Avlivning?

Sv: Avlivning?

Okej men min Vet skrev ifl i passet att det var livstid karens på min häst.
Hon sa att fry var nått dom skulle bli mycket nogrannare med nu

Jag avlivade en häst där vintern 2003, och då kostade det 4 500:- med bultpistol.

Man ställer in hästen i en avskild box så att man får ta den tid man vill för att säga adjö till den. Sedan rekommenderar dom att man åker hem, vilket faktiskt är det bästa.
Sedan tar dom hästen under dagen, oftast direkt. Dom leder in hästen i "slaktrummet" och avlivar den med bultpistol.

Jag vet inte om dom även använder injektion, men det är inget som jag kan rekommendera. Många tror att det är det lugnaste sättet att avliva en häst på, men det är det sällan. Hästen får ofta kraftiga kramper och rycker till innan den dör - vilket inte är kul att se som ägare. Med bultpistol sätter dom bara den mot pannan, så är det klart inom en sekund.

Mli skrev:
Jag vet inte om dom även använder injektion, men det är inget som jag kan rekommendera. Många tror att det är det lugnaste sättet att avliva en häst på, men det är det sällan. Hästen får ofta kraftiga kramper och rycker till innan den dör - vilket inte är kul att se som ägare. Med bultpistol sätter dom bara den mot pannan, så är det klart inom en sekund.

med det nya licenspreparatet för injektion så när allt går som det ska faller hästen lika snabbt som med bult, så ur det hänseendet finns det numera ingen skillnad mellan rätt utförd bultning och rätt utförd injektion med licenspreparat (dock kan hästarna när de tas bort med injektion och licenspreparat bli exalterade i dödaögonblicket).

Sen, hästar dör inte av bult, det räknas som bedövning. De blir hjärndöda av bulten man för att de ska räknas som avlivning ska endera hästen injiceras efteråt, eller så (vanligast i samband med bultning på hemmaplan) ska hästen avblodas.

Efter de har fallit av bulten krampar de ofta, de har ofta puls och andning, tömmer tarmen etc. De är dock 'borta' då och märker inte av någt av detta.

Men ska man se på så är det faktiskt 'lugnare'' (så lugnt det nu blir med så stort djur som handlöst faller i backen) med injicering med nya licenspreparatet än bultning.

traditionell avlivning med avlivningsvätska var dock en mer 'segdragen' procedur i många fall och kunde vara riktigt otrevligt att se då många hästar kämpade in i det sista för att hålla sig på benen innan de gick omkull. Men nu finns det ett injiceringsalternativ som är lika snabbt som bult i princip. Dock använder inte alla veterinärer det.

Då min ponny blev utdömd, fick vi fixa allt sådan själv... Fick till och med ringa och tjata på veterinären så hon skulle skicka papperna till försäkrningbolaget så att jag skulle få ut pengar på försäkringen...

Men jag ville att han skulle få gå på bete först och ha en härlig sommar och bara få vara häst innan han fick vandra vidare till trappalanda...

Usch blir så ledsen när jag läser det här.
Har följt dina trådar och hela tiden hoppats på att det ska bli bra, och att dom hittar felet och kan bota det.

Jag förstår att du försöker ställa in dig på det, ifall det är sista utvägen.
Jag fortsätter hålla tummarna för er!!!
Kramisar Karin

Avlivning är ju det absolut sist jag vill :cry:
Men någonstans får man säga stopp:(

Ja absolut.
Jag är själv hyfsat nervös, håller ju på att sätta igång min grabb efter kotledsinflammationer i 3 ben.
Hoppas verkligen han kommer hålla nu...

Man vill ju att dom ska må bra, och vara glada. Annars är det bättre att ta bort dom...

Ja det är det tyvärr :cry:
MMen jag tänker ge henne fler chanser så länge jag ser att hon orkar det..

Fladde skrev:
Vad gör dom med hästen efter avlivningen?

Bränner. Det här är sånt man eg inte ska grubbla så mycket över, men kadavret lastad på en containerbil med andra containrar. När den är full stängs containern och skickas ner till Stenstorp där de bränns.

Hur går det till då, när man avlivar med den nya injektionsvätskan? Sprutar man i halsen? Verkar det på en gång? Ingen risk för att hästen välter omkull rakt över den som sprutar??

usch har också följt dina trådar och verkligen hoppats på att det ska lösa sig och bli bra! :cry:
hur det än slutar så tycker jag att du har handlat rätt
håller tumme för er

LillaMy84 skrev:
usch har också följt dina trådar och verkligen hoppats på att det ska lösa sig och bli bra! :cry:
hur det än slutar så tycker jag att du har handlat rätt
håller tumme för er

Tack:)
Det värmer att det finns folk som tycker jag gör rätt ocg inte bara tjatar på att upsöka nya vetrinärer m.m :crazy:

Efter samråd med vetrinär kom hon ut i hagen idag..
Första gången på lite mer än 1 månad.
Snacka om att hon är smidig som en katt och älskar hoppa;)
Det låg ett badkar i hagen på fel håll det hoppade hon över ca 4 ggr;)
Sen vilka bocksprång;o
Glad att jag inte satt på:p
Skulle ju haft med kamran haha
Som tur är hade hon på sig sinna hagskydd så hon inte slår bennen..

Hon var så lycklig detta var OK från vetrinären då hon nästan har sparkat i sönder sin box :crazy:
Sen har det gått 3½ vecka nu sen sprutningen.

Fladde skrev:
Dom skulle ersatt oss från börja för hästen var försäkrad i samma bolag innan med och vi tog över den försaäkringen.
Sen har vi bra kontakt med dom som jobbar där då min mamma har jobbat på det bolaget.

Vilket bolag är det då för det låter ju väldans bra ??? Sedan varför lämnar du inte tillbaka hästen till säljaren istället?? Du har ju sagt att du får göra det :confused:

Rufsan. skrev:
Vilket bolag är det då för det låter ju väldans bra ??? Sedan varför lämnar du inte tillbaka hästen till säljaren istället?? Du har ju sagt att du får göra det :confused:

Det är Agria.
Ja då fick jag men tackade nä då hästen skulle bli bra enligt vetrinärena.
Antigen blir hon bra och då behåller jag henne eller så blir hon utdömd:(

Knapplån

Skönt att höra att Agria ersatte. Sveland ersatte ju ÄNNU snällare ang min valacks operation. Skönt att det finns trevliga försäkringsbolag och bra skadereglerare. Håller tummarna för att hästen nu blir bra.

Alexandra_W skrev:
Knapplån

Skönt att höra att Agria ersatte. Sveland ersatte ju ÄNNU snällare ang min valacks operation. Skönt att det finns trevliga försäkringsbolag och bra skadereglerare. Håller tummarna för att hästen nu blir bra.

Ja, jag har varit öjd med Agria.
Tack.

Idag blev min kompis häst utömd :cry: :cry:
Den hade kontledsinflamation fram :(

Varför blev den utdömd "bara" för en kotledsinflammation?! :confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
7 907
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
8 001
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 352
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 862
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka