avlivning... hur vart?

Sv: avlivning... hur vart?

Mul här på buke använde sig av djurambulansen och var jätte nöjd med hanteringen. Kolla upp det!
 
Sv: avlivning... hur vart?

Usch, man vill helst inte planera sånt här, men det är ändå en skyldighet man som djurägare har, enligt mig.
Min häst är 19 år, och hur fräsch som helst. Än så länge. Det kan gå fort mot slutet. Jag har det ganska klart för mig hur jag vill låta min gubbe somna in.
Vi ska ansöka om tillstånd för att begrava hästen hemma, vi har utsett en plats som ska provgrävas dessutom. En fin björkbacke i stora beteshagen. Den här hästen är så speciell så han ska få stanna här i all evighet.
Avlivningen ska ske med bult, eller injektion av sumoluse (stavning). Det medlet dör de av extremt fort och är tydligen säkrare än det gamla medlet. Jag vill helst ha en sån injektion på hästen, för att på så sätt slippa blodet som blir av bult. Men jag kommer välja det som är möjligt då vid det tillfället.
Det ska vara så få personer som möjligt med, jag kommer vara med, om jag sen kan hålla hästen sista sekunderna vet jag inte. Det skulle kännas tryggt, men det beror på. Nu som 16-åring skulle jag nog inte palla, men man vet ju inte, det kanske tar fem tio år innan det är dags. Pappa ska vara emd hur som helst. Sen antingen min bror som är grävmaskinist, eller en arbetskamrat till pappa som har hjullastare. Någon av de får ta ner hästens kropp i gropen. Jag har ett ölnskemål, och det är att en vän till familjen är med. han är också kollega till pappa, och en förebilöd för mig inom hästhållning. Det skulle vara en dröm att få ha emd honom, bara som stöd liksom.

Kosta vad det kosta vill, men min häst ska sluta sina dagar trygg, lugn, glad, och han ska inte åka från gården.
 
Sv: avlivning... hur vart?

Travhästryttaren skrev:
Hej! Bor själv i värmland.
Tog bort en häst för ett par månader sedan.
Finns ett företag i Kil som avlivar hemma Lantbrukstjänst eller GEOL AB heter det.
Jätteduktiga killar som kan det dom gör.
Hästen tas med i en konteinerbil(Låter hemskt men då är den redan död) för att kremeras .
Inga djur som hämtas hemma används till livsmedel.
Hoppas bara att du har hästpass....
Tänk bara på att någon måste hålla i hästen så vill du inte göra det själv att du har någon med dig./ Lider med dig

Å, gud, jag ryser när jag läser "tänk bara på att någon måste hålla i hästen"...Så hemskt! Hoppas det går bra för dej som ska avliva... Starkt att ta det beslutet!
Verkligen otroligt sorgligt att läsa den här tråden. Jag får lov att sluta. Men så vackert att ni varit med era ällskade hästar och stått bredvid dem hela tiden.
 
Senast ändrad:
Sv: avlivning... hur vart?

Det är verkligen ashemskt:cry: Men trots att det kanske är värre med bultpistol för oss människor pga blod osv är det nog det bästa för hästen. Den hinner inte känna eller stressas utan är borta omedelbart. Med spruta kan det vara stressande för dem innan de somnar, och de kan trilla omkull medan de fortfarande är delvis vid medvetande...
 
Sv: avlivning... hur vart?

Hej, Jag avlivade min älskade vän nu i höstas. Jag valde att avliva med bultpistol hemma på gården. Eftersom att min häst var lite huvudskygg valde vi att ge henne domosedan innan så att hon inte skulle rycka till vid skottögonblicket. (Domosedan har 0 dagars karens om man vill att köttet ska gå till livsmedel)

Jag höll henne in i det sista, men jag tittade inte på just när han sköt. Klappade min dam innan jag gick därifrån men valde att inte titta på hennes huvud, ville se hennes levande ögon i mitt inre resten av mitt liv.

Slaktaren jag hade är verkligen super! Han frågade om jag var redo och gjorde inget innan jag ville det.

Jag lider med dig! Det är verkligen inte lätt att fatta beslutet, men det känns väldigt bra efteråt när man vet att man gjorde det som var bäst för hästen..

Tröstkramar!
 

Liknande trådar

Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 456
Senast: Murphy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 341
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 809
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp