommendera honom......

Tack alla för era funderingar och råd/tips !

Ju mer jag funderar på hans attityd, ju mer ser jag att när han hade sin praktikant, så var han jättebra och skulle nog aldrig slagit nån häst i hans närvaro .

Vi skulle avbrutit skoningen när det inte fungerade, men det är lätt at6t vara efterklok !

Hej från Hambo

Fast om du vet att hästen blir stressad av att vara själv, varför då inte låta den med allergi stå inne som sällskap en liten stund till? En timme kan väl knappast göra från eller till med ett hyfsat stall och du hade sluppit en stressad häst? Sen säger jag inte att hovslagaren gjorde rätt, men man måste även hjälpa till som hästägare.

Jag har haft tur med mina hovslagare genom åren, förutom att några har varit hopplösa att få tag på. Min absoluta favorit gick själv och hämta hästarna i hagen om vi inte hade möjlighet att vara på plats, men så skämde vi bort honom hejdlöst när vi hade möjlighet att vara på plats. ;) Jag fick ofta hjälpa till att ta av skorna, jag lärde mig något och han sparade på ryggen, sen var det fikabröd och kaffe i mängder! :D

Jag hade lätt kunnat bli en sån som slagit på hästar, om jag inte hade haft världens bästa handledare under min hovis-praktik. Det svider att erkänna, men min stubin var tämligen kort när jag var yngre. Och som ung i stallet där jag "växte upp" fick man lära sig att man skulle smälla till hästen när den gjorde något den inte fick göra.
Min handledare gav mig en helt annan syn på hästhantering, som jag burit med mig sen dess. Och jag är oerhört tacksam för detta! (att jag sen i princip inte jobbar som hovis längre beror bara på att kroppen inte håller, sedan min reumatiska sjukdom blommat ut...)

Det gör mig ledsen att läsa att det fortfarande finns hovslagare som inte har insett att man kommer längre med att jobba med hästen i stället för emot den. Jag hoppas du hittar någon annan som funkar bättre!

Hästen i fråga har aldrig varit stressad förut av att vara ensam .
Men självfallet hade det varit ett alternativ att ta in den allergiska igen !

Hej från Hambo

Liknande trådar

Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 686
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 353
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 441
Senast: Amk
·
Övr. Barn Förhållandet med barnets pappa är så gott som över. Han är inte en lätt man att leva med och jag är så arg på mig själv som skaffade...
7 8 9
Svar
169
· Visningar
28 614
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka