Avlivning till ormfoder

Sv: Avlivning till ormfoder

Koldioxid är mycket lidande! Djuren känner hur de kvävs, de får panik. Jag har varit med och avlivat möss med koldioxid också, mycket otrevligt.. Dessutom tar det rätt lång tid (speciellt med småttingar och pinkisar) innan de faktiskt har dött. De tuppar av rätt snabbt, någon minut, men de dör inte. Jag tycker inte att det är en acceptabel metod.
Om man drar nacken dör djuret direkt. Det kommer lite sprattlingar efteråt, that's it. Någon gång är den första för alla och man måste träna för att lära sig. Om du ska föda upp foderdjur måste du ju kunna avliva dem. Och som sagt, vill du ha en "snäll" metod går koldioxid tok-bort direkt.

Jag har sett avlivning med koldioxid då mössen bara somnat, ligger helt stilla och lugna, sedan ökas gasen lite och de dör i sömnen. Ingen stress alls.

Om de får panik och kvävs har man satt på för mycket gas från början.

Hur drar man nacken på en pinkie som är så liten? :o

Man använder en sax eller annat hårt, smalt föremål. Antingen klipper man av nacken eller så trycker man till den så den går av. Vet en tjej som dunkar dem i bordet, ser brutalt ut men de dör snabbt och effektivt.

Så du föredrar alltså långsam kvävning framför snabb död? :o Vette tusan om det är tillåtet att smyg-gasa ihjäl dem.. Man gör det definitivt inte vid försöksdjursavlivning eller bedövning inför slakt. Jag har sett många avlivningar och aldrig sett en enda med koldioxid som gått lugn till, det har varit panik hos djuren oavsett djurslag..

Edit: Just for funsies, här är en länk till föreskrifterna om avlivning. På sida 29 står det om koldioxid. SJVFS 2008:69

Senast ändrad:

Problemet med bordsdunkning (som säkert funkar väldigt bra) är att det riskerar att bli blodiga djur och då äter inte Hermes upp dom :o

De får ju inte panik eftersom de somnar först, men drar man på för mycket gas direkt så får de ju panik och känner att de kvävs.

Det finns flera försvarsmekanismer som varnar kroppen för koldioxid, det är inte kul alls även vid relativt små mängder (ja, jag har provat själv, inte alls så länge sen på en kurs jag läste i höst).

Det är flera här i tråden, som jag vet absolut har tillräcklig kunskap i ämnet, som sagt att koldioxid inte är en lämplig metod att använda ur ett djurvälfärdsperspektiv. Jag funderar över varför du verkar vara så motvillig att tro på det?

Det finns en handbok för personer som sitter i de djurförsöksetiska nämnderna som vi har i Sverige, där finns såklart kapitel om avlivning och då även om Koldioxid som avlivningsmetod.

Såhär inleds den biten:

Används vanligen som avlivningsmedel, men också ibland som anestetikum. Koldioxid har ifrågasatts allt mer under senare år, eftersom man insett att det alltid orsakar ett lidande som många gånger kan vara mycket stort. Man bör därför helst undvika det, alternativt kombinera det med någon skonsam inhalationsanestesi.

Det tycker jag säger ganska mycket.

Handboken finns att hitta med lite googling skulle jag tro.

Det är därför jag frågar om alternativ.

Jag har inte sett något tecken på stress hos de djur jag sett avlivas med koldioxid, de har bara legat helt lungt och sovit, så om de lider så syns det iaf inte.

Har flera väldigt kunniga i närheten, en av dom bankar i bordet, men hans djur är inte så kräsna heller. En annan avlivar med koldioxid.

Jag har som sagt aldrig någonsin sett en helt stressfri avlivning med koldioxid. Och jag har varit med vid såväl kommersiell bedövning inför slakt som avlivning. Både gris, fjäderfä, mus, råtta, mink. Det var stress i alla situationer. Djuren fick panik, om än bara en liten stund innan de tuppade av. Otäckt..
Dessutom tar det lång tid, många avslutar alldeles för tidigt. Djuren är "döda", i koma/djup medvetslöshet men inte döda. Och i mina ögon, helt oacceptabelt. Det är ännu svårare med unga djur, de verkar tåla hur mycket som helst.

Jag står fast vid någon form av halsdislokation. Det låter hemskt, men träna på det. Det är inte så svårt när man väl får modet att göra det. Och det blir inte särskilt blodigt, kan rinna ut lite genom munnen men inte mycket.

Precis :)

Läst en del och vissa verkar sätta penna eller liknande bakom nacken och rycka i svansen, vissa ta huvudet och vrida osv. Rycka svansen verkar vanligare på mindre, som pinkies.

Ja, det tycker jag med är enklast. Brukar använda en sax istället för penna, men smaken är som baken.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag är då knappa 160cm lång. Jag skulle inte kalla mig själv överviktig, men jag har någorlunda vida höfter, lår och vader. Att...
Svar
17
· Visningar
1 672
Senast: Squie
·
Övr. Djur Vi har under många år haft råttor som sonen älskar. Han matar dom gärna och varje morgon går han dit direkt och varje kväll säger han...
2
Svar
23
· Visningar
2 763
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 595
Senast: Enya
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 324
Senast: dobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar