H

hästig

Jaha, har väl till slut fått inse att min häst inte blir bättre. Efter flera år med fång i olika omgångar så har jag fått ta det svåra beslutet att avliva min häst. Vi har provat allt men den här gången blir hon inte bättre. Jag är ganska väl insatt i hur bult fungerar men funderar på att låta veterinären ge henne en spruta. Veterinären använder den där riktigt starka avlivningsvätskan, glömt namnet. Vilket är skonsammast för hästen, bult eller spruta?

Sv: Avlivning

kan tyvärr inte svara på det.

Jag vill bara skicka massor av tröstkramar, för jag vet hur hemskt det är att bli av med sin bästa vän.
Du har tagit ett stort och starkt beslut. verkligen tagit ditt ansvar för hästens bästa.
Hoppas att allt går bra!

KRAMAR PÅ DIG!!

massor av kramar till dig, inget lätt beslut du tagit. Men det är vårat ansvar som hästägare att se till att de får sluta när den dagen kommit.
Jag har själv valt att avliva mina hästar med bult, för att jag tycker det går snabbt och smidigt. Jag har hållt hästen och nån jag litat på har fått vart med och hållt havrehinken... Hästen har stupat omedelbart med huvudet i hinken...Dessutom har de tagit med sig hästen härifrån omedelbart vilket jag personligen tyckt varit skönt.
Jag har även varit med och avlivat med hjälp av en spruta och även det har gått snabbt och smidigt, dock har det krävts lite med förberedelser. De känner ju att vetrinären sätter in kanyl och så vidare, men om hästen inte bryr sig om sprutor tror jag inte att det spelar någon större roll vilken medtod du väljer. Mina hästar gillar inte sprutor och vetrinärer därför har mitt val varit ganska enkelt.
Nackdelen med att vetrinären avlivar tycker jag är att det kan ta lite tid innan hästen blir hämtad, om den inte ska begravas hemma.
Lycka till!!
Massor av styrkekramar till dig.

det där beror på hästen som sagt.
är den inte rädd för sprutor så kanske det vore bra.

vi hade engång en tjur (highland) som skulle avlivas med bult...
på 5 försöket hade han dött!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!1

det är djurplågeri.

men med bult så kanske det är smidigare eftersom hästen inte hinner kämpa emot överhuvudtaget.
viktigt att den person som avlivar faktist kan sin sak.

Väldigt stort beslut att avliva sin häst.
det är det största ansvaret man har som djurägare.

be strong !

Hittade en massa trådar om avlivning och har läst ganska många nu. Det nya medlet heter Somulose och verkar fungera bra. Hoppas det blir så för min häst också. Min man ska hålla hästen för jag själv kommer och storgråta och gör nog hästen mer upprörd om jag är med.

En fråga till. Om man använder Somulose får hästen någon annan vätska injicerad först, såsom något lugnande, eller sprutar de avlivningsvätskan direkt?

Jag tvingades fatta det så svåra tunga beslutet att låta min vän somna in. Hon fick somna in på ATG kliniken med Somulose. Det hela gick mycket lugnt till och snabbt.

Lider med dig!

jag tror man brukar ge lugnande först. Det har man gjort på de hästar jag var med och avlivat med sputa i alla fall. Kramar

En fråga till. Om man använder Somulose får hästen någon annan vätska injicerad först, såsom något lugnande, eller sprutar de avlivningsvätskan direkt?

Vi gav lite lugnande innan. Dock kan hästen ta några fler andetag när man gör detta ska man vara medveten om....

Stackars dig :cry: skickar massor utav styrkekramar.

Själv skulle jag bulta om jag skulle behöva avliva en häst, fast med en person som kan metoden. Det går snabbast vid avlivning med sprutor så hinner hästen kämpa emot + att damen jag ägde för i tiden är livrädd för sprutor och veterinärer. Så jag skulle nog försöka hitta någon som inte e veterinär å kan bult metoden.

Tuft beslut skönt att du gör rätt för hästen så att den inte behöver ha ont längre. Väldigt starkt å moddigt gjort utav dig.

Jag hörde av en vetrinär att de va någon som hade använt "spruta" då det ledde till att medlet inte verkade tillräckligt snabbt och var för svagt så hästen krampade och led. Så är det definintivt bäst att skjuta hästen, låter rätt hemskt men det går snabbast och dem märker inte av det alls. Men det är ju klart att de inte alltid händer men jag skulle inte ta risken.

Stackars dig :cry: skickar massor utav styrkekramar.

Själv skulle jag bulta om jag skulle behöva avliva en häst, fast med en person som kan metoden. Det går snabbast vid avlivning med sprutor så hinner hästen kämpa emot + att damen jag ägde för i tiden är livrädd för sprutor och veterinärer. Så jag skulle nog försöka hitta någon som inte e veterinär å kan bult metoden.

Tuft beslut skönt att du gör rätt för hästen så att den inte behöver ha ont längre. Väldigt starkt å moddigt gjort utav dig.

Ett förtydligande: Med det "nya" medlet Somulose faller de direkt till backen. Det handlar om sekunder...

Jag tror att bulten är bättre. Då går det fort och det är inga förberedelser. Hästen står och äter på en lugn plats på hemmaplan och sen så..ja.

Men sprutan så sätter dom i kanylen vilket hästen känner och det kan ju vara obehagligt för vissa.

jag valde bult då det kändes bäst för mig ,ville inte min häst skulle hinna känna el ana något...

stackars dig!!! vet hur jobbigt detta är...

Jo jag såg det, det står desutom varför jag personligen skulle välja bult. Min ponny som jag har ägt var totalt livrädd för sprutor och veterinärer. Hon bryter av nålarna till och med om man inte bremsar henne. Där av mitt val och min stånd punkt = vad jag skulle ha valt om det var min häst det handlade om.

Min häst är helt lugn när det gäller sprutor och är inte rädd för veterinären så därför funderar jag på somulose. Hade hon varit spruträdd hade jag valt bult.

Om det inte spelar någon roll för din häst i och med att hon inte är rädd för sprutor eller vet., så tycker jag att du kan välja den metod som känns bäst för dig. Om du känner dig mer bekväm med att spruta hästen så gör det!
Personligen föredrar jag bult, det går så fort och hästarna märker inget alls, dessutom är det ju miljövänligt (det krävs ganska stora mängder medel för att avliva en häst?).

Det är ett tufft beslut att ta och jobbigt att vara med om, hoppas allt går bra och att din vän och du får et bra avslut.

det är ingen större skillnad på att bulta eller använda somulose. har nästan bara varit med om att dom satt injektionen direkt utan lugnande först, fast iofs. så har vi bara låtit avliva med spruta då det varit akut och lantbrukstjänst inte kunnat komma fort nog (vid tex. benbrott). med somulose behövs inga stora mängder, hästen faller ganska direkt pricis som med bult.

därimot vill jag aldrig mer uppleva avlivning med den "gamla" avlivningsvätskan (som en del veterinärer fortfarande använder) det va stoora mängder och hästen kämpade länge.

välj du den metod som du själv känner dig mest bekväm med, det spelar förmodligen inte hästen någon roll.

känner för er :cry: (vi tog bort en sjuk ponny för några veckor sedan, vi valde bult)

Håller med om det som någon annan skrev här: Om det kvittar för hästen så ta det du känner dig bekvämast med. Så bekväm man nu kan känna sig i det läget.

Med Somulose kämpar de inte emot alls utan det går jättesnabbt. Vet har först gett lugnande och låtit det verka. Sedan satt kanylen. Efter det ledit ut hästen och provtryckt kanylen med koksalt så att man försäkrat sig om att den sitter som den ska. De jag har varit med om har bara dragit en suck då de sprutat klart Somulosen och sedan stöpt i backen. I princip död då de nått marken. Hjärtat kan slå några extra slag men hästen är "borta".

På mina egna har jag valt bult. Jag tycker det är obehagligt då det är mina egna så jag har valt att inte vara med själv. Någon jag litar på har tagit hand om det åt mig. Har känts smidigt då de tagit med sig kroppen direkt. De som kommer och bultar här är väldigt duktiga och trevliga dessutom.

I första hand har jag tänkt på det bästa för hästen. I andra hand vad som känts bäst för mig själv.

Tog själv bort dotterns ponny i somras pga långdragen fång. Vi hade också prövat allt, men till slut hjälpte inget. Jag vet hur det känns....

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
998
Senast: Sirap
·
Hundhälsa Jag har gjort en del inlägg här tidigare om min hund som lider av mentala "problem" (vet inte hur annars jag ska beskriva det i korta...
2
Svar
38
· Visningar
3 367
Senast: Sesca
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 919
Senast: Ragdoll
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 187
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Guldfasanerna