Sv: Avlivning

Jag har funderat mycket på hur jag vill göra med min häst, när han har nått slutet, trots att det antagligen är årtionen kvar i bästa fall. jag kommer antagligen välja injection med somulose. Det går snabbt och smidigt och hästen är död innan den når marken. Anledningen till att jag inte är så possetiv för bulten är för att det är så enormt mycket blod, att det inte är ovanligt med lite reflexer efteråt, som benryckningar, och att det har hänt att man skjutit snett, och på så sätt misslyckats. Injectionen känns helt enkelt lättare för mig...:(

Här avblodade de i bilen sist. Inte en droppe på marken.
Använder man bult ska man inte ta ut någon amatör utan en som kan sin sak. Har man en huvudskygg pålle kanske spruta är lugnast?

Bra tänkt av dig. Bra att man har funderat lite INNAN det är dags. För händer det något akut tänker man inte klart!
Bra att ha ett "nödnummer" i beredskap i mobilen och uppskrivet i stallet, också. Ifall att...

Tack för alla svar. Som sagt man får väl välja vad som känns bäst för hästen i första hand och sen vad man själv känner. Så himla tråkigt och sorgligt.

Okej, skönt. Hoppas det går bra oavsett metod du väljer. bara det passar dig å din häst bra så det blir ett bra avslut på hennes liv. Mer styrkekramar

Jaha, har väl till slut fått inse att min häst inte blir bättre. Efter flera år med fång i olika omgångar så har jag fått ta det svåra beslutet att avliva min häst. Vi har provat allt men den här gången blir hon inte bättre. Jag är ganska väl insatt i hur bult fungerar men funderar på att låta veterinären ge henne en spruta. Veterinären använder den där riktigt starka avlivningsvätskan, glömt namnet. Vilket är skonsammast för hästen, bult eller spruta?

Bult - utan tvekan!!!

Gud va sorgligt det är att läsa alla dessa inlägg :( Jag hoppas det går bra för dig, vad du än väljer. Som så många andra har skrivit: du e grymt stark som vågar :')
Sen måste jag ställa en fråga, förmodligen är jag jätte dum nu, men jag är inte särskilt erfaren av avlivningar: Vad är bult`? Känne mig jätte dum "/
Lycka till
Love

Bultpistol är ungefär som det låter. En manick som man skjuter hästen i pannan med. Den som utför avlivningen sätter den direkt mot pannan på en viss punkt och trycker av. Den slår hål i pannbenet och gör hästen hjärndöd = faller till marken, helt utan medvetande. Efter bult måste man alltid avbloda, genom ett snitt i halsen, eller ge avlivningsvätska. Detta pga att bult inte tar död på hästen utan bara slår ut dess medvetande. Låter kanske lite äckligt, men för hästen går det ju kanonfort. Den hinner inte märka något. Den är ju "borta" innan den tar i marken. Personligen föredrar jag denna metod då det inte är en massa pill innan med kanyler och dyl. Detta förutsatt att det är en lugn och icke huvudskygg häst. En fördel att de tar med kroppen direkt också, vilket inte vet gör. Om man är väldigt orolig hur hästen kommer reagera kan man annars be vet att ge lugnande innan, men det brukar inte behövas. De som utför detta är väldigt proffsiga, i alla fall här.

Finns säkert någon som är bättre på att förklara än mig, om du vill ha mer detaljer.

Och till TS:
Be strong! Det kommer att gå bra!

Har använt bult på mina. Har gått fort och de har inte märkt ngt.

Tänker på dig , vet hur tufft det är , men skönt för hästen !

Jag tog bult när jag tog bort gammelponnyn i januari förra året. Det var mycket smidigt, det gick så fort att han inte hann stänga ögonen. Han kände ingenting..

Vet en som skulle avliva med spruta och det gick bra med den ena men den andra räckte inte medlet till utan hästen kämpade ett bra tag innan han somnade in..

Mina ska bultas, utan tvekan om jag behöver ta bort dom..

Vad hemskt att dom inte använder tillräckligt mycket medel på en gång. Bättre att dom använder för mycket istället för att använda för lite :(

Dom använder i stort sett samma mängd medel på alla hästar, bara det att vissa är mer känsliga än andra.

Vill börja med att säga att jag är hemskt ledsen för din skull! Jag har talat med många veterinärer och samtliga har varit för bult och mot spruta eftersom chansen att avlivningen dras ut med sprutan finns medan den i pricip inte existerar med bult. Min åsikt är att det kan kännas mer humant för ägaren med spruta men för hästens skull bör man välja bulten.

Vill börja med att säga att jag är hemskt ledsen för din skull! Jag har talat med många veterinärer och samtliga har varit för bult och mot spruta eftersom chansen att avlivningen dras ut med sprutan finns medan den i pricip inte existerar med bult. Min åsikt är att det kan kännas mer humant för ägaren med spruta men för hästens skull bör man välja bulten.

jag håller med dig helt o hållet...

Håller med om att bult är snabbt och skonsamt för hästen.
Inget alternativ för mig den dagen (som förhoppningsvis är långt borta)
då min ev. ska tas bort...
Hon är så rädd om huvudet om det är främlingar som ska vara i hennes ansikte, så bult är inget alternativ för oss.

De gånger jag har varit med och de har sprutat har det gått jättebra och otroligt fort.

Skickar tröstkramar till TS!

Okej, så man går inte på vikt alltså. Utan har en bestämd dos å ger samma dos oavsett om det e en ponny på 350 kilo eller en stor krafftig bruks nordsvensk på 1 000 kg? Ger dom mer om dom ser att hästen inte är lugn utan något stressad för då brukar det gå mer medel utav lugnade medel för att medlet ska verka?

Med det "nya" medlet Somulose går det nästan lika snabbt som med bult. Lite pyssel innan med lugnande och så, men efter att de sprutat klart vätskan så har, i alla fall de jag varit med på, fallit till marken och i princip varit döda redan då.
Skulle dock inte använda mig av det gamla medlet som sägs vara lite mer som sömnmedel. Att de hinner känna av att de blir påverkade och kämpar emot. En häst står ju upp in i det sista, och i och med att en häst som lagt sig ner är ett "byte" så gör de inte det i första taget när de känner sig påverkade.
Men som sagt: Somulose går snabbt.

Det är väl klart som tusan att dom inte tar samma mängd medel på en liten fallabela som på en nordsvensk, det säger väl sig själv. Vad jag menade vad att nordsvensken Algot kan vara känsligare än nordsvensken Vilgot, även om dom båda är lika lugna från början, och alltså verkar inte medlet på samma sätt.

Med det "nya" medlet Somulose går det nästan lika snabbt som med bult. Lite pyssel innan med lugnande och så, men efter att de sprutat klart vätskan så har, i alla fall de jag varit med på, fallit till marken och i princip varit döda redan då.
Skulle dock inte använda mig av det gamla medlet som sägs vara lite mer som sömnmedel. Att de hinner känna av att de blir påverkade och kämpar emot. En häst står ju upp in i det sista, och i och med att en häst som lagt sig ner är ett "byte" så gör de inte det i första taget när de känner sig påverkade.
Men som sagt: Somulose går snabbt.

har varit med och avlivat några hästar med somulose (6 st) ingen av dom har fått lugnande först utan fått injektionen direkt på plats. alla utom en dog "knall och fall" den sista reste sig och slog över, men va död då den landade. mest skrämmande för hästägaren, hästen märkte förmodligen ingenting (dom kan ju av reflex göra samma sak med bult)

den "gamla" avlivningsvätskan vill jag aldrig vara med om igen, har varit det vid 2 tillfällen. båda gångerna tog det otroligt lång tid, och hästen kämpade imot läänge. fast ibland har man ju inte valmöjligheten :(

har jag möjligheten att själv välja så åker jag till slakteriet (vilket inte är ett dugg dramatiskt, men jag vill själv vara med tills hästen "fallit") eller tar hem lantbrukstjänst som jag tycker gör ett fantastiskt jobb, även om hästen inte är tillräkligt "tillgänglig" brukar dom kunna lösa det på ett lungt och fint sätt. går det inte på ett tryggt och säkert sätt så åker dom igen. chansar alltså inte på att träffa.

Det var inte så det lätt på ditt första inlägg. Därför jag frågade. hgar aldrig avlivat med medel själv och som du nog redan vet av mina tidigare inlägg i tråden så var min häst spruträdd så det har aldrig varit ett alternativ för mig.

har varit med och avlivat några hästar med somulose (6 st) ingen av dom har fått lugnande först utan fått injektionen direkt på plats.
Jag vet inte, men det kan ju vara så att de ger lugnande mest för sin egen skull. Medlet är ju så pass farligt att det får helt enkelt inte gå fel, så att någon annan får det på sig. Kanske för att vara på den säkra sidan så hästen verkligen står still. Det kan säkert variera från vet till vet, men då jag varit med har de gett innan + även provtryckt med koksalt för säkerhets skull. Det var det jag menade med "pyssel innan", som man helst vill slippa.
Håller helt med om Lantbrukstjänst. De är proffsiga och reder nog ut det mesta.
Låter heeeeemskt med den gamla vätskan....

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 367
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 924
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna