Sv: Avlivning

Vet inte var du hade tänkt vara när det ska ske. Hemma? På klinik?
Om du väljer hemma kan det vara bra att kolla ditt försäkringsskydd för kadaverhämtning. Det kan kosta över tre tusen att få hästens kropp hämtad om inte försäkringen täcker just det. Och bilen vill hur som helst ha betalt vid hämtning numera.
Kompisen fick sin häst avlivad med Somulose och han dog nog innan han hann nå marken. Tre dagar senare kom bilen och hämtade.
En annan bekant använde bult och det gick också lätt och snabbt. De avblodade och körde iväg hästen direkt.
Stora tröstkramar och hoppas allt går väl i slutänden.

nää, den gamla vätskan har iallafall inte jag någon possitiv upplevelse av :crazy: dom hästar vi tagit med injektion har iofs. inte varit "planerade" avlivningar. men ingen av dom hästarna har heller varit spruträdd, så lugnande har inte varit nödvändigt (enl. vet.). men jag har hört att att vissa ger lugnande först.

tror igentligen inte det gör någon skillnad för hästen om man väljer somulose eller bult, min upplevelse är att det går lika fort.

avliva min häst på djursjukhuset i hbg(3000:-) för snart 1år sedan o han fick lugnande innan bult inget jag begärde o tror inte han skulle behöva det men det görs nog av ren rutin så inget kan gå fel.

Här kommer en uppdatering från mig TS. Det blir aldrig som man tänkt sig.

Egentligen skulle hästen avlivas först nästa helg med Somolose då min man är hemma och han skulle hålla hästen för jag trodde aldrig att jag skulle klara det.

Efter att själv ha varit bortrest i 2 dagar och hästen ej kunde stå upp igår kväll när jag kom hem så fick jag ta beslutet att det fick ske idag. Det blev lantbruks tjänst som avlivade och tog hästen med sig. Så det blev alltså bult och det gick otroligt snabbt och smidigt. Är nog glad i efterhand att det blev så. Jag fick alltså själv hålla hästen, ibland finner man styrkan och klarar saker man aldrig trodde skulle gå. Han från lantbrukstjänst har sysslat med detta i 33 år och var väldigt van och väldigt snäll och vänlig. Känns skönt att det är över och hoppas hon har det bra dit hon har kommit.

det va ju väl att allt gick lungt till väga fast det inte blev riktigt som du tänkt...tror nog du gjorde ett rätt val för hästens skull ialla fall.

jag vet hur jobbigt det känns min häst blev bara 16år.

Skönt att det gick snabbt och smidigt.

*massor utav tröstkramar*

skönt allt gick bra. som min mor-mor alltid sa- man orkar allt man måste, om man bara måste ;) jag tycker att dom jag mött från lantbrukstjänst varit väldigt mjuka och fina - mot både djuren och inte minst människorna. känner med dig :(

"Skönt" att det är över.
Så sant som Hillevie skriver: Man orkar det man måste.... Endel undrar "hur klarar du av det?", men ibland har man inga val.

Tog bort min häst för två månader sen.
Först fick hon en rejäl dos lugnande (eller ja åtminstone rejäl för henne, hon var väldigt känslig) och sedan somulose.
Jag ville inte ta henne med bult då hon blev lite huvudskygg mot främlingar på slutet (många olika veterinärer). Sen brydde hon sig inte ens när det gällde sprutor, det var vardagsmat för henne. Så jag tyckte det kändes bäst med spruta.
Det gick väldigt lugnt och stilla och jag ångrar absolut inte att jag tog spruta.
Jag höll i henne och ångrar det inte, det kändes bra att få vara med ända till slutet.
Vad du än väljer så önskar jag dig lycka till!
*tröstkramar*

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 367
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 912
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna