avlivning... hur vart?

T

Tokmaja

Håller på att i tankarna fatta det svåraste beslut jag tagit, att avliva min gamla älskade tant efter sommaren. (26 år, halvblod, fräsch som synden annars förrutom hostan...)
Hon är en "hosthäst" och hostan har nu under våren försvårats mycket och det är första gången jag märker att hon ens är påverkad av den. :-(

I alla fall, har aldrig avlivat en häst, vill inte åka till slakteri med henne, hon är inte van att åka transport och sista resorna har varit till veterinär så hon har inte roliga resor som minne...
Men vad kostar det?
Nån som vet om det finns någon (i värmland) som åker hem och avlivar, typ trotjänaravlivning. HUr gör man i så fall med kroppen?
Eller kan nödslakten komma hem och göra det fast det inte är "nöd"?

Hjälp. Vill samla på mig alla fakta innan sommaren så beslutet inte känns ännu större än vad det redan gör. :-(
Min älskade gamla häst....
 
Sv: avlivning... hur vart?

Hej! Bor själv i värmland.
Tog bort en häst för ett par månader sedan.
Finns ett företag i Kil som avlivar hemma Lantbrukstjänst eller GEOL AB heter det.
Jätteduktiga killar som kan det dom gör.
Hästen tas med i en konteinerbil(Låter hemskt men då är den redan död) för att kremeras .
Inga djur som hämtas hemma används till livsmedel.
Hoppas bara att du har hästpass....
Tänk bara på att någon måste hålla i hästen så vill du inte göra det själv att du har någon med dig./ Lider med dig
 
Sv: avlivning... hur vart?

Hej! Jag i gen tyvärr finns det "nödslakt" i värmland i daxläget så stackars den krake som behöver avlivas kvällar eller helger...
Hästen avlivas med bultpistol , går jättefort.
Riktig trotjänar avlivning är ju när hästen avlivas med sprutor av veterinär.
Jag betalade 3500 vilket jag tror är skapligt billigt.
Det tar dom kontant när dom kommer.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: avlivning... hur vart?

Jag skulle aldrig åka iväg med mina för avlivning. Nödslakt gör det hemma. De används inte till livsmedel och vad jag vet behöver du inte hästpass. Som regel används bultpistol och det går jättefort. En väninna till mig gick ut med sin häst till den plats den skulle avlivas varje dag i en veckas tid så den vande sig. Väl därute fick den något godis. När killen som skulle avliva hästen kom var det en varjedagsprocess för hästen varför den inte reagerade alls utan trodde att den skulle ut som vanligt för att få godis.
 
Sv: avlivning... hur vart?

Jag avlivar alltid mina med trotjänaravlivning.Nu senast var det förra sommaren och ett islandsto på 350 kg.
Kostade 4500 kr.
Går till så att man väljer var det ska ske, jag tycker att det är lämpligast i pållens favorithage på en plats där man slipper se blodet sen, alltså en bit från stallet.
Jag håller hästen som brukar vara helt cool, matar den med morötter och så kommer jag överens med "slaktaren" att jag håller tills han skjuter och sen går jag, bara släpper grejorna och slipper se slutet.
Jag matar med morot men tittar inte på hästen, hör smällen och springer därifrån alltid storlipandes och faller ihop i en pöl i sängen ett par timmar.
Det är jobbigt men bästa sättet för all tror jag.
När hästen dött så avblodar han den och det blir en rejäl pöl efter det och sen kör han in lastbilen i hagen och vinshar upp kroppen (har inte sett det men han har berättat) och kör iväg.

Jag gör upp allting innan, betalning och sånt för jag vill inet se min häst död eller vinchad.
 
Sv: avlivning... hur vart?

vi anlitade en jätte duktig kille från östernärke som sköt med bultpistol mitt i hagen ,innan hade vi kollat m länsstyrelsen om vi fick gräva ner henne hemma och det gick bra till en summa av ca;250kr . Vi bad grannen gräva en grop med sin traktorgrävare och sedan täcka över henne när hon låg där. summan på allt blev max 2500.
Jag tyckte det var det bästa jag kunde göra för min lilla 31 åriga älsklings ponny eftersom hon led av sin hosta..det var inte roligt men ibland måste man göra saker som inte är roliga..:( Jag var vid min ponnys sida hela tiden...läskigt otäckt men vad gör man inte för den man älskar..:confused:
 
Sv: avlivning... hur vart?

det är något sådant jag tänkt mig, vill hålla i henne, men vill inte "titta bakåt" efter smällen utan ha någon körklar i en bil som bara kan köra mig hem direkt.
En kompis skulle göra så också, men tittade bakåt för att säga att hon ville ha grimman... hon ångrar sig verkligen... :crazy:
 
Sv: avlivning... hur vart?

Har pass ja.
(behövs det? ja i alla fall så har jag..)
Har du nått nr till de där och vet du vad de tar för att göra det?

Men under 5000:- verkar man klara sig då i alla fall...
 
Sv: avlivning... hur vart?

Jag var med när vi tog bort vår 37-åriga gammelgubbe för ett par år sedan. Jag skullel flytta hemifrån, och de andra hästarna skulle lämnas ut på foder. Jag ville inte heller att han skulle behöva åka någonstans, och jag ville gärna vara med. Tyckte att det var min skyldighet på ngt sätt. Vi stod i sommarhagen, jag stog och höll en hand på hans manke, han stog och åt havre ur en hink och sen frågade killen som sköt om det var okej (tycker att det var jättebra att han frågade mig). Jag tog ett par andetag, klappade hästen på manken och nickade.

Gick bra och jättesnabbt. Dessutom hade vi fått tillåtelse att gräva ner honom i hans sommarhage. Pappa ville inte var med just när vi tog bort gammelgubben, men han var med när grävmaskin killen grävde ner honom. Jag var tvungen att gå iväg direkt och ta hand om de andra hästarna som skulle åka iväg till fodervärdarna.

Jag tror, så här i efterhand, att det var bra att ha ngt att göra direkt efteråt. Kunde inte liksom gå och gräva ner mig, utan det fanns andra saker att göra. Med det här i bakspegeln känns det ändå bra, även om det känns tungt just då.
 
Sv: avlivning... hur vart?

usch.... jag lider med dig!

Men bultpistol? och tömma hästen på blod? och att det ska kosta så mycket pengar hade jag ingen aning om!

Kan man inte göra så att man söver hästen före man avlivar den? usch jag tycker det låter så hemskt med bultpistol?
och varför måste man tömma den på blod, på gården dessutom? jag förstår att det säkert är för att den blir så himla tung, eller?

Men då kan man ju göra så här, när man dödar hästen, så puttar man den så att dne ramlar på ett skynke som man har lagt ut på marken, skynket är sjävklart gjort av typ..... brandbils-vatten-släckar slang, så det är väldigt slitstarkt, sen så liksom har man någonting så att det där skynket blir som en hängmatta som man kan bara dra upp så ligger hästen där i och in i containern med den. och så åker man i väg och tar ut blod och allt vad man gör någonannan stans än på gården, borde inte det gå?
Dom puttar ju hästanra så när dom söver dom när dom ska opperreras. Det är nämlkigen så att jag har en bild av hur detta ska se ut i mitt huvud, men ni kanske inte förstår hur jag menar och jag är dålig på att förklara. Men hoppas någon kanske fattade..

det blir ju fortfarande tungt och man msåte nog ha en väldigt bra, lyft maskin som man lyfter upp hästen med, men jag skulle ALRID klara att tvätta bort min häst blod eller nån annan hästs blod från min gård! ;(
 
Sv: avlivning... hur vart?

ja, att gräva ner den i sin favorit hage är fint! En häst på mitt gamla stall blev nått mot 40 år den med och dom grävde ner den på gården, den hade ju levt där hela sitt liv, och planterade en rosen buske på platsen..
 
Sv: avlivning... hur vart?

När man avlivar hästen med bultpistol, måste man avbloda den direkt för att den ska dö. Bulten gör bara hästen hjärndöd/medvetslös, det är själva avblodningen som dödar och därför kan man inte frakta iväg hästen för avblodning nånannanstans.
Däremot om du låter avliva genom injektion, så dör hästen direkt och är borta i samma stund som den går i marken. Det går då inte att välja vilket håll hästen ska falla åt, då ingen står brevid hästen mer än veterinären som sprutar och någon som håller i hästens huvud. Det är för riskabelt att ha någon stående vid sidan av hästen ifall något skulle hända som gör att hästen faller över den personen...
 
Sv: avlivning... hur vart?

Beklagar det jobbiga du har framför dig.

"Nödslakt" hemma har jag använt mig av. Det är aldrig varken lätt eller roligt att avliva sin gamla häst men det är ju heller inte möjligt att ha kvar hästen frisk och fräsch i evighet, tyvärr.

Jag har använt mig av samma företag som avlivar lantbrukets djur vid behov. De här hos mig har även utbildning för häst. Kostnaden numera för själva avlivningen är väldigt låg, kring hundralappen. Men sen tillkommer ju körandet till mitt stall samt kostnaden (per kg nuförtiden) för kroppen om dom tar den med sig.

Jag har faktiskt låtit hästen dö hemma i sin box ätandes havre från golvet. Från boxen går dörr ut till hagen utanför. Hästen har förstås varit alldeles lugn och nöjd och inte tyckt att något har varit konstigt alls. Och så ögonblicklig död. Men då har jag varit storgråtandes någonstans.

Blodmängden är inte så enorm, typ en vanlig vattenhink, vid avblodningen direkt efter bultpistolen. Sen vinshas hästen ut (jag tittar inte på sånt) och resten av blodet får rinna ut. Ingen av de andra hästarna har någonsin reagerat på blodlukten negativt. Konstigt nog. De har gått fram till platsen och nyfiket nosat men ingen reaktion.
 
Sv: avlivning... hur vart?

Jag skulle föredra bultpistol, hemma. Hästen vet inget innan den är "död"

Avlivade min förra på en klinik.
Det var inte kul.

Hästen hade redan en kanyl fastsydd på halsen,
de sprutade sömnmedel först och hästen kämpade emot för att inte trilla omkull. Fruktansvärt!
Sprang ut därifrån.

Har varit med om liknande på små djur. Då skulle de spruta in i organen o vätskan räckte inte, så de fick hämta mer.
Den skrek.
Jag har verkligen ångest för nästa gång det är dax.
 
Senast ändrad:
Sv: avlivning... hur vart?

Jag har anmält min häst till Skara slakteri. Där tar de ut hästarna en och en, avlivar med bult utomhus på en lugn avskild plats. Min häst har åkt med deras lastbil innan, då chauffören ibland kör tävlingshästar privat.
 
Sv: avlivning... hur vart?

Har den bara hosta under stallperioden eftersom du ska ha den kvar över sommare?
I så fall, varför stallar du in den?

Vår "hosthäst" blev besvärsfri sedan vi börjat med lösdrift.

LIA
 
Sv: avlivning... hur vart?

Jag har varit med på ett antal avlivningar av hästar alla med bultpistol. Det ser inte så roligt ut men det är ju bättre än att ge dem spruta (personlig åsikt) Så fort du ger en häst lugnande medel så kämpar den emot eftersom det är emot dess natur. Om det var i värmland du bodde (Tokmaja) så är han skit duktig på det han gör. Han stog och kelade med hästarna jag tagit bort och gav dem godis. Det small till och sen var det över. Även om det är svårt att ta bort djuret så måste man tänka på vad det har gjort för dej. Det har ju ställt upp för dej i alla väder alla lägen vad du än har begärt av det. Det är den tanken jag har i huvudet när jag står där med hästen och det är dags. Jag har hållt i dem tills de legat ner och tagit av dem grimman själv.
Tänk på att gråt ut ordentligt innan, för hästen känner om du är lessen och gråter. Jag lovar att du kommer kunna göra det, Hade inte en tår kvar när jag avlivade min egen.
 
Sv: avlivning... hur vart?

Vi avlivade vår älskade häst för 3 veckor sedan. Han åkte hem till oss, avlivade med bultpistol och körde iväg med honom. Jag åkte hem före själva avlivningen och mamma höll i. Sedan åkte mamma hem före avblodningen och när han skulle vincha upp honom i lastbilen. Det kostade 3500:-. Jag har ett enda råd till dig egentligen, och det är att KRÄV att du ska få ta god tid på dig! Till oss skulle han komma på e.m, ringde vid halv 10 och sa att han skulle komma om trekvart :crazy:. Jag låg och sov så det var bara att kasta sig upp och åka iväg. Hade tänkt ta en sista ridtur men det var ju bara att glömma. Borstade och gjorde fin, sade hejdå och matade med godis och hann med nöd och näppe ta ett par kort. Kom ihåg att ta tagel från svans/man. Jag skulle ha gjort det men glömde pga. stressen. Inte för att jag lider av det men det är trevligt att ha kvar något.
 
Sv: avlivning... hur vart?

Bra fråga... nej men hon har aldrig varit så illa som hon är den här våren, hon är alltid värre på våren med pollen osv men i år är det hemskt... annars är hon "jämnhostig" över hela året.
Vi har pratat om lösdrift, just därför vill vi se hur hon är i sommar, hon får som sommaren på sig att visa för oss att hon är bättre när hon går ute, dessutom ska jag självklart ta ut veterinär för att kolla över henne ifall det går att lindra hennes hosta med medicin (känns som att det kunde vara värt det eftersom hon är så himla fräsch annars).
Men jag förbereder mig mentalt på att det här inte kommer att fungera och vill ta reda på allt runt om redan nu för att OM det blir så när sommaren är slut att hon inte alls blivit bättre av utevistelsen osv så får hon gå vidare....
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: avlivning... hur vart?

Jag förstår.
Hoppas permanent utevistelse löser problemet åt er.

Allmänt. Förr eller senare kommer vi till den punkt när hästens liv tar slut. Det är då bra att göra som Tokmaja, förbereda sig på olika sätt.

Det här är diskuterat i många trådar och den som känner att dagen närmar sig, kan söka upp dessa och få många synpunkter och tips. Gör det!
Själv föredrar jag av flera skäl att köra hästen till slakthuset men det kanske inte hör hit.
Vill framhålla att ängslan/fruktan inför dödandet ofta är betydligt värre än själva handlingen. Den största tjänst man kan göra sin gamla kompis, är att vara med till slutet och förmedla lugn och kärlek in i det sista.

LIA
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 456
Senast: Murphy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 341
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 809
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp