Sv: avlivning... hur vart?
Usch, man vill helst inte planera sånt här, men det är ändå en skyldighet man som djurägare har, enligt mig.
Min häst är 19 år, och hur fräsch som helst. Än så länge. Det kan gå fort mot slutet. Jag har det ganska klart för mig hur jag vill låta min gubbe somna in.
Vi ska ansöka om tillstånd för att begrava hästen hemma, vi har utsett en plats som ska provgrävas dessutom. En fin björkbacke i stora beteshagen. Den här hästen är så speciell så han ska få stanna här i all evighet.
Avlivningen ska ske med bult, eller injektion av sumoluse (stavning). Det medlet dör de av extremt fort och är tydligen säkrare än det gamla medlet. Jag vill helst ha en sån injektion på hästen, för att på så sätt slippa blodet som blir av bult. Men jag kommer välja det som är möjligt då vid det tillfället.
Det ska vara så få personer som möjligt med, jag kommer vara med, om jag sen kan hålla hästen sista sekunderna vet jag inte. Det skulle kännas tryggt, men det beror på. Nu som 16-åring skulle jag nog inte palla, men man vet ju inte, det kanske tar fem tio år innan det är dags. Pappa ska vara emd hur som helst. Sen antingen min bror som är grävmaskinist, eller en arbetskamrat till pappa som har hjullastare. Någon av de får ta ner hästens kropp i gropen. Jag har ett ölnskemål, och det är att en vän till familjen är med. han är också kollega till pappa, och en förebilöd för mig inom hästhållning. Det skulle vara en dröm att få ha emd honom, bara som stöd liksom.
Kosta vad det kosta vill, men min häst ska sluta sina dagar trygg, lugn, glad, och han ska inte åka från gården.