Avlivning?

F

Fladde

Jag undrar om man har en äst som blir utömd när man är hos Vetrinären på ett Djursjukhus som säger attdet inte finns mer att göra åt hältan som är behandlad många gånger för ledinflamation.
Måste man då ta hästen med hem och orna med avlivningen själv eller kan dom ta hästen direkt där?

/Madde-Som är tacksam för svar :bow:

Sv: Avlivning?

Det beror lite på till vilken klinik du åker. Vissa kan bara avliva hästar en eller ett par dagar i veckan på grund av att dom inte har någon kylförvaring.

Åker du till en större klinik som tex. Strömsholm eller Helsingborg så kan dom ta det på en gång. Det är faktiskt något att föredra, så man slipper våndas ett par dagar hemma innan man ska köra iväg igen..

Ett alternativ är att själv köra upp hästen till ett slakteri. Det är något jag kan rekommendera då det ofta innebär att det går fortare för hästen och för att du kan få ut ett par tusenlappar i slaktpengar. Dock bara om du inte har behandlat hästen med ämnen som det är livstids karens på. Rent ekonomiskt är det också bäst eftersom du annars får betala ca 4500 kr hos veterinären - som inte försäkringen tar.

Det beror väl på om ditt försäkringsbolag säger ja till att hästen blir utdömd. Det är alltså inte bara veterinären som ska säga sitt.
¨
Säger försäkringsbolaget okej så brukar man kunna lämna hästen på plats.

Hon är behandlad med livtidskäräns medel.
Vi behandlar henne i H-borg.
Så dom kan ta hästen direkt?

Tycker det skulle vara skönast an att åka hem igen..

Hur lång tid brukar det ta för försäkringsbolaget att bestäma sig?

Zlatan skrev:
Är det din "nya" häst du pratar om? MS? Har det gått så längt nu? :(

Vi vet ej än hur det blir men hon har inte svarat posetivt på några behandlingar som vi nu gjort i 7 månaders tid.

Vi ska upp den 14 mars för hältkontroll och "fys" behandling.
Igen :crazy: :(

Och jag märker på henne att hon är inte glad hon har ont :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Fy fan vad kämpigt. Jag hoppas verkligen att något händer snart. Jag hade själv en som jag fick avliva i höstas men då var det nästan skönt :crazy: för vi hade hållt på i ett år med honom. Det finns ju inget värre än när man inte vet. :(

Zlatan skrev:
Fy fan vad kämpigt. Jag hoppas verkligen att något händer snart. Jag hade själv en som jag fick avliva i höstas men då var det nästan skönt :crazy: för vi hade hållt på i ett år med honom. Det finns ju inget värre än när man inte vet. :(

Precis:(
Hälst av allt vill jag ju ha henne bra!
Men man får ju med inse när man inte orkar mer(Både hästen och jag)

Ja det är ju så hemskt att se sin häst må dåligt.Den som jag fick avliva förra året fick problem med ögonen, så han blev sakta men säkert blind. Först på det ena ögat. Vet sa att et var ju ingen fara att ha en häst som bara såg på ena ögat och det känndes skönt att han skulle få va kvar efter allt slit med det första ögat i ett års tid. Sen på en vecka blev han blind på det andra ögat och gick in i saker och ramlade i hagen osv. det var HEMSKT!
Sånt tur var så var vet och försäkringsbolag super!! Snabba och proffsiga.
Min vet kom hem och avlivade honom hemma, med avlivningsvätska och så hade vi fått tillstånd att begrava honm hemma. Det är skönt för jag kan gå och "hälsa på" honom fortafarande. Han var bara 7 år och en jättefin häst jag köpt från tyskland. :(

Jag hoppas att det går lika snabbt för dig om det nu beslutas att hon inte ska vara kvar. Med rätt hjälp så känns en så svår sak mycket lättare. :smirk:
Fast jag hoppas att hon blir frisk! Kram

Senast ändrad:

Bara en undran: Hur menar du att det går snabbare för hästen att dö om den blir skjuten med en bultpistol på ett slakteri än om den blir skjuten på samma sätt hemma? Får inte i hop det...

De flesta ridhästar som döms ut för förslitningsskador har behandlats med livstidskarensmedicin ( t ex Butta), så det hör nog till undantagen att man får slaktpengar.

Därmed inte sagt att åka till slakteri är något dåligt alt.

Brukar föredra att ta hem dem och pyssla om dem lite innan det är dax, det snabbaste svaret jag fått (vad gäller en icke-akut utdömning) är 10 dagar.

Tycker också att det är lugnast om de får somna in hemma, där de är trygga.

Härnere finns det en jättebra nödslakt, jag (och hästen) kan inte vara i tryggare händer. De hinner inte förstå något förrän det är över.

på strömsholm kostar det 10 000 att ta bort en häst... :crazy:
Angådende att hästar inte får gå till livsmedelsproduktion pga av att de ätit butta, är scintade osv så gälller inte det längre. Min häst har både ätit butta och är scintad men får enligt slakteriet ändå gå till livsmedelsproduktion...inte för att han kommer att göra det men ändå.

*mia* skrev:
på strömsholm kostar det 10 000 att ta bort en häst... :crazy:
Angådende att hästar inte får gå till livsmedelsproduktion pga av att de ätit butta, är scintade osv så gälller inte det längre. Min häst har både ätit butta och är scintad men får enligt slakteriet ändå gå till livsmedelsproduktion...inte för att han kommer att göra det men ändå.

Inte enligt min Vet.
Hon skrev in i passet att denna häst är livstid karens på!
Det gjordes senaste den 17/2-05

Lovisaleonora_ skrev:
Brukar föredra att ta hem dem och pyssla om dem lite innan det är dax, det snabbaste svaret jag fått (vad gäller en icke-akut utdömning) är 10 dagar.

Tycker också att det är lugnast om de får somna in hemma, där de är trygga.

Härnere finns det en jättebra nödslakt, jag (och hästen) kan inte vara i tryggare händer. De hinner inte förstå något förrän det är över.

Jag vill nog hälst lämna henne där oc köra hem med tomt släp.

Det jag menar med att det går snabbare på ett slakteri är att man lastar ut hästen och dom tar den direkt utanför transporten. Vill man inte vara med så väntar dom tills man har satt sig i bilen och kommit utanför grindarna.

På kliniker ger dom hästen först så mycket lugnande så att dom knappt kan stå. Sen får dom stå i en box där man ska säga ett sista adjö. Efter det så tar dom hästen när dom har möjlighet under dagen genom att leda in hästen i slaktrummet.

Det är sant att det är många hästar som inte kan gå till livsmedel pga olika behandlingar.

Helsingborg har direktkontakt med försäkringsbolagen via fax och telefon, så dom tar hand om biten direkt och för mig tog det sammanlagt 10 minuter från det att hästen blev utdömd på helsingborg tills det var klart med försäkringsbolaget.

Mli skrev:
Det jag menar med att det går snabbare på ett slakteri är att man lastar ut hästen och dom tar den direkt utanför transporten. Vill man inte vara med så väntar dom tills man har satt sig i bilen och kommit utanför grindarna.

På kliniker ger dom hästen först så mycket lugnande så att dom knappt kan stå. Sen får dom stå i en box där man ska säga ett sista adjö. Efter det så tar dom hästen när dom har möjlighet under dagen genom att leda in hästen i slaktrummet.

Det är sant att det är många hästar som inte kan gå till livsmedel pga olika behandlingar.

Helsingborg har direktkontakt med försäkringsbolagen via fax och telefon, så dom tar hand om biten direkt och för mig tog det sammanlagt 10 minuter från det att hästen blev utdömd på helsingborg tills det var klart med försäkringsbolaget.

Vad kostar det att göra det direkt i H-borg?

De brukar kunna göra det. Dom gör det på Strömsholm iaf.

Är det Missy det handlar om? Stackare, som du kämpat med henne.. :cry: :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 907
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 001
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 354
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka